Când liberalizăm complet piața gazelor naturale?

Date:

Guvernul a emis o ordonanță de urgență prin care a instituit două modificări la legea gazelor. Prima modificare se referă la articolul 124, care prevedea inițial că producătorii de gaze trebuie să asigure cu prioritate cantitățile de gaze necesare pentru perioada de iarnă la nivelul cererii de pe piața reglementată, deci pentru consumatorii casnici și pentru cei din zona termocentralelor.

„Această solicitare a venit din partea Comisiei Europene, care a precizat că o prevedere în lege ce acordă o prioritate înseamnă o discriminare și a solicitat eliminarea acestei formulări. Așa că acest articol statuează că doar până la 31 martie 2017 producătorii mai pot pune gaze cu prioritate la dispoziția pieței reglementate. Acest lucru înseamnă piață liberă. De la 1 aprilie, Guvernul nu mai poate impune prețuri de vânzare a gazelor naturale. Atunci, practic, intrăm în liberalizare în ceea ce privește achiziția gazelor de la producător”, a declarat Nicolae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), în cadrul conferinței anuale a Asociației Furnizorilor de Energie din România, citat de agenția Agerpres.

Aceasta înseamnă că, aparent, piața gazelor naturale va fi și nu va fi dereglementată sau, dacă vreți, liberalizată, pentru că „vom rămâne în zona reglementată cu tarifele de furnizare, unde în lege se prevede ca termen-limită 2021, dar, având în vedere că tot legea spune că fiecare consumator are dreptul să-și aleagă orice furnizor și orice contract, de la 1 aprilie 2017 vom asista la o migrare permanentă a consumatorilor din zona reglementată către furnizorii care pot oferi prețuri mai bune decât furnizorul la care este conectat”, a mai arătat oficialul ANRE, precizând totodată că 1 aprilie 2017 nu va avea un impact asupra prețului plătit de populație.

Ordonanța Guvernului 64/2016 prevede obligativitatea tranzacționării unei cantități de gaze pe piețele centralizate și, în același timp, anunță că elimină, de la 1 aprilie 2017, problema consumatorilor întreruptibili, scăpând astfel de amenințarea cu infrigement din partea Comisiei Europene. Totodată, Ministerul Energiei și ANRE au reușit să elaboreze și să finalizeze într-un timp record Codul Rețelei de Gaze, astfel încât se asigură o piață de echilibrare și înființarea în viitorul apropiat a pieței spot.

Sunt aceștia, pașii firești pentru liberalizarea deplină, completă a pieței? Potrivit propriilor anunțuri, atât Ministerul Energiei, cât și ANRE au rezolvat prin deciziile luate accesul consumatorului casnic român la o piață concurențială. Rămâne totuși întrebarea simplă: când anume și cu ce efecte (pozitive, negative, de văzut) va avea loc accesul nereglementat al consumatorului casnic la gazele naturale.

Președintele ANRE, Niculae Havrileț, spunea recent că 1 aprilie 2017 va fi data de la care piața de gaze pentru consumatorii casnici va fi liberalizată total. Dacă va fi așa, se va devansa practic ceea ce prevede legislația, care spune că liberalizarea asumată față de partenerii externi (Comisia Europeană și FMI) ar trebui să aibă loc abia în 2021. Tot recent, secretarul de stat în Ministerul Energiei, Corina Popescu, sublinia că din zona de reglementare nu vor dispărea tarifele existente în momentul de față pe segmentul de furnizare, ceea ce aruncă din nou în zona dezbaterii liberalizarea totală, completă. Va avea sau nu va avea loc, așa cum a fost anunțată?

Marele argument în sprijinul finalizării procesului de trecere deplină la piață liberă este, poate surprinzător pentru necunoscători, exact argumentul pentru care s-a menținut tariful reglementat: adică prețul. Mai precis, nevoia unui preț scăzut care să ofere o „anvelopă” de protecție socială consumatorilor casnici, defavorizați, cu putere de cumpărare redusă, cu nivel de viață limitat. Cu câțiva ani în urmă, prețul gazelor naturale achiziționate de pe piața externă era mai mare decât cel pe care putea să-l suporte buzunarul cetățeanului român. Legat fiind în piața internațională de evoluția prețului țițeiului, când acesta din urmă a atins cotele record de peste 100 dolari/baril și gazele naturale s-au vândut la prețuri înalte. Astăzi, barilul de țiței balansează timid în spectrul 40-50 dolari, iar prețul gazelor din import a însoțit căderea celui la petrol.

În prezent, prețul la gazele naturale achiziționate de pe piața externă este mai mic decât cel reglementat, deci teoretic, consumatorul casnic român are șansa să plătească mai puțin pe această sursă de energie. De la teorie la practică, pe lanț, mai apare ANRE. Prețul mic pe plan extern reprezintă practic marea oportunitate ca liberalizarea să fie finalizată acum, când condițiile externe sunt favorabile buzunarului sărac al consumatorului intern.

Chiar președintele ANRE Niculae Havrileț anunța că România importă circa un sfert din consumul zilnic de gaze, deoarece prețul este mai mic:

„În ceea ce privește gazele naturale, Autoritatea a stabilit un minimum necesar de 1,7 miliarde m.c. pentru a fi înmagazinat. Înmagazinarea Romgaz este de 2,4 miliarde m.c., aproximativ aceeași cantitate ca și anul trecut. În acest an, datorită prețurilor internaționale scăzute, cel puțin sub valoarea gazelor domestice înmagazinate, s-au înregistrat aceste contracte importante de import. În primele 10 zile ale lunii noiembrie, s-au consumat din depozite 40 milioane de m.c., în timp ce, de exemplu, în 2012, în luna noiembrie, din depozite s-au consumat peste 340 de milioane. Prevedem că în această lună să fie undeva la maxim 100 milioane m.c., datorită importului, care este la nivelul de 25% din consumul zilnic. Practic, din 44 milioane m.c. cât este consumul zilnic în această perioadă, 10 milioane în medie vin din import. Sunt furnizori care folosesc această sursă având în vedere prețul competitiv, dacă ne raportăm la prețul de referință”, menționa președintele ANRE, la o conferință de specialitate.

Tot potrivit acestuia, există varianta ca iarna aceasta România să importe un volum mai mare, de circa 40% din consumul național de gaze, tocmai pentru că prețul gazelor pe piețele internaționale va coborî chiar și cu 20 de lei/MWh sub cel al gazelor de producție internă din depozite. Prețul plătit de populație este înghețat prin Hotărâre de Guvern la nivelul de 60 lei/MWh până la 1 aprilie 2017, dar „de la 1 aprilie se desființează sistemul de stabilire a prețului prin HG, iar ANRE va stabili o metodologie de formare a prețului pentru consumatorul casnic, în condiții de liberalizare”.

Acest lucru înseamnă că în coșul de consum vor intra gaze de import, gaze din producția internă curentă, precum și gaze din depozite, iar acest coș va fi gestionat de ANRE printr-o metodologie care va obliga furnizorii care alimentează piața casnică să asigure cel mai bun echilibru în sensul păstrării unui preț cât mai mic. Dar, așa cum se întrebau unii analiști de pe piața energiei, înseamnă oare aceasta că piața gazelor se va liberaliza cu adevărat de la 1 aprilie, sau nu va fi nimic altceva decât păcăleala specifică datei din calendar?

Daniel Apostol
Daniel Apostol
Daniel Apostol, jurnalist, MBA, este director editorial al revistei ECONOMISTUL, director editorial al cotidianului „Jurnalul”, director editorial al „ClubEconomic.ro”. A fost realizatorul Jurnalului de Economie la A3, director editorial, jurnalist senior și gazdă a seriei ProfitLive de pe ProfitTV.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...