Mohamed A. El-Erian ne spune mai multeā€¦

Date:

Ǝn editorialul Say More PS discută cu Mohamed A. El-Erian, președintele Queenā€™s College din cadrul Universității Cambridge, profesor la Wharton School din cadrul Universității Pennsylvania și autorul cărții The Only Game in Town: Central Banks, Instability, and Avoiding the Next Collapse.

Project Syndicate: Ǝncă de anul trecut, numiți modul Ć®n care Rezerva Federală a SUA gestionează inflația ā€žo eroare care probabil va fi amintită ca fiind una dintre cele mai mari din istorieā€. FED a adoptat recent o abordare mai agresivă, președintele FED, Jerome Powell, semnalĆ¢nd sprijinul său Ć®n favoarea unei traiectorii mult mai abrupte de majorare a ratei dobĆ¢nzii Ć®n lunile următoare. Sunt factorii de decizie politică pe calea cea bună și oare pot restaura stabilitatea prețurilor fără a declanșa o recesiune?

Mohamed A. El-Erian: Ǝn timp ce factorii de decizie politică Ć®ncep, Ć®n cele din urmă, să se adapteze, impactul și implicațiile greșelii politice globale pe care am identificat-o pentru prima dată vara trecută au crescut tot mai mult. ƎntĆ¢rzierea adoptării unui răspuns politic adecvat a redus probabilitatea unei ā€žaterizări ușoareā€ sau chiar și a ceea ce Powell a numit recent o ā€žaterizare oarecum ușoarăā€. Ǝn schimb, oficialii FED se văd din ce Ć®n ce mai forțați să aleagă Ć®ntre două opțiuni neatrăgătoare: fie pot trage complet frĆ¢na politică Ć®n Ć®ncercarea de a limita efectele inflaționiste prevăzute, riscĆ¢nd astfel să Ć®mpingă economia Ć®n recesiune, fie pot trage și elibera succesiv frĆ¢na, riscĆ¢nd să permită problemelor legate de inflație să persiste și Ć®ntr-o bună parte a anului 2023.

PS: La scurt timp după invazia Ucrainei de către Rusia, ați descris ā€žefectele economice multipleā€ ale războiului, de la perturbările lanțului de aprovizionare la creșterea prețurilor materiilor prime. Ați avertizat că Ć®n absența unui răspuns prompt Ć®n sfera politicii, economiile avansate ar trebui să se aștepte la ā€žun nivel mai mic de creștere, o agravare a inegalității și discrepanțe tot mai mari de performanță Ć®ntre țăriā€. Care sunt pilonii unui astfel de răspuns Ć®n Statele Unite?

MAE: Din păcate, acest scenariu s-a derulat exact așa cum Ć®mi era teamă că se va Ć®ntĆ¢mpla, cu consecințe deosebit de grave pentru segmentele cele mai vulnerabile ale populației și pentru țările fragile, Ć®n curs de dezvoltare. Stagflația s-a transformat dintr-un scenariu de risc Ć®ntr-un soi de scenariu de referință. Recesiunea este acum un risc semnificativ. Inegalitatea crește. Economia globală se confruntă cu presiuni mai puternice de fragmentare. Și toate acestea exacerbează provocările imediate asupra mijloacelor de trai, precum și marile provocări seculare, cum ar fi schimbările climatice.

Ǝntr-un astfel de mediu, SUA trebuie să urmărească un răspuns cu cinci obiective: protejarea celor mai vulnerabile segmente ale populației, accelerarea reformelor structurale care stimulează creșterea și productivitatea, corectarea a ceea ce este Ć®ncă o politică monetară de ofsaid, consolidarea mecanismelor de apărare a stabilității financiare, Ć®n special Ć®n raport cu instituțiile nonbancare, și jucarea unui rol de lider Ć®n coordonarea unui răspuns internațional mai bun față de provocările globale comune. Ǝn prezent, SUA vizează anumite părți ale acestei agende.

PS: Ǝn aprilie ați susținut că războiul din Ucraina este doar o dimensiune a unei probleme mai mari: modelele de creștere Ʈși pierd potența. Conform declarațiilor dumneavoastră, unul dintre motivele majore pentru acest lucru este faptul că ā€žglobalizarea economică și financiară a evoluat Ć®n moduri care fac mobilizarea comerțului internațional și a investițiilor străine directe pentru creșterea internă mai dificilă pentru economiile naționaleā€. Ce ā€žnoi reguliā€ ar trebui să aplice economiile avansate strategiilor lor de creștere pe termen lung? Dar economiile emergente și cele Ć®n curs de dezvoltare?

MAE: Pentru a obține o creștere mai mare, mai favorabilă incluziunii și mai durabilă, este necesară o abordare atĆ¢t defensivă cĆ¢t și ofensivă. Printre abordările defensive se numără elaborarea unor standarde de Ć®narmare financiară și Ć®mbunătățirea Ć®nțelegerii comune cu privire la noile forțe care, dacă sunt lăsate să evolueze liber, ar putea duce la o serie de echilibre multiple adverse. A acționa Ć®n ofensivă Ć®nseamnă a face o treabă mult mai bună pentru dezvoltarea de noi motoare de creștere și pentru a face față provocărilor legate de moștenire și de tranziție. Ǝn același timp, măsurile naționale trebuie sprijinite de un sistem multilateral mai credibil, mai angrenat și mai eficient.

Aceasta este mai puțin o provocare de inginerie decĆ¢t una de politică, leadership și diversitate cognitivă, atĆ¢t la nivel național cĆ¢t și internațional. Dacă este confruntată Ć®n mod eficient, oferă posibilitatea de a consolida reziliența și agilitatea ā€“ instrumentele supreme pentru a naviga Ć®n lumea noastră incertă și complicată. Tratată greșit, Ć®n schimb, atĆ¢t perspectiva greșelilor de politică, cĆ¢t și a accidentelor de pe piața financiară ar amplifica ceea ce reprezintă deja provocările fundamentale și condițiile financiare globale incerte.

Provocarea este deosebit de semnificativă pentru economiile emergente și Ć®n curs de dezvoltare, Ć®n special importatorii de mărfuri, avĆ¢nd Ć®n vedere punctul lor de plecare și șocurile multiple cu care se confruntă. Pentru ei, o abordare greșită ridică amenințarea unei crize combinate a alimentelor, energiei, datoriilor și creșterii economice. Rețineți: ceea ce Ć®n economiile avansate reprezintă o criză a costului vieții poate Ć®nsemna foamete Ć®n țările Ć®n curs de dezvoltare cele mai vulnerabile.

Apropo…

PS: Odată cu conflictul din Ucraina, care determină țările europene să adopte măsuri care intră Ć®n conflict cu interesele lor economice pe termen scurt ā€“ cum ar fi reducerea sau chiar interzicerea importurilor rusești de energie ā€“ ce pot face factorii de decizie din zona euro pentru a stimula perspectivele de creștere pe termen scurt și mediu ale economiilor lor?

MAE: Compromisurile politice asociate cu războiul din Ucraina sunt deosebit de acute pentru Europa. Nicăieri nu este mai evident acest lucru decĆ¢t Ć®n abordarea importurilor de gaze din Rusia, care are dimensiuni economice, politice, sociale și geopolitice.

Soluția pe termen lung este Ć®mbunătățirea securității energetice și o economie mai rezistentă Ć®n ansamblu. Pe termen scurt, protejarea celor mai vulnerabile segmente ale populației este esențială.

PS: Ați subliniat rezistența ā€žmisterioasăā€ a pieței de valori, care pare să reflecte ā€žun amestec considerabil de speranță și credințăā€. CĆ¢t de durabil este optimismul investitorilor și ce l-ar putea dezumfla?

MAE: Această reziliență este deja sub presiune ā€“ iar volatilitatea prețurilor acțiunilor este doar o parte a poveștii. Din cauza denaturării prelungite a economiei și a piețelor de către unele bănci centrale, nu există paradisuri sigure disponibile pentru investitori, fie că vorbim despre obligațiuni guvernamentale sau numerar. Acest lucru face evaluarea combinației dintre riscul de rată a dobĆ¢nzii, de credit, și de lichiditate mult mai complicată. Există, de asemenea, Ć®ngrijorarea cu privire la funcționarea pieței, Ć®n cazul Ć®n care mediul de operare va fi afectat de mai multe șocuri.

Mohamed A. El-Erian
Mohamed A. El-Erian
Mohamed A. El-Erian, consilier-șef pe probleme economice la Allianz, a fost președintele Consiliului de Dezvoltare Globală al președintelui SUA, Barack Obama. Cea mai recentă carte a sa este ā€žSingurul joc din oraș: băncile centrale, instabilitatea și evitarea următorului colapsā€.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Cont de cheltuieli comune pentru pĆ¢nă la patru persoane

ING Bank RomĆ¢nia anunță ā€žlansarea contului pentru cheltuieli comune...

Indicele de brevete 2023: Inventatorii romĆ¢ni contribuie la invențiile din domeniul IT din Europa

Oficiul European de Brevete a primit Ʈn total 199.275...