_________________
Dumitru Chisăliță
președinte, Asociația Energia Inteligentă
În ultimii ani Asociația Energia Inteligentă a sesizat sute de situații neadecvate de funcționare a pieței de energie și gaze, abuzuri, manipulări, politici energetice – economice – sociale neadecvate etc., avertizând despre iminenta criză la care se va ajunge în sistemul energetic. Am propus diverse soluții pentru a preîntâmpina sau diminua efectele unor situații de crize care erau previzibile.
Măsuri populiste, amatorismul și incompetența ne au adus aici.
Un proverb spune că ulciorul nu merge de multe ori la apă – acesta definește cel mai bine ce s-a întâmplat cu sistemul românesc de energie din România: se prăbușește sub perioada celor 20 de ani în care nu am făcut nimic să-l adaptăm.
Întâlnirea de la guvern de zilele trecute, care a venit la două săptămâni după scrisoarea deschisă de la Asociația Energia Inteligentă, prin care sesizam necesitatea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, care să prevadă măsuri de diminuare a impactului creșterii prețului la gaze și energie electrică, a fost doar un gest de PR.
La această întâlnire nu au fost prezenți reprezentanții consumatorilor casnici și ai firmelor consumatoare. Au fost prezente instituțiile, care au arătat că vinovatul este CO2 – creșterea prețului certificatelor de CO2 determină scumpirile de pe piața de energie. Certificatele de CO2 nu au nimic cu scumpirile la gaze, unde este marea problemă a consumatorilor – creșteri de peste 100%. Certificatele de CO2 au creat scumpiri pe piața de energie electrică de cca 4%, adică nici aici nu reprezintă cauza principală.
Cauzele pe piața de gaze au fost în principal:
- Gas Release Program (GRP) – care a adus în România un preț la gaze cu minimum 5% sub prețul gazelor din Europa de Est (tranzacționate pe bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au înțeles că acest program le oferă posibilitatea de a face un profit considerabil și au achiziționat gaze naturale din România și le-au exportat în țări în care se aplica prețul de la Viena (Ungaria, Austria).
- Exportul gazelor naturale prin contracte pe termen mediu și lung și importul pe perioade scurte la prețuri SPOT – GRP a fost o măsură care a determinat creșterea importurilor de gaze. Mai mult, gazele exportate s-au achiziționat pe bază de contracte anuale, adică la prețurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziționate SPOT, în funcție de cererea imediată, la prețuri mai mari.
- Cererea mult mai mare decât oferta. Chiar dacă această situație este generată de declinul natural al zăcămintelor de gaze, el vine și pe fondul unei creșteri a cererii „forțate” prin politici neadecvate de „racordări gratuite”. În această vară cantitățile puse pe piață au fost cantități mici, fapt ce a „stimulat” o continuă discrepanță între cerere și ofertă. Această situație se prelungește aparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni, ci luni de vară. Este o altă cauză care a determinat creșterea prețului la gazele tranzacționate pe bursă.
- Panica din piață pe fondul lipsei de informații. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacționate pe bursă, foarte importantă, în România este existența în piață a informațiilor privind prețurile medii ale gazelor naturale tranzacționate. ANRE, care are obligația de a realiza un raport privind prețurile medii de tranzacționare a gazelor, publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit esențial în această vară la crearea unei panici pe piața gazelor naturale, esențială pentru creșterea prețului gazelor naturale.
- Politici publice neadecvate, de creștere a cererii de gaze naturale în contextul lipsei efective a resursei de gaze și de stimulare a importurilor.
- Schimbarea rutelor de gaze din Europa de Sud-Est, odată cu sistarea livrărilor din Ucraina în sudul Europei și implicit modificările aduse în acoperirea cu surse, a determinat și modificări importante în nivelul prețurilor gazelor importate în România.
Efectele acestor scumpiri sunt creșteri de preț al mărfurile cuprinse între 25 și 140%, iar sărăcia energetică va crește de la 17,5% la cca 42%. Astfel, conform datelor studiului AEI, românii se vor întoarce la nivelul de trai de acum 10 ani.
Legea consumatorului vulnerabil este o măsură necesară, dar infimă față de situația dezastruoasă spre care ne îndreptăm. În acest moment problema principală se găsește la nivelul societăților comerciale, în special la nivelul celor pentru care energia reprezintă o componentă importantă în costul de producție. În câteva luni firmele, după ce vor înregistra stocuri, urmare a creșterii prețului produselor lor, își vor închide porțile și vor începe disponibilizările, astfel se va pune un accent puternic asupra bugetului national pe de o parte prin reducerea veniturilor, pe de altă parte prin creșterea cheltuielilor. Asta determină să lăsăm discuțiile și să începem să acționăm, cât mai avem timp, să salvăm ce mai putem salva.
Ceasul ticăie și în câteva luni de zile anumite acțiuni vor fi ireversibile.