Supereroi din programul InnovX BCR

Date:

Interviu cu trei mentori supereroi
din programul InnovX BCR

Mentorii sunt o componentă vitală a acceleratorului de business InnovX BCR, având un impact semnificativ în program și asupra participanților. În cadrul sesiunilor organizate, învățăm constant idei noi, sfaturi și experiențe folositoare din domeniul de afaceri, punem întrebările potrivite și ajungem astfel la răspunsuri la care poate nu am fi ajuns singuri.

Recent, am avut plăcerea să adresăm o serie de întrebări către trei dintre mentorii noștri, anume Aimen Aldahash, Sergiu Pop și Mircea Moraru. Primii doi susțin workshopul Microsoft for Startups, iar cel din urmă workshopul Mergers & Acquisitions (M&A).

Cum ați ajuns să fiți mentori?

Aimen Aldahash: În perioada primei mele interacțiuni cu InnovX BCR, mă ocupam de dezvoltarea companiilor care sunt la început de drum cu Microsoft, așadar, rolul de mentor în acest program a venit ca o extensie firească a activității mele de zi cu zi din cadrul Microsoft.

Sergiu Pop: Primele echipe pe care le-am mentorat au fost echipele de marketing pe care le-am condus, fiind într-o zonă complet nouă cu puțini specialiști (cel puțin la începutul anilor 2000). Ulterior, am continuat partea de mentorat la nivel de ecosistem de parteneri prin workshopuri și evenimente construite specific pentru aceștia, iar în ultimul an am avut ocazia de a interacționa cu mai mult de 200 de startupuri din România.

Mircea Moraru: Am cunoscut echipa InnovX BCR și din primele momente am înțeles că este o ocazie să ajut antreprenorii să dobândească o perspectivă nouă asupra unor aspecte pe care, uneori, le pot neglija. M-am bucurat că echipa a considerat același lucru și ca am decis împreună că participarea mea ca mentor în program e oportună. Cum ar spune englezii, „we never looked back since”.

Pe scurt, povestiți-mi despre subiectul, structura și conținutul
workshop-ului pe care îl susțineți în programul InnovX BCR.

Aimen Aldahash: Scopul workshopului susținut de mine este de a ajuta companiile să înțeleagă programele de parteneriat puse la dispoziția lor, și cum pot scala cu ajutorul Microsoft.
În funcție de nevoile specifice ale fiecărui startup, discuțiile se pot centra pe modalitățile de recunoaștere drept partener, dezvoltarea unei prezențe globale sau implicarea echipelor Microsoft în procesul de vânzare, oriunde în lume.

Sergiu Pop: Startupurile din România au ocazia să crească și să acceseze noi clienți cu ajutorul programului Microsoft for Startups, care se desfășoară și la noi în țară. Programul Microsoft for Startups e dedicat companiilor B2B și le ajută să crească în România și pe piețe globale – practic ajutam startupurile să dezvolte un plan personalizat pentru intrarea pe diferite piețe, oportunități de vânzare comună în rețeaua de parteneri ai Microsoft.
În cadrul bootcamp-ului, ajutăm startupurile să înțeleagă în ce constă programul Microsoft for Startups, să se familiarizeze cu modul de lucru într-un program de tip corporate, dar și care sunt cele mai noi tehnologii în zona de cloud, artificial intelligence.

Mircea Moraru: Misiunea mea este să ajut antreprenorii să anticipeze unele provocări pe care, de fapt, îmi doresc să le aibă. Spun asta pentru că workshopul meu este concentrat pe pregătirea afacerii lor pentru derularea cu succes a unei runde de finanțare, la care orice antreprenor cred că își dorește să participe, precum și pe descrierea pe scurt a aspectelor la care potențialii finanțatori se vor uita în cadrul analizei și procesului de negociere. Nu în ultimul rând, încerc să evidențiez unele erori des întâlnite în dezvoltarea afacerilor, având în vedere experiența mea tranzacțională, cu precădere asistând cumpărătorii în asemenea operațiuni.

De ce este relevant acest subiect pentru antreprenori?

Aimen Aldahash: O companie aflată la început de drum are nevoie de tot suportul pe care îl poate obține și consider că Microsoft, cu o strategie ce gravitează în jurul conceptului de parteneriat, poate aduce extrem de multă valoare unui startup.

Sergiu Pop: Principalul avantaj al programului Microsoft for Startups este procesul de vânzare împreună cu partenerii (co-selling), adică accesul la companii de Fortune 500 cu care Microsoft are relații comerciale și cărora startupurile din România le pot vinde produsele lor.
Împreună cu echipele noastre de ingineri tehnici, ajutăm startupurile românești să-și eficientizeze soluțiile, să utilizeze cele mai noi servicii din Azure și sa acceseze o plajă cât mai mare de clienți. Cea mai frecventă cerere de la fondatorii de startupuri B2B a fost să-i conectăm cu noi clienți. Microsoft are peste 40.000 de selleri și sute de mii de parteneri. Introducând startupurile în motorul nostru de vânzări, putem să-i conectăm direct cu clienții.

Mircea Moraru: Un antreprenor care se pregătește inclusiv din perspectiva M&A poate să evite o conduită care, până la urmă, probabil va afecta valoarea afacerii. În plus, anticiparea unor aspecte esențiale pentru eventuala rundă de finanțare va ajuta antreprenorii să rămână concentrați pe dezvoltarea produsului și va diminua stresul la care ei și afacerea lor vor fi supuși în derularea unui asemenea proces de finanțare.

Care este strategia cu care abordați o grupă în general?

Aimen Aldahash: Având în vedere nevoile foarte specifice ale unui startup de tehnologie, scopul meu este să înțeleg fiecare dintre companiile participante, astfel încât să pot oferi o îndrumare relevantă pentru aceștia.

Sergiu Pop: Dincolo de prezentarea programelor pe care Microsoft le oferă startupurilor, sunt câteva lucruri pe care am încercat să le facem: în primul rând, încercăm să vedem lucrurile din perspectiva startupului și nu a corporației și să punem în evidență nu doar beneficiile programelor, dar și ce înseamnă din punctul de vedere al resurselor pe care un startup trebuie să le aibă pentru a putea beneficia la maximum de acest program (resurse, oameni, structura).

În plus, am încercat să aducem specialiști din fiecare domeniu (atât tehnic, cât și business) pentru a putea oferi o experiență diversificată și mai multe perspective. În sesiunile Ask Me Anything, am încercat să aducem un view personalizat pentru fiecare startup din bootcamp asupra pașilor următori pe care noi îi vedem utili.

Mircea Moraru: Tema pe care o tratez este destul de specializată și în sine poate părea dificilă, așa că încerc să prezint succint conceptele esențiale și să trezesc curiozitatea pentru o discuție sau analiză mai aprofundată. Având în vedere spațiul alocat acestui workshop, alegerea mea a fost ca abordarea să fie mai degrabă clasică, dar tema este cu siguranță inedită pentru majoritatea participanților.

Cum ați reușit până acum să-i ajutați pe participanți?

Aimen Aldahash:În primul rând, sper că am reușit să sintetizez într-o formă simplă și concisă mesajul de parteneriat al Microsoft, pentru toate startupurile din program. Echipați cu aceste informații, participanții și-au putut exprima intenția de a lucra îndeaproape cu Microsoft pe diferite subiecte tehnologice sau comerciale. În plus, fiecare dintre aceștia beneficiază de suportul necesar din partea mea și a colegilor mei.

Sergiu Pop: Mixul unic de experiență atât pe zona tehnică, cât și cea de business mă ajută să vorbesc foarte ușor atât cu oamenii tehnici (CTO), dar și CEO și reușesc să aliniez planurile de dezvoltare pe care aceștia le au.

Mircea Moraru: Sper că am reușit să-i fac să realizeze că a porni o afacere pe niște fundamente corecte și cu claritate maximă este esențial pentru a-i asigura dezvoltarea. De pildă, a existat o situație în care cred că am arătat cu succes că lipsa unui acord între mai mulți fondatori crește riscul unui conflict între aceștia. Acest lucru e foarte probabil să ducă în cele din urmă la dificultăți mari în atingerea scopului propus, dacă nu chiar la eșec.

Ați făcut vreun parteneriat până acum cu vreunul dintre participanți?

Aimen Aldahash: Da, în funcție de nevoile și etapa în care se află participanții actuali și trecuți, aceștia pot face parte din programe Microsoft axate pe startupuri sau pot lua în considerare un nivel Silver sau Gold. În paralel, aceștia își pot certifica soluția pentru programul global Microsoft Co-Sell, prin intermediul căruia partenerii noștri pot primi sprijin pentru vânzarea soluției, din partea Microsoft.

Sergiu Pop: Da, foarte multe. Doar ca să dau câteva exemple:
EmailTree este un startup fondat de români cu sediul în Luxemburg, de curând câștigător al Demo Day de la acceleratorul InnovX, care automatizează răspunsul la e-mailuri folosind inteligența artificială.
Wisevoice construiește asistenți virtuali companiile în relația cu clienții, dar și administrațiile locale în relația cu cetățenii, inclusiv în realizarea anchetelor epidemiologice. Modex, o companie fondată de români care revoluționează tehnologia blockchain, se adresează în principal sectorului enterprise și a obținut statutul Co-Sell Ready de la Microsoft, pas ce îi va permite să acceseze piețe noi și o comunitate vastă de potențiali clienți din rețeaua Microsoft.

Mircea Moraru: Da, și deja au trecut cu succes printr-o rundă de finanțare.

Modex, o companie fondată de români care revoluționează tehnologia blockchain, se adresează în principal sectorului enterprise și a obținut statutul Co-Sell Ready de la Microsoft, pas ce îi va permite să acceseze piețe noi și o comunitate vastă de potențiali clienți din rețeaua Microsoft.
Mircea Moraru: Da, și deja au trecut cu succes printr-o rundă de finanțare.

Ce vă place cel mai mult la ceea ce faceți ca mentori?


Aimen Aldahash: Interacțiunea în sine cu fiecare companie din program. Este un sentiment foarte satisfăcător să pot fi martor la creșterea acestor companii, dintre care multe au potențial real de a deveni un unicorn.

Sergiu Pop: Cred că pe măsură ce împărtășim din experiența noastră reușim să vedem perspective noi ale oamenilor cu care discutăm și să învățăm în același timp din experiența lor. Mentoratul pentru mine a fost întotdeauna bidirecțional: am învățat use case-uri noi, tehnologii de care nu mă mai lovisem, am cunoscut oameni dinamici și inovatori, cu o energie pozitivă, și sper că am reușit să le ofer o perspectivă la fel de interesantă ca cea pe care mi-au dat-o mie.

Mircea Moraru: Energia celorlalți mentori și a participanților e extraordinară. În plus, iau contact cu persoane și industrii cu care în general nu interacționez atât de des sau cât de intens mi-aș dori.

Ce face echipa InnovX BCR inedit?

Aimen Aldahash: Fiind la al treilea an de interacțiune cu InnovX BCR și comunitatea sa, am ajuns să apreciez foarte mult programul și felul în care reușește să insufle disciplină de business participanților, fără a le tăia entuziasmul de început de drum. Acest echilibru este rar întâlnit în peisajul actual al startupurilor.

Sergiu Pop: Viteza de adaptare, flexibilitatea și mai ales deschiderea spre a face lucrurile să meargă. De asemenea, dorința de a forma o generație de profesioniști și viitoarele companii de succes.
Mircea Moraru: Echipa reușește să reunească oameni din domenii extrem de diverse și cu preocupări variate. Luați împreună, reprezintă un adevărat „melting pot”.

Ce sfaturi aveți pentru antreprenorii din zona de startup?

Aimen Aldahash: În timp ce se concentrează pe dezvoltarea unui produs unic, un antreprenor nu trebuie să scape din vedere faptul că este vital ca un startup să-și păstreze capacitatea de a livra și executa.

Sergiu Pop: Să împartă din energia și entuziasmul lor și să fie deschiși spre transformare. Cel mai important lucru de la care cred ca ar trebui să plece un startup și de multe ori este omis: care sunt misiunea, valorile și viziunea acestuia.

Mircea Moraru: E important să nu renunțați la propriile idei, dar, în același timp, vă rog să nu încetați să-i ascultați pe cei din jurul vostru.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate