Transportatorii supraveghează calcularea tarifelor RCA

Date:

constantin-isac
ing. Constantin Isac, vicepreședinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR)

După protestul de amploare al transportatorilor auto de diverse categorii și în urma deciziei Executivului referitoare la tarifele poliței de răspundere civilă auto (RCA), o apreciere de ansamblu și o privire asupra temei în perspectivă ne oferă ing. Constantin Isac, vicepreședinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR:

Dincolo de aprecierile la nivelul străzii, care sunt datele concrete, la scară națională, ale participării la acțiune?

Din datele noastre, ale UNTRR, participarea la protest în București s-a desfășurat cu 600 de mijloace auto, dintre care 200 de autotractoare, autobuze, microbuze în Piața Victoriei și 400 de vehicule pe centura orașului. În restul țării, participări importante s-au înregistrat în Brașov, Constanța, Suceava, Iași, Baia Mare, Oradea, Arad, Timișoara, Pitești. Concomitent, s-au desfășurat acțiuni similare în multe alte orașe mai mici. Cumulat, participarea a fost de peste 5000 de vehicule din toate categoriile, atât în orașe, cât și pe centurile acestora și în puncte de trecere a frontierei.

„(…) este pentru prima oară după 17 ani când Guvernul cu avizul Consiliului Concurenței aprobă înghețarea tarifelor RCA în conformitate cu art. 4, alin. 3, din Legea 21/1996 a concurenței”, subliniază patronatele din transporturile rutiere.”

Piața, transportatorii și
companiile de asigurăriPlafonarea prețurilor este apreciată drept „un risc strategic” de către Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, care nu susține ca asemenea intervenții să devină o practică, argumentând:
„Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul și altor grupuri de interese, din alte sectoare economice, ca să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecție este concurența între actorii din piață. Dacă vine statul și stabilește el un preț, e un risc ca statul să cartelizeze piața. În loc ca acest lucru fie făcut de companii, întâlnindu-se pe la colțuri, vine statul și îi cartelizează el și, pe termen mediu, este mai rău pentru consumatori”.
Referindu-se la menținerea pe piața RCA, Virgil Șoncutean, CEO al Allianz-Țiriac, semnalează: „Dacă prețul de referință va fi insuficient, orice scenariu este posibil; o spun cu maximă responsabilitate, nu este un avertisment gratuit. Vom avea dificultăți mari să explicăm acționarilor de ce să rămânem; nu înseamnă că vom ieși. Nu este o discuție cu final cunoscut. Orice scenariu devine posibil și deschis la masa discuțiilor. Această toamnă va fi o toamnă fierbinte în discuția cu acționarii. În prezent, suntem într-un cerc vicios în care toată lumea pierde. Din păcate, nu se discută suficient despre cauze și soluții, se discută despre efecte și despre vinovați. Realitatea de la care trebuie să pornim trebuie bazată pe cifre, nu pe opinii, impresii sau zgomot. Punctul de pornire este frecvența și severitatea daunelor“.

Cum apreciați rezultatul acțiunii, în raport cu solicitările de la care ați pornit?

Rezultatul este mulțumitor. Când spun aceasta, am în vedere componentele atinse, așa cum au fost ele solicitate. A fost adoptată o ordonanță de urgență în ședința guvernului din data de 14 septembrie 2016, prin care s-a stabilit plafonarea tarifelor de primă RCA pe o perioadă de șase luni, conform daunalității înregistrate pe perioada anterioară, daunalitate rezultată din raportul de audit Milliman pentru piața asigurărilor RCA. În perioada imediat următoare, aceste tarife vor fi calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), împreună cu reprezentanții patronatelor din transporturi, pentru a se asigura o transparență totală. Tarifele calculate vor fi avizate de Consiliul Concurenței și de guvern, spre a fi aplicate imediat după data de 3 octombrie; de remarcat că, deși în OUG este prevăzută o perioadă de 30 de zile pentru elaborarea și avizarea tarifelor, ne-au fost făcute promisiuni ferme de urgentare maximă. Pentru autocamioanele de peste 16.000 kg, a fost calculat un tarif de primă RCA de maximum 7.500 lei, la care se aplică sistemul bonus-malus. Acest tarif este de trei ori mai mic decât cel aplicat până în acest moment. Pentru celelalte categorii de autovehicule, vor fi făcute calculele în perioada următoare. Prin aceeași ordonanță, s-a obținut adoptarea în interval de șase luni a unei noi legislații pentru asigurările RCA, care să preîntâmpine fenomenele apărute în ultimul an, cum au fost creșterile foarte mari de tarife, necorelate cu nivelul de daunalitate și aplicarea extrem de defectuoasă a sistemului bonus-malus, care a generat handicap concurențial mare, în special pentru transportatorii români cu flote mici.

rca-protest

O componentă pozitivă a hotărârii guvernamentale obținute este și introducerea în noul text de lege a noțiunii de tarif de referință, care să se constituie într-un reper bazat pe principalele elemente luate în calcul, precum daunalitate, frecvență a daunelor, cheltuieli de administrare etc. De asemenea, s-au obținut introducerea sistemului de plată lunară a poliței RCA, precum și aplicarea compensării directe între asiguratul RCA și asiguratorul la care a fost încheiată polița, urmând ca acesta să compenseze cu asiguratorul vinovatului.

Pornind de la acest nivel, ca organizație patronală, ce veți face în perioada următoare?

În etapa imediat următoare, vom supraveghea atent calcularea tarifelor care vor fi aplicate pe perioada de plafonare. În același timp, vom urmări elaborarea noii legi RCA în comisiile de specialitate ale parlamentului.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Abonamentele Netflix bazate pe reclame sunt profitabile

Netflix este incontestabil numărul unu în sectorul divertismentului. Cele...

Consiliul Național al IMM susține orientările politice ale Ursulei von der Leyen

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din...