Interviu cu Mihai Cristian Dărmănescu, creatorul brandului Alfredo Seafood, unul dintre primii trei cei mai importanți jucători de pe piața importatorilor și distribuitorilor de pește și fructe de mare
Care sunt principalele ingrediente ale businessului cu pește și fructe de mare?
Alfredo Seafood este un brand 100% românesc, prezent de 15 ani pe piața peștelui și a fructelor de mare. Am început cu importuri de pește congelat și de cel puțin trei ani comercializăm produse atât proaspete, cât și congelate, sub marca Alfredo Seafood. Cred că unul dintre elementele principale de care ai nevoie pentru a reuși în acest business este pasiunea pentru domeniu și încredere în produsele pe care le promovezi. Peștele este una dintre cele mai importante surse de proteine și trebuie să fie nelipsit dintr-o dietă sănătoasă. Noi ne-am făcut un scop din a descoperi cele mai bune zone de pe glob de unde să aducem pește cât mai puțin conservat, motiv pentru care am optat și pentru sloganul Alfredo: „Pește perfect ales”. Căutăm apele curate, unde se practică pescuitul responsabil, iar zonele de unde ne aprovizionăm sunt dintre cele mai diverse: de la apele Atlanticului de Nord, la coastele Canadei și ale Statelor Unite din Pacificul de Nord și până la Alaska, Atlanticul de Sud, Mediterana, India, Asia de Sud-Est sau insulele Falkland. În momentul de față, Alfredo este între primii trei cei mai importanți jucători de pe piața produselor pe bază de pește și fructe de mare. Scopul nostru este să devenim un vector al schimbării în ceea ce privește tendințele de consum ale românilor.
În România consumul anual de pește este de circa șase kg/capita. Puțin în comparație cu, spre exemplu Spania, unde e aproape 40 kg/capita. Care sunt tendințele pieței?
Începând cu 2013, trendul este unul ascedent. În ultimul an, piața de pește a crescut cu circa 3%, iar pentru cea de fructe de mare estimăm o creștere de 5% pentru anul în curs. Totuși, în momentul de față, românii au o masă pe bază de pește o dată la trei săptămâni, ceea ce este extrem de puțin. În Spania, pentru că tot ați menționat-o, se consumă două mese de pește pe săptămână! Noi vrem să creștem și în România consumul de pește, pentru că este unul dintre cele mai sănătoase alimente, o sursă curată de proteină. În urmă cu 30 de ani, în România se consumau 18 kg/capita, dar după 1990 s-a înregistrat un declin accelerat, până la cinci kg/capita. Alfredo și-a propus să ridice consumul de pește la o masă pe săptămână. Viziunea noastră este să ajungem la această cifră în următorii cinci ani și suntem conștienți că pentru acest lucru e nevoie de efortul concertat al întregii industrii, de la importatori și producători, la retaileri, media și chiar HoReCa.
Ați menționat necesitatea cumulării eforturilor importatorilor, producătorilor, retailerilor din industrie, pentru a stimula creșterea consumului de pește și produse pe bază de pește. Ce trebuie făcut concret în această direcție?
Tendința actuală, pe care am observat-o în rândul consumatorilor, este de orientare spre produse bio, de preferință autohtone. Baza pe care putem promova mai mult alimentația sănătoasă există, deci. Oamenilor trebuie să li se ofere nu doar produse la raft, ci și informație. Sau, de ce nu, educație! Parte din misiunea noastră este și să le explicăm consumatorilor ce înseamnă o dietă echilibrată, de ce nu trebuie să consumăm doar produse dintr-o anumită categorie alimentară în detrimentul celorlalte, de ce e sănătos și recomandat de nutriționiști consumul de pește măcar o dată pe săptămână. În prezent, valoarea pieței este de 350 milioane euro pe an, urmând ca, dacă reușim să ajungem la o masă de pește pe săptămână, așa cum ne dorim, ea să se ridice, peste cinci ani, la un miliard de euro anual.
Care e cel mai ofertant segment al pieței de pește în acest moment și care sunt trendurile pe viitor?
În momentul de față, cele mai mari vânzări din punct de vedere al volumelor le înregistrează macroul, iar, ca valoare, rege rămâne somonul. Viitorul este, cu siguranță, pe piața peștelui proaspăt.
Din ce în ce mai mulți oameni încep să se orienteze spre produse bio. Să încercăm să facem o scurtă clarificare de termeni în ceea ce privește peștele, pentru că am observat că multă lume nu știe care este exact diferența dintre pește sălbatic, pește bio sau pește de acvacultură.
Peștele bio este peștele de acvacultură, pește crescut la standarde de calitate foarte înalte, iar peștele sălbatic este cel prins direct din oceane, râuri sau lacuri. Noi aducem atât pește sălbatic, din cele mai bune zone ale lumii, cât și pește de acvacultură. Majoritatea peștelui din surse interne provine din acvacultură. O altă prejudecată împotriva căreia vom lupta este legată de teama unei categorii a consumatorilor de a cumpăra pește sălbatic, pentru că nu sunt siguri că este proaspăt sau că nu este adus din zone contaminate. Peștele în general, iar cel sălbatic în special, reprezintă un element fundamental într-o dietă echilibrată. Așa că transmit următorul mesaj către consumatorii români: nu evitați peștele sălbatic, pentru că astfel veți avea o dietă mult mai săracă în nutrienți!
Sursele externe de aprovizionare cu pește și fructe de mare acoperă tot globul: de la Atlanticul și Pacificul de Nord, la sudul Atlanticului, China, Vietnam sau India. Dar consumatorul român este dornic și de produse autohtone. Ce surse interne avem?
Noi ne aprovizionăm și de pe piața locală: peștii de apă dulce cum sunt crapul, păstrăvul, șalăul provin din acvaculturi și din pescuit industrial de pe teritoriul României. Dar producția autohtonă s-a diminuat alarmant din cauza braconajului. Populația de pește din Delta Dunării a scăzut dramatic, la circa 10% față de cât era acum 20 de ani, conform unor estimări din piață. Este nevoie de o creștere a responsabilității pentru ca în Delta Dunării, și nu numai, situația să se îmbunătățească și, treptat, să revină la normal.
Toate brandurile care comercializează pește și fructe de mare spun că marfa lor e cea mai bună. Cum procedați?
Este extrem de important să ai cele mai bune surse de aprovizionare, pentru ca produsele pe care le vei oferi consumatorilor să fie de o calitate ireproșabilă. Eu merg în toată lumea pentru a vizita potențialele surse și a vedea dacă peștele care se găsește acolo merită să fie importat și adus pe piața autohtonă. Mă asigur că în acele locuri se pescuiește responsabil, că apele sunt curate, că peștele provenit de acolo întrunește toate criteriile pentru a fi dorit în toate piețele mature. Dar, dacă locurile de unde luăm peștele și fructele de mare sunt foarte diversificate, un lucru rămâne întotdeauna neschimbat: nu facem niciodată rabat de la calitate! Peștele sălbatic, comercializat sub brandul Alfredo Seafood, este cel mai competitiv produs din piața autohtonă. Avem game cu care ne putem întrece cu cei mai premiați jucători europeni, iar în mod special peștele sălbatic, pe care îl marcăm cu sintagma „pescuit în libertate”, este un produs prețios, de tip vânat, care este dorit de consumatorii cunoscători ai unui produs elitist, de o calitate excelentă.
Consider că doar promisiunea unui brand vechi în piață poate asigura garanția morală a unui produs corect.