Array

Discursul Ambasadorului Han Chunlin în cadrul briefing-ului de presă – „Cele două sesiuni”

Date:

Bună ziua! Bine ați venit la briefingul de presă organizat de Ambasada Republicii Populare Chineze în România. Aș dori să vă împărtăşesc situaţia despre „Cele două sesiuni” ce tocmai au luat sfârșit și despre Ședința Centrală de Lucru referitoare la Afaceri Externe de finalul anului trecut. 

  1. Cu privire la „Cele două sesiuni”

„Cele două sesiuni” ale Chinei se referă la reuniunile anuale ale Congresului Național al Reprezentanților Poporului din China(CNRPC) și ale Comitetului Național al Conferinței Consultative Politice Populare din China(CCPPC). „Cele două sesiuni” anuale nu sunt doar un eveniment major în ceea ce privește viața politică din China, ci și o modalitate esențială prin intermediul căreia lumea să poată observa și înțelege China. Rapoartul de Lucru al Guvernului examinate în timpul „Celor două sesiuni” revizuiesc rezultatele de dezvoltare ale Chinei de-a lungul anului 2023 și, de asemenea, urmăresc obiectivele de dezvoltare ale acesteia și măsurile exacte care trebuie luate în scopul promovării unei dezvoltări de înaltă calitate pentru anul 2024. 

În primul rând, uitându-ne înapoi la anul 2023, cursul ascendent al economiei în China a rămas neschimbat. De-a lungul anului, în ciuda dificultăților și a provocărilor împletite, economia chineză a continuat să se dezvolte în mai multe etape, contribuind la creșterea economiei globale cu o treime și având o rată de creștere de 5,2%. Pe lângă creșterea rezonabilă din punct de vedere cantitativ, economia chineză s-a bucurat și de un curs stabil al evoluției din punct de vedere calitativ. Privind în detaliu, s-au înregistrat progrese importante în sistemul industrial modern, iar industriile strategice emergente s-au bucurat de un progres impresionant. Aeronava de tip C919 a fost pusă în operațiune comercială, producția și vânzările de vehicule de energie nouă au reprezentat mai mult de 60% din totalul mondial, iar rata utilizatorilor 5G a depășit 50%. Mai mult, asigurarea bunăstării poporului a fost eficientă iar funcționarea economiei a cunoscut o îmbănătățire continuă. În fața provocărilor multiple, China a adoptat o poziție echilibrată în încercarea de a menține creștere și de a pune baza pentru dezvoltarea ulterioară, astfel că s-au adoptat măsuri diverse pentru a extinde volumul cererii interne, pentru a îmbunătăți structura economică și a ne spori încrederea. Venitul disponibil pe cap de locuitor a crescut cu 6,1%, numărul persoanelor scoase din sărăcie și care lucrează ca forță de muncă depășește 33 de milioane, noi cerințe și industrii iau amploare. De asemenea, adoptarea reformelor și a politicii de deschidere a continuat iar mediul afacerilor s-a îmbunătățit continuu. De anul trecut, China a promovat stabilizarea volumului comerțului extern și optimizarea structurii acestuia, iar exporturile celor „trei noi categorii” cum ar fi vehicule electrice, baterii cu litiu și produse fotovoltaice au crescut cu aproape 30%. Amplasarea construcțiilor ale zonelor de comerț liber a fost îmbunătățită în continuare, iar influența internațională și măiestria ale inițiativei  „Belt and Road” au devenit mai evidente.

În al doilea rând, în ceea ce privește anul 2024, China va adera la principiul de bază conform căruia va continua să caute progresul în timp ce își păstrează un curs stabil, va continua să promoveze dezvoltarea de înaltă calitate, să construiască o țară puternică și o naţiune revitalizată prin modernizarea în stil chinezesc. Anul 2024 marchează 75 de ani de la întemeierea Republicii Populare Chineze și, de asemenea, este crucial pentru atingerea obiectivelor celui de-al 14-lea plan cincinal. După analizarea cuprinzătoare a nevoilor pe termen scurt de promovare a ocupării forței de muncă și a veniturilor, de prevenire a riscurilor, precum și a nevoilor pe termen lung de adaptare la cel de-al 14-lea plan cincinal și, implicit, de realizare a obiectivului de modernizare, luând în considerare factori precum potențialul de creștere economică și condițiile de sprijin, China a setat drept obiectiv principal o creștere economică ce se preconizează că va atinge valoarea de 5%.

Acest obiectiv este în concordanță cu propunerea prezentată în cadrul Ședinței Centrale de Lucru Economic susținute la sfârșitul anului trecut, și anume să acționăm pe principiul căutării progresului în mod stabil, să promovăm stabilitatea prin progres și să creăm mai întâi lucruri noi și apoi înlocuim cele vechi. Stabilitatea este bază, astfel că toate departamentele vor încuraja mai multe strategii care să ducă la stabilizarea așteptărilor, stabilizarea creșterii și a ocupării forței de muncă; progresul este direcția și forța motrice, deci trebuie să facem eforturi pentru ajustarea metodelor, a structurii, îmbunătățirea calității și creșterea eficienței.

În principiu, China se va focusa asupra următoarelor trei aspecte. Mai întâi, vorbim despre sinergia macropoliticilor. Intensificarea optimă a politicii financiare, asigurarea calității și eficienței acesteia. Politica monetară prudentă ar fi relativ flexibilă, cu precizie și eficacitate. Orientarea coordonată a macropoliticilor trebuie consolidată. Al doilea aspect se rezumă la „promovarea construirii unui sistem industrial modern” și la implementarea strategiei de revitalizare a națiunii prin știință și educație” și alte 10 sarcini în total lansate prin Raportul privind Activitatea Guvernului. Cele 10 sarcini echilibrează cererea și furnizarea, se focusează atât pe piața locală, cât și pe cea internațională și se bazează pe suport reciproc și evoluție comună. Al treilea aspect, și anume politica de reformă și deschidere care stimulează vitalitatea, se dorește a fi intensificată prin expansiunea poziției de deschidere și printr-o mai mare determinare. De asemenea, aducem aminte aici de promovarea pieței eficiente într-o bună legătură cu Guvernul capabil, de stimularea continuă a coeziunii sociale.

În al treilea rând, cum putem să promovăm dezvoltarea de înaltă calitate pentru a atinge noi obiective? „Cele două sesiuni” au oferit răspunsuri la această întrebare.

  1. Forța de producție cu nouă calitate reprezintă un imbold asupra dezvoltării de înaltă calitate. Domnul Președinte Xi Jinping a menționat în studiul din cadrul Conferinței Centrale de Lucru Economic din 2023, până la Raportul privind Activitatea Guvernului, Forța de producție cu nouă calitate a devenit unul dintre subiectele principale ale actualelor „cele două sesiuni”.

Ce este forța de producție cu nouă calitate? Aceasta reflectă puterea inovației, care joacă un rol important, elimină modalitatea tradițională de creștere economică, este caracterizată prin tehnologie de înaltă calitate, de înaltă eficiență, în conformitate cu noul concept de dezvoltare a calității avansate a forței de producție. Forța de producție cu nouă calitate este marcată de o creștere semnificativă a eficienței factorilor de producție, cheia fiind inovația, calitatea superioară, iar esența fiind capacitatea avansată de producție.

Cum putem accelera forța de producție cu nouă calitate? „Cele două sesiuni” ne-au oferit asistență în această privință. Mai întâi, trebuie să ne ocupăm de relația dintre caracter general și individual. Dimensiunea vastă a Chinei, resursele multiple, baza industrială și altele variază de la un loc la altul, trebuie să aplicăm măsuri în concordanță cu condițiile locale reale, să asigurăm îndrumare specifică, să promovăm selectiv noi industrii, noi modele, dezvoltarea unui nou impuls, prevenirea duplicării tiparelor. Apoi, trebuie să ne ocupăm cu grijă de  relația dintre industriile emergente și cele tradiționale.

Dezvoltarea unei noi forțe de producției nu înseamnă neglijarea sau abandonarea industriilor tradiționale, ci ar trebui să fie rezultatul inovației științifice și tehnologice. Pe de o parte, ar trebui să cultivăm și să consolidăm industriile emergente, să punem bazele industriilor viitoare, cum ar fi inteligența artificială, și pe de altă parte, se concentrează pe modernizarea industriilor tradiționale și promovarea în mod activ a industriilor inteligente, pe bază de energie verde. Trecerea la energie verde formează o sinergie pentru o dezvoltare de înaltă calitate.

În cele din urmă, trebuie să gestionăm corect relația dintre forța de producție și relațiile de producție. Pentru a dezvolta forța de producție cu nouă calitate, trebuie să aprofundăm în continuare reformele, să accelerăm construcția de sisteme și mecanisme care să conducă la dezvoltarea forțelor de producție de calitate și să permitem tuturor tipurilor de factori de producție avansați și de înaltă calitate să se desfășoare fără probleme, ducând astfel la dezvoltarea unor noi forțe de producție. În acest sens, China va crea noi avantaje pentru o economie deschisă de nivel superior și va crea un mediu internațional optim pentru dezvoltarea de forța de producție cu nouă calitate.

  1. Prin expansiunea poziției de deschidere, vom promova dezvoltarea de înaltă calitate. Punerea în practică a acestei poziții de către China a demonstrat că numai prin adoptarea acesteia la un nivel ridicat, putem atinge dezvoltarea de înaltă calitate și ne putem confrunta cu provocările apăsătoare la nivel global. Într-o perioadă plină de incertitudini, ‘cele două sesiuni’ demonstrează în nenumărate rânduri extinderea deschiderii la un nivel superior, China împărțind beneficiile acestui aspect cu întreaga lume.

În ceea ce privește comerțul internațional, China va continua să extindă importurile cu produse de înaltă calitate, să implementeze pe deplin lista negativă pentru comerțul transfrontalier cu servicii și va găzdui cu succes expoziții importante, cum ar fi Expoziția Internațională de Import din China, Târgul Canton de Produsele de Import și Export, Târgul Internațional pentru Comerțul cu Servicii din China, Expoziția de Comerț Digital Global.

În ceea ce privește investițiile străine, China va consolida garanția serviciilor de investiții străine, va construi brandul „Invest China”, va optimiza mediul de afaceri orientat spre piață, legal și internațional și va aduce așteptări mai stabile investitorilor și partenerilor din diverse țări.

În ceea ce privește schimburile de personal, China a implementat o politică fără viză pentru șase țări: Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Spania și Malaiezia din decembrie 2023. În timpul celor două sesiuni, s-a anunțat aceeași politică pentru alte șase țări: Elveția, Irlanda, Ungaria, Austria, Belgia și Luxemburg, în scopul construirii împreună a unei rețele rapide pentru schimburile transfrontaliere de personal.

Din perspectiva colaborării calitative în dezvoltarea inițiativei „Belt and Road”, China se va concentra pe implementarea a opt acțiuni pragmatice din cadrul acestei inițiative, va dezvolta în mod stabil colaborarea în cazul proiectelor majore și va implementa o serie de proiecte „mici și frumoase” destinate bunăstării poporului.

Din perspectiva multiplelor colaborări economice bilaterale și regionale, China va semna acorduri comerciale și de investiții cu standarde înalte cu și mai multe țări și regiuni, se va implica în deplin în reformarea Organizației Mondiale a Comerțului, va promova construirea unei economii globale deschise și va facilita mai multe cooperări cu beneficii comune pentru toate popoarele.

Dragi prieteni, 

„Cele două sesiuni” ale Chinei reprezintă platforme importante care reflectă și pun în practică democrația poporului pe întregul parcurs. Aproape 5000 de deputați ai Congresului Național al Reprezentanților Poporului din China și membri ai Comitetului Național al Conferinței Consultative Politice Populare din China s-au adunat pentru a oferi sfaturi și sugestii în cadrul acestei ediții a „Celor două sesiuni”.

Peste 3000 de jurnaliști chinezi și străini s-au înscris pentru a strânge informații cu privire la activitățile relevante. Mulți șefi de ministere și comisii au răspuns preocupărilor prin conferințe de presă și „Pasajul Miniştrilor”. Gândurile și aspirațiile a peste 1,4 miliarde de chinezi sunt integrate în mod constant în planul de nivel superior al dezvoltării naționale, plan care evidențiază caracteristicile distinctive ale Chinei, avantajele instituționale semnificative și vitalitatea puternică a întregului proces de democrație a poporului.

  1. Cu privire la Ședința Centrală de Lucru pentru Afaceri Externe

La sfârșitul anului trecut, China a organizat Ședința Centrală de Lucru referitoare la Afaceri Externe, care a făcut aranjamente importante pentru activitatea Chinei în domeniul afacerilor externe de astăzi și din viitor. Ședința a avut rolul de a clarifica ideea principală a activității diplomatice de promovare a construirii unei comunități cu un viitor împărtășit pentru omenire și a prezentat „cele două propuneri majore”, și anume susținerea realizării multipolarității mondiale egale și ordonate și a globalizării economice universal benefice și incluzive. În continuare, aș dori să vă împărtășesc punctele cheie ale conceptului de construire a unei comunități cu un viitor împărtășit pentru omenire și cele „două propuneri majore”.

  1. Construirea unei comunități cu un viitor împărtășit pentru omenire este conceptul de nucleu al gândirii diplomatice a lui Xi Jinping. Este planul Chinei pentru ce fel de lume să construiască și cum să o construiască.

Președintele Xi Jinping a subliniat de multe ori că oamenii trăiesc în aceeași „sat global”, stau în aceeași barcă. În fața diverselor provocări globale care vin asupra noastră, toate țările ar trebui să pună la o parte diferențele de natură istorică, culturală, geografică și instituțională și să lucreze împreună pentru a proteja și a face din singura planetă locuibilă o lume mai bună. Acest concept important întruchipează viziunea istorică și vastă a președintelui Xi Jinping, drept lider al unei țări majore, și sentimentele profunde ale întregii lumi. El a spart vechea gândire a jocului cu sumă zero, aflându-se pe culmea moralității civilizației umane. El reunește aspirațiile universale ale oamenilor din toate țările și indică direcția corectă spre care civilizația umană ar trebui să se îndrepte într-o perioadă istorică cheie marcată de schimbările accelerate ale situației globale fără precedent în ultimii 100 de ani. Construirea unei comunități cu un viitor împărtășit pentru omenire a devenit simbolul glorios care ne ghidează spre progresul erei actuale și principalul obiectiv urmărit de diplomația unei țări majore cu caracteristici chinezești în noua eră. 

Au trecut zece ani de când președintele Xi Jinping a propus conceptul de comunitate cu un viitor împărtășit pentru omenire. Acesta s-a dezvoltat de la o idee la un întreg sistem științific, de la o inițiativă a Chinei la un consens internațional, de la o viziune frumoasă la rezultate practice, dând dovadă de vitalitate din plin. De la bilateral la multilateral, de la regional la global, de la domeniul sanitar până la rețele de telecomunicații și domeniul maritim, China a construit diferite forme de comunități cu un viitor împărtășit acoperind zeci de țări și regiuni din multiple domenii.

Comunitatea cu un viitor împărtășit a fost înscrisă de multe ori în rezoluțiile Adunării Generale a Națiunilor Unite, precum și în rezoluțiile și declarațiile Organizației de Cooperare din Shanghai și BRICS. Din ce în ce mai multe țări și popoare și-au dat seama că destinul omenirii ar trebui să fie determinat de toate țările, iar viitorul lumii are nevoie să fie creat de toată lumea. 

  1. Multipolaritatea și globalizarea economiei dictează trendul general înspre care se îndreaptă societatea umană. Cu toate acestea, nu s-a ajuns la un numitor comun în ceea ce privește tipul de multipolaritate și globalizare economică de care este nevoie. China aspiră la o lume multipolară caracterizată de egalitate și ordine și o globalizarea economică universal benefică și incluzivă. 

Multipolaritatea egală reflectă egalitatea puterilor și oportunităților deținute de state. Regulile sunt aceleași pentru toți cei implicați și astfel nu se mai poate permite ca un anumit stat sau un mic grup de state puternice să dețină monopolul asupra modului în care decurg afacerile internaționale. Nu se mai poate permite ca țările să fie clasificate în categorii diferite pe baza a ceea ce consideră unii că înseamnă puterea și statutul.

Nu se mai poate permite ca cel care ridică glasul să aibă ultimul cuvânt. Nu mai putem permite ca niște state stau la o masă servind mâncăruri iar numele altor state aflându-se în meniu. Trebuie să ne asigurăm că fiecare țară, mare sau mică, puternică sau vulnerabilă, poate participa pe procesul de multipolarizare, se poate bucura de egalitate și drepturile cuvenite și poate să contribuie în felul propriu. 

Multipolarizarea caracterizată prin ordine înseamnă că fiecare țară trebuie să respecte scopurile și principiile stipulate în Carta Organizației Națiunilor Unite și să practice normele de conduită universale în relațiile internaționale. Multipolaritatea nu înseamnă confruntare, nici fragmentare sau dezordine. Toate țările trebuie să acționeze în spiritul sistemului internațional bazat pe principiile Organizației Națiunilor Unite, guvernarea globală realizându-se astfel prin cooperare.

Globalizarea economică universal benefică presupune ca diferite țări, grupuri sociale, oameni din toate categoriile să beneficieze în mod egal de „roadele” progresului economic și social, rezolvând în mod corespunzător problema dezechilibrelor de dezvoltare dintre diferite țări, dar și din interiorul acestora și dobândind dezvoltarea și prosperitatea comună.

Globalizarea economică incluzivă înseamnă sprijinirea țărilor în găsirea unor căi de dezvoltare care să se potrivească propriilor condiții, respingerea unilateralismului și a protecționismului care caută doar beneficiile proprii, menținerea stabilității lanțurilor industriale și de aprovizionare globale și menținerea vitalității și a forței de dezvoltare economică la nivel global.

China este dispusă să lucreze împreună cu celelalte țări în scopul promovării multipolarității și globalizării economice spre direcția la care popoarele fiecărei țări se așteaptă și, de asemenea, în scopul promovării guvernării într-o direcție corespunzătoare, a egalității.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...