Discursul domnului Ambasador Han Chunlin la seminarul Inițiativei Belt and Road

Date:

Discursul Ambasadorului Republicii Populare Chineze în România, Han Chunlin la seminarul despre construirea în comun a Inițiativei Belt and Road și a cooperării economice și comerciale China-România, 4 Septembrie 2023, Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București.

 

Stimate domnule Ambasador, Viorel Isticioaia,
Stimate domnule director-general Samson,
Dragi oaspeți și prieteni,
Doamnelor, domnilor,

Bună ziua!

Anul acesta se împlinesc zece ani de la propunerea inițiativei „Belt and Road”. Ne-am reunit astăzi aici pentru a organiza împreună Seminarul dedicat aniversării a zece ani de la lansarea inițiativei „Belt and Road” și aprofundării cooperării economice și comerciale chino-române. În primul rând, doresc să adresez un călduros bun venit tuturor oaspeților și să exprim sincere mulțumiri tuturor prietenilor din toate domeniile care se preocupă și susțin inițiativa „Belt and Road” și cooperarea economică și comercială chino-română! Cu sute de ani în urmă, strămoșii noștri au deschis Drumul Mătăsii pe uscat, care conecta Asia, Europa și Africa, și Drumul Mătăsii pe mare, care lega estul de vest, deschizând astfel o fereastră nouă pentru schimburile de prietenie dintre națiuni și scriind un nou capitol în dezvoltarea și progresul umanității. Începând cu secolul 21, societatea umană a intrat într-o eră de dezvoltare majoră, schimbări ample și ajustări semnificative. În fața unui șir de provocări serioase care periclitează pacea, dezvoltarea și guvernanța, președintele Chinei, Xi Jinping, a propus în anul 2013 o inițiativă majoră, și anume construirea unei „Centuri Economice a Drumului Mătăsii” și unui „Drum Maritim al Mătăsii din Secolul 21”, cunoscute sub numele de „Belt and Road”. Această inițiativă se ghidează după principiul consultării extinse, contribuției comune și beneficiilor partajate, susținând conceptele de deschidere, ecologie și integritate și se angajează să atingă obiective înalte, durabile și avantajoase pentru bunăstarea oamenilor, contribuind astfel la construirea unei comunități umane cu un viitor împărtășit.

Doamnelor, domnilor, dragi prieteni,

În decursul acestor 10 ani, inițiativa „Belt and Road” a evoluat de la stabilirea fundamentelor și ridicarea structurii, la implementarea pe teren și dezvoltarea durabilă, devenind în prezent o platformă internațională de cooperare deschisă, inclusivă, bazată pe beneficii reciproce și pe câștiguri comune, reprezentând un produs global de interes public, apreciat în mod general de comunitatea internațională. Inițiativa „Belt and Road” se axează pe comunicarea politicilor, conectarea infrastructurii, facilitarea comerțului, interconectarea financiară și înțelegerea între popoare, jucând un rol crucial în aprofundarea schimburilor și încrederii între țările implicate, promovarea conectivității globale, remodelarea șabloanelor de comerț internațional, stimularea creșterii economice mondiale și promovarea schimburilor culturale și umane. În decursul ultimilor 10 ani, China a semnat peste 200 de acorduri de cooperare cu 152 de țări și 32 de organizații internaționale, acoperind 83% din țările cu care China are relații diplomatice. Aceste acorduri cuprind numeroase domenii precum comerțul, investițiile, finanțele, comerțul electronic, tehnologia, bunăstarea cetățenilor, schimburile culturale s.a. Nivelul de conectivitate al infrastructurii s-a îmbunătățit în mod constant, iar arhitectura de interconectare „șase coridoare, șase rute, mai multe țări, mai multe porturi” a început să prindă contur, prin numeroase proiecte mutual avantajoase care au fost implementate cu succes. Cooperarea economică, comercială și de investiții a continuat să se extindă. În perioada 2013 – 2022, investițiile bilaterale cumulate ale Chinei și țărilor de pe traseu au depășit suma de 270 de miliarde de dolari SUA, materializate în peste 3.000 de proiecte de cooperare și înființarea a peste 80 de zone de cooperare economică externă. În cei 10 ani, volumul comerțului cu mărfuri dintre China și țările vizate de inițiativa „Belt and Road” a crescut de la 1,04 trilioane USD la 2,07 trilioane USD, înregistrând o rată medie anuală de creștere de 8%. Cooperarea în lanțurile de producție și aprovizionare dintre țările și regiunile din cadrul acestei inițiative a devenit mai strânsă, iar ponderea exporturilor de produse intermediare în exporturile Chinei către aceste țări a crescut de la 49,8% la 56,3%. Conform unui raport al Băncii Mondiale, inițiativa „Belt and Road” a contribuit la o creștere a comerțului părților implicate cu 4,1%, o creștere a atragerii investițiilor străine directe cu 5% și a dus la o creștere a PIB-ului în țările cu venituri mici cu 3,4%. Inițiativa „Belt and Road” a contribuit, de asemenea, la crearea a 420.000 de locuri de muncă în țările partenere și a ajutat aproape 40 de milioane de oameni să iasă din sărăcie. Până în 2030, construcția comună a „Belt and Road” va genera venituri globale de 1,6 trilioane de dolari anual, reprezentând 1,3% din PIB-ul mondial. Din 2015 până în 2030, 7,6 milioane de oameni vor fi scoși din sărăcia absolută și 32 de milioane de oameni din sărăcia moderată. Cooperarea în cadrul inițiativei „Belt and Road” dintre China și Europa a înregistrat, de asemenea, rezultate fructuoase. Podul Peljesac’ din Croația și segmentul Belgrad-NoviSad al căii ferate Ungaria-Serbia au fost deschise circulației, portul Pireu din Grecia și-a recăpătat dinamismul, uzina siderurgică Zelezara Smederevo din Serbia, veche de un secol, a fost readusă la viață în urma achiziției integrale de către grupul chinezesc Hesteel ș.a. În decursul ultimilor 10 ani, trenurile de marfă China-Europa au efectuat peste 73.000 de curse, transportând peste 6,9 milioane de containere, acoperind 211 orașe din 25 de țări europene. China și UE reprezintă una pentru cealaltă al doilea cel mai mare partener comercial, în anul 2022, volumul total al comerțului bilateral de bunuri atingând 847,3 miliarde de dolari SUA. Volumul comerțului bilateral dintre China și România a depășit 10 miliarde de dolari SUA timp de doi ani consecutiv, atingând un nou record istoric. Merită menționat în special faptul că renumita marcă auto românească DACIA, folosind avantajele lanțului de producție al vehiculelor electrice din China, a colaborat cu producătorul chinez Dongfeng Motors în fabricarea noului vehicul electric „Spring”. Începând cu anul 2022, acest model de autovehicul a fost exportat în cantități semnificative în Europa, bucurându-se de aprecierea consumatorilor. Anul acesta se împlinesc 20 de ani de la stabilirea parteneriatului strategic cuprinzător dintre China și UE. Fiind două dintre cele mai importante puteri, piețe și civilizații din lume, există încrederea că în viitor, în cadrul construcției comune de înaltă calitate a inițiativei „Belt and Road”, cooperarea China-UE va elibera un potențial și o vitalitate și mai mari.

Doamnelor, domnilor, dragi prieteni,

România este a doua țară ca mărime din Europa Centrală și de Est, un nod important care leagă Estul și Vestul și o țară importantă de-a lungul cursei „Belt and Road”. China este gata să colaboreze cu toate sectoarele din România, să se concentreze asupra punctelor cheie și să depună eforturi comune pentru a crea o cooperare pragmatică de mai bună calitate și mai dinamică, având ca scop încurajarea pe mai departe a construcției comune „Belt and Road” în direcția dezvoltării la standarde înalte și stimularea cooperării economice și comerciale dintre China și România pentru o inovare continuă și obținerea de noi rezultate. Cu acest prilej, aș vrea să vă aduc următoarele sugestii:

Avem nevoie în continuare să consolidăm comunicarea politică, să folosim în mod eficient mecanismele existente de comunicare și cooperare, precum Comitetul economic mixt interguvernamental, Grupul de lucru pentru infrastructură, Grupul de lucru pentru comerțul liber etc., să intensificăm coordonarea politicilor, să valorificăm rolul de lider și catalizator al politicilor și să creăm un mediu de afaceri deschis, echitabil, imparțial și nediscriminatoriu. Avem nevoie în continuare să aprofundăm interconectarea, folosind resursele avantajoase ale ambelor țări, să consolidăm cooperarea în proiecte de infrastructură precum autostrăzi, căi ferate, porturi, transport aerian și rețele digitale, să creștem nivelul de „conectivitate soft” prin armonizarea regulilor și standardelor, creând astfel condiții favorabile pentru dezvoltarea comerțului și investițiilor bilaterale. Avem nevoie în continuare să promovăm fluxul liber de comerț, să întărim schimburile și dialogul între organizațiile din industrie și orașele înfrățite, să utilizăm platforme de expoziții precum China International Import Expo (CIIE) și Târgul de la Canton, să facilităm accesul pe piața chineză al produselor românești de calitate superioară, precum porumbul, plantele oleaginoase, lucerna, lemnul și mierea, să promovăm o dezvoltare comercială bilaterală echilibrată și reciproc avantajoasă. De asemenea, e nevoie de o creștere a nivelului de liberalizare și facilitare a comerțului, promovând o interconectare și integrare în profunzime a lanțurilor de aprovizionare și de producție din cele două țări, precum și de încurajare a companiilor din România să participe activ la prima ediție a Expoziției Internaționale a Lanțurilor de Aprovizionare din China, care va avea loc la sfârșitul lunii noiembrie amul acesta în China. Avem nevoie în continuare să dezvoltăm noi domenii de cooperare, valorificând resursele și nevoile pieței din România, să folosim avantajele complementare și să ne concentrăm pe dezvoltarea unor noi puncte de creștere în cooperarea economică și comercială bilaterală în sectoare precum agricultura, energia regenerabilă, economia verde și digitală. Avem nevoie în continuare să aprofundăm interconectarea financiară, să întărim schimburile și cooperarea dintre instituțiile financiare ale celor două țări, să promovăm dezvoltarea unui sistem diversificat de investiții și finanțare, pentru a oferi sprijin solid întreprinderilor din cele două țări în vederea aprofundării cooperării economice și comerciale. Avem nevoie în continuare să aprofundăm schimburile interpersonale și culturale, să dezvoltăm proiecte culturale de înaltă calitate și să promovăm învățarea reciprocă între culturile chineză și română, creând astfel un model variat și interactiv al schimburilor umane și culturale.

Marile drumuri duc departe, iar în marea largă încap toate râurile. Inițiativa „Belt and Road” urmărește dezvoltarea comună, promovează beneficiile reciproce și câștigul comun, se aliniază cu tendințele timpului, răspunde dorințelor populației și aduce beneficii întregii lumi. China va găzdui cea de-a treia ediție a Forumului de Cooperare Internațională „Belt and Road”. Salutăm cu căldură participarea activă a tuturor sectoarelor din România la acest forum și sperăm că vom putea folosi această ocazie pentru a intensifica schimburile, a aprofunda încrederea reciprocă, a îmbunătăți calitatea și nivelul cooperării economice și comerciale dintre cele două țări și pentru a face din inițiativa „Belt and Road” o cale de oportunitate și prosperitate comună pentru ambele părți.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mihai Daraban: Consiliul de afaceri România – EAU își va începe activitatea în scurt timp 

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Politică şi politicianism în procesul integrării europene a României 

| de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române 

DIGI se pregătește pentru lansarea serviciilor în Belgia

DIGI a făcut încă un pas în procesul de...

Finanțare, sustenabilitate, tehnologie: comandamentele FoodIntelForum AQUA Carpatica pentru tot anul

Timpul trece iar ecourile puternice ale FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția...