Stabilitatea Či stimularea creČterii economice au ca bazÄ Či predictibilitate reglementÄrilor de ordin fiscal Či monetar. Lipsa predictibilitÄČii va genera dezechilibre majore pe curbele eficienČei remunerÄrii factorilor (capital, muncÄ etc.).
IniČiativele expuse mai jos nu au fost sprijinite (din perspectiva comunicÄrii cÄtre mediul de afaceri) de un studiu de natura cauza-efect (macroeconomic) care ar fundamenta instrumentarea (ĂŽn prealabil discutatÄ cu mediul de afaceri) aplicÄrii unor mÄsuri de natura celor ĂŽnČiruite mai jos. Cumulativ, ĂŽnaintea revizuirii detaliate, riscurile majore sunt legate de impredictibilitatea reacČiei tuturor actorilor economici Či pe cale de consecinČÄ, a unei ineficienČe asupra utilizÄrii factorilor economici Či perturbarea creČterii. Acestea ar fi cauzate de abordarea unui comportament ajustat la risc (ĂŽnglobarea primelor de risc ĂŽn marjele comerciale Či costurile capitalurilor) cu consecinČe asupra contracČiei cererii agregate pe fundalul lipsei stimulÄrii unei creČteri de productivitate.
1. Impozitul pe cifra de afaceri
 Problema: pe lângÄ argumentele tehnice intens circulate ĂŽn mass-media (nealinierea cu directiva de TVA Či cu cea privind baza comunÄ de taxare (CCTB), efectul concret Či imediat al acestei mÄsuri este dublarea impozitului pe profit plÄtit acum de cÄtre toate companiile, indiferent de provenienČa capitalului, român sau strÄin. Spre exemplu, la o cifra de afaceri de 100.000.000 de euro Či un profit de 10.000.000, impozitul plÄtit astÄzi este de 1,6 milioane euro, iar, ĂŽn varianta aplicÄrii unei taxe de 3%, acesta va creČte la 3,3 milioane de euro, deci aproape dublu. Pentru a putea face faČÄ acestei schimbÄri neaČteptate, companiile se vor vedea nevoite sÄ ia diferite mÄsuri, printre care se numÄrÄ decapitalizarea lor â amânarea sau renunČarea la investiČiile programate, cu un efect ĂŽn lanČ asupra sub-contractorilor. DacÄ marile companii nu vor mai face investiČii, sub-contractorii lor ĂŽČi vor restrânge activitatea: Suplimentar, aceČtia se vor confrunta Či cu efectul negativ al propagÄrii salariului minim pe economie. Mii de companii medii Či mici, cel mai probabil cu capital românesc, se vor trezi deodatÄ silite sÄ creascÄ salariul minim, fÄrÄ sÄ mai aibÄ garanČia lucrÄrilor (Či deci a veniturilor) din care sÄ le poatÄ plÄti. Va urma, previzibil, creČterea ratei Čomajului. Un alt efect negativ al acestei mÄsuri este mutarea investiČiilor ĂŽn zonele aflate imediat lângÄ graniČÄ, ĂŽn ČÄri cu un regim mai favorabil de taxare (Ungaria, Bulgaria). Astfel, o companie din România poate vinde la un preČ foarte mic materiile prime unei companii din Ungaria sau Bulgaria, iar aceasta sÄ vândÄ apoi produsul finit, cu marjÄ mare de profit, cÄtre clientul final. Cele mai multe companii vor ĂŽncerca sÄ transfere ĂŽn preČuri Či tarife aceastÄ nouÄ taxÄ, astfel cÄ efectul final ĂŽl va suporta ĂŽntreaga populaČie, plÄtind preČuri mai mari pentru produse Či servicii.
Conform reprezentanČilor coaliČiei aflate la guvernare, ĂŽnlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bazÄ impozabilÄ este o mÄsurÄ menitÄ sÄ combatÄ practica multinaČionalelor de optimizare fiscalÄ Či diminuare a impozitelor plÄtite, ĂŽn condiČiile ĂŽn care acestea ĂŽnregistreazÄ un profit impozabil de aproape trei ori mai mic comparativ cu firmele autohtone, deČi nivelul cifrei de afaceri este similar. DeclaraČiile sunt fÄcute ĂŽn contextul ĂŽn care veniturile colectate din impozite Či taxe ca Či procent din PIB ĂŽn România sunt de 25,4%, nivelul minim din Uniunea EuropeanÄ dupÄ Irlanda Či mult inferior mediei de 40,1% ĂŽnregistratÄ ĂŽn Uniunea EuropeanÄ (conform calculelor Consiliului Fiscal).
Având ĂŽn vedere treptele de impozitare indicate ĂŽn cazul ĂŽn care se implementeazÄ aceastÄ mÄsurÄ fiscalÄ ĂŽncepând cu anul urmÄtor, companiile se vor regÄsi ĂŽntr-una dintre urmÄtoarele situaČii:
l la o cotÄ de impozitare de 1%, ar fi avantajate firmele care ĂŽnregistreazÄ o marjÄ brutÄ de profit mai mare de 6,25%;
l la o cotÄ de impozitare de 2%, ar fi avantajate firmele care ĂŽnregistreazÄ o marjÄ brutÄ de profit mai mare de 12,50%;
l la o cotÄ de impozitare de 3%, ar fi avantajate firmele care ĂŽnregistreazÄ o marjÄ brutÄ de profit mai mare de 18,75%.
Explicitând detaliile publice, se observÄ o concentrare numericÄ foarte ridicatÄ a mediului de afaceri ĂŽn rândul microĂŽntreprinderilor (93% dintre acestea ĂŽnregistreazÄ venituri sub 500.000 euro), ĂŽn timp ce 90% dintre venituri sunt ĂŽnregistrate ĂŽn rândul firmelor cu venituri peste acest prag. Ăn probabilitatea ĂŽn care noile mÄsuri fiscale nu vor aduce modificÄri importante asupra gradului de povarÄ fiscalÄ pentru microĂŽntreprinderi (care sunt impozitate deja ĂŽn funcČie de venituri), este clar cÄ noile mÄsuri fiscale vizeazÄ companiile mari Či foarte mari.
AceastÄ mÄsurÄ fiscalÄ trebuie ĂŽnČeleasÄ ĂŽn contextul polarizÄrii accentuate a mediului de afaceri. Astfel, cele mai mari 1% dintre companiile din România (primele 4.500 de companii cu cea mai mare cifrÄ de afaceri) concentreazÄ aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active ĂŽn anul 2015. Acest procentaj este mult superior gradului de concentrare ĂŽnregistrat ĂŽn Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%).
ĂnČelegerea fenomenului antreprenorial e complexÄ Či profund determinatÄ de motivarea factorului muncÄ (coeficientul angajÄrii ĂŽn activitÄČi profesionale Či formative cel mai redus din regiune ca urmare a ponderii ridicate a ajutoarelor sociale ĂŽn veniturile totale ale populaČiei).
Mai mult decât atât, fenomenul de polarizare este amplificat de o majorare a calibrului financiar ĂŽntre firmele mari Či cele mici. Firmele mici ĂŽnregistreazÄ un nivel de ĂŽndatorare mai ridicat cuplat cu o duratÄ de colectare a creanČelor mult mai extinsÄ Či un nivel inferior al investiČiilor pe termen lung (apreciat prin ponderea activelor corporale ĂŽn total active). Cu alte cuvinte, datele prezentate pânÄ ĂŽn momentul de faČÄ indicÄ faptul cÄ impactul crizei financiare s-a resimČit mai mult ĂŽn rândul firmelor mici, care nu aveau rezerve financiare pentru a digera Čocurile negative marcate prin scÄderea veniturilor, creČterea costului de finanČare sau neĂŽncasarea creanČelor.
Sectorul distribuČiei Či al vânzÄrilor cu amÄnuntul ĂŽnregistreazÄ tradiČional rulaje mari, cuplate cu marje de profit mai scÄzute. Ăn acest context, aceste sectoare sunt cele mai afectate de noile mÄsuri, povara fiscalÄ ĂŽn mÄsura ĂŽn care noile norme vor fi aplicate ajungând de aproape trei ori mai mare decât cea actualÄ. Ăn general, cele mai puČin afectate sectoare sunt cele de prestare ale serviciilor, intermedieri sau producČie, unde nivelul veniturilor este mai mic ĂŽn timp ce marginile de profitabilitate sunt mai mari. Doar douÄ sectoare vor ĂŽnregistra un nivel mediu al impozitÄrii inferior celui actual, respectiv sÄnÄtate Či asistenČÄ socialÄ (-6%) Či tranzacČiile imobilizare (-27%).
România este semnificativ ĂŽn urma liderilor regionali ĂŽn ceea ce priveČte investiČiile ĂŽn sfera inovaČiei, ori impozitarea CA ĂŽn detrimentul profitului va demotiva reinvestirea Či va genera consecinČe negative multiple:
– competitivitatea globalÄ a producČiei româneČti;
– reducerea fluxurilor de investire Či reinvestire favorizându-se remunerarea imediatÄ a capitalului;
– sacrificarea ambiČiilor investiČionale pe termen lung Či redirecČionarea capitalului nespeculativ cÄtre fiscalitÄČi mai âblândeâ Či predictibile.
ConsecinČe:
ScÄderi (unele imediate) resimČite pe balanČa comercialÄ:
– ScÄderea nivelului global al creÄrii de valoare adÄugatÄ prin exodul de capital investiČional;
– Debalansare fiscalÄ pe termen mediu prin afectarea simultanÄ a 2 impozite cu aproximativ aceeaČi bazÄ TVA;
– Exporturile se vor confrunta cu un risc sporit de prÄbuČire prin pierderea competitivitÄČii prin majorarea componentei fiscale cu preČ;
– Importurile vor substitui ĂŽn pondere tot mai mare producČia localÄ ca o consecinČÄ a unei remuneraČii mai eficiente a capitalurilor ĂŽn alte regimuri fiscale;
– CreČterea ponderii capitalului speculativ ĂŽn totalul fluxurilor de capital Či creČterea costurilor capitalului;
– Deprecierea monetarÄ ca o consecinČÄ naturalÄ de echilibrare a fluxurilor financiare;
– Orice intervenČie a BNR va avea ca Či consecinČÄ transpunerea impactului ĂŽn costurile de finanČare a cÄror impact se va transpune tot asupra companiilor mici Či mijlocii româneČti (multinaČionalele utilizând linii de finanČare externe);
– Având ĂŽn vedere practica naČionalÄ de stabilire a preČului ĂŽn baza euro (facturat ĂŽn RON) va induce o componenČÄ inerentÄ inflaČionistÄ care riscÄ sÄ arunce România ĂŽntr-o spiralÄ inflaČionistÄ având ĂŽn vedere cumulul de factori.
Ăn termeni practici, putem asista la o alunecare linÄ a RON-ului spre 5 RON/EUR. Impactul ĂŽn puterea de cumpÄrare nu ĂŽl vedem la nivelul aceleiaČi contracČii cu cel din 2009 (depreciere transpusÄ integral ĂŽn preČ ci la ~ 50% având ĂŽn vedere substituirea portofoliului de credite rezidenČiale ĂŽn devize pe un portofoliu de RON). Subiectul vizeazÄ mai multe arii care ar trebui adresate pornind de la echilibrarea Či maximizarea ĂŽncasÄrilor bugetare pe termen lung, ce ar implica:
l Definirea unor strategii de dezvoltare pe termen lung (investiČional, structural, demografic etc.);
l Adresarea mediului de afaceri printr-o politicÄ fiscalÄ coerentÄ Či pertinentÄ ĂŽn raport cu randamentele aČteptate a fi obČinute (altfel, ĂŽn condiČiile unei libere miČcÄri a capitalului se vor menČine riscurile majore de migrare a capitalurilor investiČionale intra UE);
l Reducerea participÄrii statului ca factor de reglementare ĂŽn piaČa forČei de muncÄ (Či motivarea ĂŽncadrÄrii ĂŽn sectoare productive vs. ajutoarele sociale) Či acces la capital (ĂŽn contextul unui levier extrem de ridicat pentru companiile autohtone).
Pe termen scurt, trebuie revizuitÄ politica de colectare a impozitelor
l Posibila soluČie: ĂŽntÄrirea departamentului de preČuri de transfer Či a colectÄrii fiscale (România este are 28% grad de colectare din PIB, ultima ČarÄ din UE).
2. ContribuČia de solidaritate
Ultimele zvonuri aratÄ o posibilÄ contribuČie ĂŽn procent de 25%, plÄtibilÄ de cÄtre toate persoanele cu venituri mai mari de 14,500 lei brut pe lunÄ. AceastÄ contribuČie ĂŽncalcÄ principiul cotei unice, a cÄrei introducere s-a dovedit a fi un succes din 2004 Či pânÄ ĂŽn prezent, constituind multÄ vreme un avantaj important al României ĂŽn faČa altor ČÄri din regiune. ContribuČia respectivÄ se mai gÄseČte reglementatÄ doar ĂŽn câteva ČÄri din Europa (Grecia este una dintre ele, ĂŽnsÄ aplicarea taxei a fost justificatÄ de nivelul precar ĂŽn care ajunsese Čara). Ăn plus, calculele arÄtÄ cÄ din aceastÄ contribuČie, statul ar ĂŽncasa ĂŽn jur de 1 miliard lei, dacÄ ea s-ar aplica doar la salariaČi, nu Či la PFA/PFI. Ăn plus, anunČata trecere a contribuČiilor sociale din sarcina angajatorului ĂŽn sarcina angajatului, cu mÄrirea salariului brut ar mÄri numÄrul persoanelor care câČtigÄ mai mult de 14,500 lei brut pe lunÄ. Practica contribuČiilor de solidaritate nu a constituit un succes ĂŽn UE, multe din statele UE s-au confruntat (istoric) cu un exod de angajaČi ĂŽnalt calificaČi spre ČÄri care nu prevedeau astfel de taxe. ConsecinČele directe se vor vedea tot ĂŽn capacitatea de colectare a TVA Či impozit pe profit afectat de douÄ componente imediat:
– ScÄderea procesului de creare de valoare adÄugatÄ la nivelul economiei;
– Reducerea numÄrului de contribuabili Či deci a impozitelor Či taxelor colectate de la aceČtia;
– Reducerea competitivitÄČii produselor/serviciilor româneČti va lovi Či celelalte impozite Či taxe (urmare a concedierilor care vor deveni inerente ĂŽn special ĂŽn zona companiilor mici Či mijlocii).
l Posibila soluČie: pÄstrarea actualului impozit pe dividende (5%), care ĂŽn programul de guvernare era prevÄzut sÄ disparÄ complet.
l MenČinerea Či creČterea TVA (cu riscul de a nu constitui o mÄsurÄ popularÄ 1-2% ) având ĂŽn vedere supraĂŽncÄlzirea economiei pe bazÄ de consum Či ĂŽntârzierile majore ĂŽn sfera investiČionalÄ temperând ĂŽn acelaČi timp presiunea inflaČionistÄ
l Alte surse de impozitare (carburanČi, viciu)
3. Impozitul pe venitul global â ĂŽn sine, problema nu este impozitul, ci faptul cÄ aČa cum a fost enunČat ĂŽn programul de guvernare, cu obligativitatea depunerii unei declaraČii de patrimoniu, aratÄ cÄ intenČia este sÄ urmeze un impozit ĂŽn cote progresive, aČa cum România a avut pânÄ ĂŽn 2004. Acest impozit progresiv va afecta clasa de mijloc din România, cea din rândurile cÄreia provin antreprenorii Či cei cu calificÄri ĂŽnalte, care vor fi nevoiČi fie sÄ emigreze, fie sÄ renunČe la afaceri, mÄrind rândurile Čomerilor. Ăn principiu, FranČa are o experienČÄ ĂŽn acest domeniu (o parte importantÄ a clasei de mijloc alegând mutarea domiciliului fiscal ĂŽn alt stat, ex. Luxemburg).
4. Taxa pe produsele nocive (probabil sare, zahÄr, grÄsimi)
Problema â o nouÄ taxÄ (ĂŽn cotÄ necunoscutÄ) va fi aplicatÄ produselor care conČin zahÄr, grÄsimi. AceastÄ taxa, dacÄ va fi aplicatÄ, va atrage dupÄ sine mÄriri ĂŽn lanČ ale preČurilor produselor de bazÄ, consumate de cÄtre marea masÄ a populaČiei, erodând astfel puterea medie de cumpÄrare. Studiile Či cercetÄrile aratÄ cÄ prevenirea obezitÄČii se obČine preponderent prin educarea populaČiei, prin mÄsuri preventive Či nu prin aplicarea unor taxe.
l Posibila soluČie â reducerea evaziunii fiscale Či creČterea gradului de colectare.
5. Plata separatÄ a TVA (split VAT payment) â aceastÄ mÄsurÄ a fost prezentatÄ ĂŽn douÄ variante, fie prin aplicarea metodei taxÄrii inverse, fie prin plata TVA ĂŽntr-un cont blocat. Astfel, ĂŽn prima metodÄ, companiile care livreazÄ cÄtre stat nu ar aplica TVA pe facturile de vânzare, iar ĂŽn a doua, companiile care livreazÄ cÄtre stat Či-ar ĂŽncasa facturile din douÄ pÄrČi: una, plÄtibilÄ ĂŽn contul companiei care a livrat produsele/serviciile, iar a doua, reprezentând TVA ar fi plÄtitÄ ĂŽntr-un cont separat, la dispoziČia statului. AceastÄ metodÄ mai este aplicabilÄ ĂŽn Italia, doar pentru vânzÄrile cÄtre stat, ĂŽnsÄ cu o limitare ĂŽn timp pânÄ ĂŽn 2020. DacÄ aceastÄ metodÄ ar fi aplicabilÄ ĂŽn România, este posibil ca ea sÄ genereze arierate Či mai mari ale companiilor de stat, cu efecte imediate asupra bugetului de stat. Efectul asupra companiilor ar fi cÄ ele vor fi nevoite sÄ prefinanČeze valoarea TVA din facturile lor, creând o presiune pe lichiditÄČile acestora.
6. CreČterea taxei ĂŽncasate de cÄtre ANCOM de la companiile de utilitÄČi, de la 0.08% din cifra de afaceri, la 1% din cifra de afaceri â va determina, fÄrÄ doar Či poate, scumpirea generalizatÄ a utilitÄČilor, ĂŽntrucât companiile, lovite Či de impozitarea pe cifra de afaceri, Či de creČterea salariului minim, vor transfera ĂŽn preČuri toate aceste mÄriri. CreČterea preČului la energie electricÄ va produce scumpiri ĂŽn lanČ atât ĂŽn industrie, cât Či ĂŽn agriculturÄ. La ĂŽnceputul lunii iulie 2017 a avut loc deja o altÄ creČtere a preČului energiei electrice determinatÄ de schimbarea modului de formare a preČului impusÄ de ANRE, astfel ca exemplu, ĂŽn BucureČti, preČul energiei a crescut cu 14% pentru consumatorii casnici. O nouÄ scumpire va fi foarte greu de suportat.
Ăn concluzie, noile mÄsuri fiscale anunČate ca propuneri vor avea efecte negative atât asupra companiilor, cât Či asupra populaČiei, prin creČterea preČurilor, a inflaČiei Či a Čomajului. n