Tehnologia în sprijinul finanțărilor IMM

Date:

Interviu cu Bogdan Patriniche, CEO Invoice Cash Group

ECONOMISTUL: Care este motivația din spatele afacerii și care este misiunea voastră?

Bogdan Patriniche: Afacerea noastră constă de fapt în două tipuri de activități separate, dar între care există conexiuni. Prima afacere este InvoiceCash, care reprezintă o soluție de finanțare online fără regres (factoring). Aceasta a fost înființată în 2018 și este reglementată de BNR din 2019. Am dorit să aducem pe piață românească o modalitate nouă, simplă și rapidă de finanțare care să se adreseze în general firmelor mici și mijlocii care au potențial de creștere dar care sunt constrânse în accesul lor la finanțare care este orientat către împrumuturi cu colateral.

Noi rezolvăm această lipsă de lichiditate cu ajutorul tehnologiei. Platforma de factoring InvoiceCash oferă acces digital la finanțare 24/7, 365 zile. Avem un pool de clienți fideli, care apreciază modul de finanțare congruent cu piața locală, servicii online și lipsa oricărui colateral sau ipotecă, precum și un serviciu extrem de facil față de client. Datorită acestor servicii și a procesului simplu, dar riguros care ne permite să identificăm rapid clienții de încredere, am atras finanțare nu numai din România, dar și din Marea Britanie, Franța si Luxemburg. Mai multe despre produs găsiți pe site-ul nostru, invoicecash.com sau pe canalul de Youtube „Invoice Cash Hey”.

Cealaltă afacere este reprezentată de CreditSky, care se ocupă cu Data Analytics, Predictive Machine Learning și Credit Scoring. A fost înființată în 2018 cu acționariat privat și oferă un serviciu unic în piața locală în ceea ce privește utilizarea AI pentru operațiuni de marketing, originare, management de portofoliu și credit risk. Despre acest produs aflați mai multe pe www.creditsky.com.

Capacitatea de calcul a scorului de credit al oricărei societăți românești este folosit de către InvoiceCash în evaluarea clienților potențiali. În plus, datorită algoritmului nostru de analiză de date (Elcano), care este complex și cu un grad foarte mare de acuratețe, suntem în măsură să oferim o gamă de soluții articulate specifică pentru fiecare client care îi permite să folosească date financiare pentru extragerea de informații complexe și să le analizeze mai subtil și creativ în sprijinul procesului lor de decizii și finanțare.

Bogdan Patriniche la Wolves Summit 2021

Cum a început proiectul CreditSky?

Proiectul CreditSky a apărut ca pilon de susținere al proiectului InvoiceCash. Ne doream o selecție cât mai acurată a potențialilor noștri clienți. Suntem reglementați de banca centrală a României. Autoritatea de reglementare ne cere să avem capacitatea internă de evaluare a creditului, așa că trebuie să ne dezvoltăm propriile abilități interne de gestionare a riscurilor. Pornind de la acest model construit in-house și perfecționat în mod continuu, am realizat potențialul enorm pe care îl folosim și cele mai multe metode și algoritmi de Machine Learning combinate cu seturile de date existente pe piața din România și nu numai.

Cine poate utiliza platforma CreditSky?

Platforma poate fi utilizata de oricine își creează un cont. Scopul produsului este să:

  • Ofere acces fără fricțiuni la analize de date pentru toate companiile;
  • Ajute modul în care companiile iau decizii folosind date imparțiale, cantitative și consecvente;
  • Ajute băncile să gestioneze portofoliile și să împrumute în format digital;

Folosind Big Data și Machine Learning, acest serviciu unic în România ajută clienții să înțeleagă bonitatea financiară a contrapărților lor, să prezică valorile implicite, să identifice ținte de fuziuni și achiziții, să găsească noi clienți sau să sfătuiască factorii de decizie să evite anumite piețe sau zone geografice. Datorită procesului său extrem de precis, putem ajuta factorii de decizie cu informații acționabile.

În ce situații poate fi folosit produsul?

Exemplu de situații în care produsul nostru poate fi folosit:

Ipotetic vorbind, să zicem că vrei să-ți deschizi un cabinet medical, motorul CreditSky te poate ajuta să afli care sunt competitorii tăi, care sunt cei mai buni furnizori și cei mai buni clienți B2B. Astfel, informațiile primite te pot îndruma către locația cu cei mai mulți pacienți și puține cabinete medicale, unde piața este stabilă și cu o rată de creștere ridicată.

Un alt exemplu de situație în care motorul CreditSky poate fi utilizat: un investitor internațional care dorește să își extindă activitatea în două județe din România menționate de el, însă nu are suficiente informații care să îl ajute să își dezvolte o strategie de vânzare și expansiune. Produsul nostru îi poate oferi o soluție rapidă și eficientă la un cost mic, asigurându-i informații despre: competitori, furnizori și clienți.

Prin ce se deosebește business-ul tău de competiție?

Credit Sky se diferențiază de competiție la 3 nivele:

  • Oferim AI, Predictive Machine Learning Analytics (adică cea mai avansată metodologie de analiză) față de ofertă de Zscore din piață (o metodă statistică rigidă, învechită și care nu are elemente de AI);
  • Funcționăm cu datele noastre și putem oferi același serviciu cu datele clientului, având capacitatea in-house de dezvoltare software și AI;
  • Avem acces la un pool de date publice cât și la un pool de date comerciale provenite din dezvoltarea open banking;

De către cine a fost fondată compania?

Fondatorul sunt eu, Bogdan Patriniche. Dacă ar fi să mă descriu în câteva cuvinte, pot spune că sunt pasionat de finanțe și analiză de date. Datorită expertizei mele solide în matematică și bancă, sunt capabil să văd oportunitățile, să dezvolt echipe și să ofer îndrumări, astfel încât produsele noastre să fie cu un pas înaintea celorlalți în ceea ce privește inovația, viabilitate, flexibilitate. Am construit de la zero două produse: modulul de credit scoring și platforma de factoring digital. Care au reușit să atragă investitori și clienți importanți.

Atenția mea este îndreptată și spre sustenabilitatea mediului, astfel, produsele noastre sunt complet digitale, nu sunt necesare prezența fizică și utilizarea combustibilului pentru a merge personal la bancă.

De ce ai dorit să îți lansezi propriul business?

Dată fiind experiența bancară și tranzacțională internațională, abilitatea de a vedea oportunități, de a dezvolta echipe și produse end-to-end, am văzut o oportunitate de dezvoltare și m-am gândit să transform pandemia în rampa de lansare pentru un produs sustenabil, viabil, flexibil și ușor adaptabil.

Cum a ajutat programul InnovX-BCR în scalarea și accelerarea afacerii tale?

Programul InnovX-BCR a fost punctul de cotitură, care ne-a determinat să înțelegem că putem face lucrurile mult mai bine la o scară mult mai largă. Ne-a arătat direcția pe care trebuie să mergem, ne-a ajutat să găsim partenerii potriviți prin sprijinul cărora ne vom atingem obiectivele și vom accelera business-ul nostru.

Ce parteneriate ai reușit să realizezi cu mentorii din program?

InnovX-BCR ne-a oferit posibilitatea de a realiza parteneriate de succes cu Microsoft, UiPath și Modex. Microsoft ne ajuta să migrăm produsele noastre în Azure, urmând să includem produsele noastre în marketplace-ul lor. Colaborarea cu UiPath ne-a determinat să accelerăm business-ul și să începem extinderea către alte piețe internaționale pe care le vom putea penetra mult mai ușor ca și parteneri UiPath, iar împreună cu Modex am reușit să găsim o soluție pentru lansarea pe piață a unui produs inovativ în parteneriat.

Un alt partener important pe care l-am găsit datorită Innovix-BCR este Iiris Solutions, care ne va oferi date tranzacționale din open banking, pe baza cărora ne vom îmbunătății acuratețea modelului de predicție dar totodată vom dezvolta produse noi de Machine Learning pe partea de Network Analysis.

Ce dificultăți au prezentat ultimii doi ani de pandemie pentru companie, respectiv pentru echipa ta?

Noi am considerat pandemia ca fiind momentul propice dezvoltării business-ului nostru, în primul rând pentru că am dorit să venim în ajutorul companiilor oferindu-le un tool total digitalizat, care să le permită desfășurarea activității exclusiv online. Dificultățile au fost reprezentate de imposibilitatea de a ne întâlni personal cu potențialii clienți, fapt care a frânat parțial vânzările.

Cum ați trecut peste ele?

A fost un efort comun al întregii echipe, pentru a găsi contacte și a organiza cât mai multe întâlniri și prezentări online pentru a ne face cunoscute produsele. În cadrul acestui efort un rol important l-a avut și InnovX-BCR, prin oportunitățile și contactele pe care ni le-au oferit în cadrul întâlnirilor organizate.

Câteva reușite cu care vă mândriți?

Un moment important a fost punerea în producție a platformei online de data analytics și credit scoring, care permite oricărui utilizator să își genereze rapoarte mai mult sau mai puțin complexe, folosind diverși indicatori de selecție. Este un produs unic pe piață, care oferă posibilitatea unor decizii rapide, fără a fi afectate de bias-uri și de subiectivitate.

Un alt succes important este proiectul pe care îl desfășurăm în colaborare cu Modex și care va genera un produs unic pe piață locală și pionier pe piața internațională.

Ne mândrim, de asemenea, și cu faptul că avem un program de colaborare cu universități din România, dar și din Germania, școala de business din Berlin (ESMT).

Cu ce evenimente urmează să ne surprindeți în viitorul apropiat?

În viitorul apropiat dorim să dezvoltăm un produs nou împreună cu Modex. De asemenea, ne vom extinde și pe piața din Italia, unde vom lansa un produs de factoring și de data analytics asemănător cu cel pe care îl avem pe piața din România.

Un alt eveniment important pentru noi este faptul că avem un nou parteneriat cu revista Forbes, urmând să le fim data provideri începând cu luna februarie și ne vom bucura să ne urmăriți articolele la care vom fi parteneri cu aceștia.

De asemenea, echipa noastră se dezvoltă și în semestrul următor este posibil să ne vedeți activând și pe domeniul MedTech. Este important pentru noi să ne implicăm social, în condițiile în care dispunem de tehnologia necesară pentru a fii de folos și a aduce plus valoare în domeniul medical, fiind un domeniu puțin dezvoltat pe partea de machine learning în țara noastră.

Interviu realizat de echipa InnovX, alături de echipa Invoice Cash Group

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Protejarea expresiei creativității: o incursiune în sfera proprietății intelectuale aplicate cinematografiei

de Bianca Chera, senior associate , Marius Gheldiu, associate–...

Eurobarometru: Situația geopolitică face ca votul la alegerile europene să fie și mai important

Peste opt din zece europeni (81%) consideră că votul...

Crește contrabanda cu țigarete

Piața neagră a țigaretelor crește în martie 2024 până...