Interviu cu Amalia Stanciu și Dan Busurcă, Managing Partners ZEXE Herăstrău

De la o nevoie, la un business autentic, cu o experiență de peste 20 de ani pe segmentul HoReCa, cei doi antreprenori, în prezent Managing Partners Zexe Herăstrău, Amalia Stanciu și Dan Busurcă au înfruntat criza pandemică, și-au reinventat business-ul făcând față provocărilor iminente și au decis extinderea afacerii lor la nivel național. Acesta este pe scurt portretul antreprenorului român care transformă criza în oportunitate și își continuă afacerea, chiar dacă, uneori condițiile economice nu îi sunt prielnice.


„Povestea brandului Zexe a început în urmă cu mai bine de 20 de ani în București de la o nevoie: reducerea cheltuielilor de protocol. Asociatul meu de atunci, cu care am început povestea brandului Zexe, a decis că este momentul de a deschide un restaurant unde să își invite prietenii și, astfel, costurile pe care le avea cu protocolul să se reducă. Cu atât mai năstrușnică a fost ideea cu cât niciunul dintre noi nu știa acest business. Ca urmare, a fost nevoie să o luăm de la zero, să învățăm constant și să punem, întotdeauna, clientul pe primul loc”, povestește Amalia Stanciu.

„Cheia reușitei în această industrie o reprezintă satisfacția clientului. Ca și în alte domenii însă, succesul se atinge doar prin implicare maximă și perfecționare continuă. În toți acești ani am știut că procesul de învățare nu se oprește niciodată. Motivația zilnică pentru mine înseamnă ca toți clienții, dar și cei din echipa mea să fie mulțumiți”, consideră domnia sa.

Reinventarea business-ului – provocarea momentului


„În pandemie a trebuit să ne reinventăm la fiecare pas. 2021 a fost anul în care am pus în practică tot ceea ce am învățat în anii trecuți: să fim uniți, să ne ținem echipa aproape, să reducem costurile, să ne adaptăm noilor schimbări. Prin urmare, 2021 a fost anul deciziilor majore! Astfel, am hotărât că oricât de greu va fi, vom continua business-ul în noile condiții postpandemice. Tot în pandemie am reușit să ne reorientăm și, în martie 2022, am deschis un restaurant de top, o oază în mijlocul Bucureștiului – Zexe Herăstrău- unde oaspeții noștri să se simtă bine și în siguranță. Este un proiect inedit pentru noi și credem că este cel mai frumos proiect Zexe de până acum”, a explicat Dan Busurcă.


„A fost o perioadă dificilă în care distanțarea fizică și izolarea ne-au determinat să ne facem calcule serioase pe viitor. Am văzut multe afaceri închizându-se, însă noi am reușit să ne ținem nucleul echipei intact. A fost un efort major, dar pentru mine, faptul că am supraviețuit și am reușit să ne redeschidem a fost cea mai mare realizare. Apoi, a urmat preocuparea principală de a-i aduce pe oameni la masă, de a le construi încrederea pentru a reveni la vechile obiceiuri”, a concluzionat Amalia Stanciu.


Doamna Stanciu a vorbit și despre adaptabilitatea la noile condiții ca fiind o provocare continuă. „Evoluția din perioada post pandemie a fost una spectaculoasă deoarece toată lumea dorea interacțiune fizică, iar noi ne-am așteptat clienții cu brațele deschise. După o perioadă în care ne-am transformat business-ul, gândind noi strategii de dezvoltare, anul 2022 reprezintă transpunerea în realitate a planurilor făcute în pandemie și consolidarea afacerilor. Zexe Herăstrău a reprezentat provocarea momentului, deschiderea noii locații realizându-se într-un context încă incert, post pandemie, cu o nouă criză la graniță care a sădit, încă o dată, sămânța incertitudinii și a pus lucrurile sub semnul întrebării. Observ însă, o orientare a consumatorului spre calitate, spre atenție mai elaborată în ceea ce privește raportul calitate preț, ceea ce îmi dă sentimentul că vom asista la o stabilizare a industriei”.

Lipsa forței de muncă – principala amenințare resimțită de industrie


Pe lângă efectele pandemiei, prețul crescut la utilități și la alimente, un alt fenomen cu care se confruntă, în ultima perioadă, industria este lipsa forței de muncă. Dacă până acum a existat alternativa aducerii forței de muncă din Asia –majoritatea din țări precum Nepal, Vietnam şi Sri Lanka – anul acesta, contextul geopolitic face din ce în ce mai dificil recrutarea personalului străin. În medie, durata procesului de recrutare a forței de muncă este de 8-10 luni.


Această instabilitate a forței de muncă îi obligă pe proprietarii restaurantelor să își eficientizeze resursele interne de muncă, respectiv să suplimenteze numărul orelor de lucru pentru angajați sau să le împartă sarcinile, în așa fel încât funcționarea restaurantelor să nu fie afectată și criza de personal să nu fie resimțită de clienți.

Dan Busurcă, managing partner Zexe Herăstrau, a declarat: „În prezent ne confruntăm cu problema resursei umane deoarece foarte mulți angajați în perioada pandemiei s-au reprofilat, dar din fericire, în cazul nostru, ne-a rămas un nucleu de 80% din angajați pe care putem conta. Eu tot timpul am văzut angajații ca pe membrii unei echipe, din acest motiv și lucrez cu aceiași oameni de ani de zile. Prin urmare, fiecare e liber să facă cum consideră mai bine, dar eu protejez echipa cât de mult pot și angajații fideli. Cred că industria își va reveni treptat, a învățat să fie predictibilă și să își gestioneze eficient lanțul de aprovizionare, pentru a genera costuri mai mici, astfel încât să nu fie constrânsă să majoreze și mai mult prețurile din meniuri. Acest fapt tradus prin <încredere>, ne-a făcut să ne continuăm drumul și să gândim o dezvoltare la nivel național, în primă fază fiind vizate orașele Iași și Cluj.”

DISTRIBUIȚI