Elon Musk: mintea din spatele Tesla, Space X, SolarCity

Date:

(Continuare din numărul trecut)

În cadrul conferințelor TED, bine cunoscute deja și la noi, Elon Musk a acordat un interviu lui Chris Anderson.

Antreprenorul Elon Musk este un om cu multe planuri. Fondatorul PayPal, a Tesla Motors, și a Space X împărtășește câteva detalii despre proiectele lui vizionare care includ un autoturism electric de masă, o companie de leasing pentru energia solară și o rachetă complet reutilizabilă. Am selectat câteva din răspunsurile la întrebări care au reușit să stârnească un interes deosebit.

Acele baterii sunt incredibil de grele, dar crezi că matematica poate funcționa inteligent – combinând caroseria ușoară, bateria grea putând totuși obține eficiență spectaculoasă.

Exact. Restul mașinii trebuie să fie foarte ușoară pentru a compensa bateria și mai trebuie să ai și un coeficient de frecare foarte scăzut pentru a crește distanța parcursă. În realitate, clienții care au Modelul S concurează între ei, într-un fel, pentru a merge o distanță cât mai mare. Cred că recent cineva a atins 675 km parcurși cu o încărcare.

Bruno Bowden a făcut asta, a bătut recordul mondial. Felicitări! Asta e partea bună a lucrurilor. Partea rea a fost că el a trebuit să meargă cu doar circa 30 km pe oră și din acest motiv poliția l-a tras pe dreapta.
Oricum, poți conduce – dacă conduci cu 100 km/oră, în condiții normale, 400 de km e o distanță rezonabilă.

Care este cel mai surprinzător lucru în această experiență de a conduce mașina?

La o mașină electrică abilitatea acesteia de a răspunde la comenzi este într-adevăr incredibilă. Am vrut cu adevărat ca oamenii să se simtă ca și cum mintea lor devine una cu mașina, să simtă ca și cum ei și mașina sunt un singur corp și, pe măsură ce accelerezi și iei curbe, aceasta se întâmplă pur și simplu ca și cum mașina ar avea ESP. Poți face asta cu o mașină electrică tocmai datorită abilității ei de a răspunde la comenzi. Nu poți să faci așa ceva cu o mașină pe benzină. Cred că asta este o diferența profundă și oamenii o pot trăi doar când fac un prim test de conducere.

Ok, înțeleg că este o mașină frumoasă, dar scumpă. Există un plan de reducere a prețului ca mașina să devină un vehicul vândut pe scară largă?

Da. Obiectivul Tesla a fost întotdeauna de a avea un fel de proces în trei trepte, în care versiunea 1 este o mașină scumpă, cu volum mic de vânzări, versiunea a doua are un preț mediu și un volum mediu, și apoi versiunea a treia, care să aibă un preț scăzut și să se vândă în masă. Așa că am avut o mașină sport de 100.000 dolari care a fost Roadster, apoi a venit Model S care începe la 50.000 dolari. Iar generația a treia, care sperăm să iasă în curând, să fie o mașină de 30.000 dolari. Dar oricând avem o tehnologie nouă e nevoie, în general, de trei versiuni majore pentru a o transforma cu adevărat într-un produs de masă. Cred că facem progrese în această direcție și sunt convins că vom ajunge acolo.

Ce vreau să spun este că, în prezent, dacă ai de făcut un drum scurt, poți conduce, te poți întoarce și poți încărca mașina acasă. Nu există o rețea mare de stații de încărcare rapide. Crezi că în viitor lucrurile se vor schimba cu adevărat sau vor rămâne doar pe câteva drumuri cheie?

În fapt, există mult mai multe stații de încărcare decât realizează oamenii, iar noi la Tesla am dezvoltat o tehnologie, denumită Superîncărcare (Supercharge), și o oferim gratuit, pentru totdeauna, clienților care cumpără Modelul S. Deci asta este o realitate pe care însă oamenii nu o realizează. Avem deja state ca Nevada și California complet acoperite și avem și toată zona estică a SUA, de la Boston la Whashington DC acoperită și ea. Până la finele acestui an veți putea conduce de la Los Angeles la New York utilizând doar rețeaua Supercharge, care încarcă bateriile autoturismelor de cinci ori mai repede decât orice alt sistem de încărcare. Iar factorul cheie este să ai o rată conducere-oprire la timpul de oprire de circa șase, șapte. Adică, dacă conduci trei ore, vrei să te oprești 20-30 minute pentru că asta este ceea ce fac majoritatea oamenilor. Deci, dacă pornești la drum la 9 dimineața pe la 12 vei vrea să te oprești să mănânci ceva, să mergi la toaletă, să bei o cafea și apoi să pornești la drum.

Deci, ceea ce propuneți consumatorilor este, pentru o realimentare completă, circa o oră. Adică așteptați cam o oră, nu vă așteptați să plecați în 10 minute, dar, vestea bună este că ajutați la salvarea planetei și, apropo, curentul electric este gratuit.

De fapt, ceea ce noi ne așteptăm este ca oamenii să oprească pentru circa 20-30 minute. În realitate e și mai bine să conduci circa 160-170 mile (aproximativ 250-270 km) și apoi să te oprești o jumătate de oră și apoi să pleci mai departe. Asta este de fapt și cadența naturală a unei călătorii.

Bun. Aceasta este doar o latură a aspectelor energetice. Ați lucrat cu compania solară SolarCity. Ce este neobișnuit la aceasta?

Așa cum am menționat mai devreme, trebuie să avem o producție de energie electrică sustenabilă, la fel ca și consumul. De aceea sunt încrezător că principala sursă de energie electrică va fi cea solară. În realitate este fuziune indirectă, asta este. Avem un generator de fuziune gigant, pe cer, care este soarele, iar noi trebuie doar să valorificăm o mică parte pentru uzul civilizației. Ceea ce cei mai mulți oameni știu, dar nu realizează pe deplin că știu, este că lumea este aproape în întregime alimentată cu energie solară. Dacă soarele nu ar fi acolo, am fi doar o minge de gheață la trei grade Kelvin, iar soarele generează întreg sistemul de precipitații. Întregul eco-sistem este alimentat de energia solară.

Dar, într-un gallon de benzină (cca. 4,5 litri) avem efectiv mii de ani de energie solară compresată într-un spațiu foarte mic, astfel că e foarte greu să facem calculele să iasă bine la energia solară, ca să nu mai vorbim de competiția cu gazul natural. Cum aveți de gând să construiți o afacere în această zonă?

Ei bine, sunt convins că energia solară va bate în final toate celelalte forme de generare a energiei, inclusiv gazul natural.

Cum?

Va trebui. Dacă nu, vom avea probleme grave.

Voi nu vindeți consumatorilor panouri solare.

De fapt asta vindem. Consumatorii pot cumpăra panouri solare sau le pot lua în leasing. Cei mai mulți aleg să ia în leasing. Iar avantajul energiei solare este că nu are nevoie de nimic, nu are costuri operaționale, așa că din momentul în care sunt instalate panourile, ele sunt acolo și gata. Și funcționează decenii. Probabil vor lucra chiar un secol. Ca atare, ceea ce este esențial de făcut este să scădem cât mai mult costul instalării inițiale și apoi să reducem cât mai mult costul finanțării, datorită dobânzilor. Aceștia sunt cei doi factori care determină costul energiei solare. Noi am făcut progrese uriașe în această direcție. Și acesta este și motivul pentru care sunt încrezător că vom bate și gazul natural.

Deci, propunerea voastră pentru consumatori este să nu plătească atât de mult la început, la instalare.
Zero. Nu se plătește nimic la instalare. Instalăm panourile solare pe acoperișul clienților. Ei vor plăti ulterior.

Cât durează un contract tipic de leasing?

Un contract tipic de leasing se face pe 20 de ani, dar valoarea e destul de evidentă. Nici un ban la instalare, iar facturile de utilități scad semnificativ. Un deal foarte bun.

Pare avantajos pentru consumatori. Nici un risc, vor plăti mai puțin decât acum. Pentru voi visul vostru este că – vreau să spun că visul în acest caz este, cine deține energia electrică din acele panouri pe termen lung? Adică cum face compania profit?

În esență, SolarCity atrage capital de la o companie sau bancă. Google este unul din principalii noștri parteneri. Ei au planificat un anumit profit la investiție. Cu acel capital, SolarCity cumpără și instalează panourile solare și le instalează pe acoperișul clienților și percepe o rată lunară de leasing. Care este mai mică decât factura lunară pentru utilități.

Dar voi aveți un beneficiu comercial pe termen lung din acea energie electrică. Voi construiți un fel de centrală distribuită.

Exact. Este cu adevărat o centrală distribuită gigantică. Eu cred că e un lucru bun, pentru că, în general, generarea de electricitate a fost ca un monopol, iar oamenii nu aveau alternative. Deci, este prima oară când a apărut un concurent pentru acest monopol, pentru că producătorii de energie electrică erau singurii care dețineau și liniile de distribuție, dar acum acestea sunt pe acoperișul fiecăruia. De aceea cred că acest mecanism dă mai multă putere proprietarilor de case sau afaceri.

Și tu chiar îți imaginezi un viitor în care majoritatea energiei electrice în America, într-unul sau două decenii, sau chiar în timpul vieții tale, va fi solară?

Sunt foarte încrezător că energia solară va fi cel puțin una din mai multe surse, și probabil majoritatea, și prevăd că va exista o pluralitate de surse de energie electrică în 20 de ani. Am făcut un pariu cu cineva pe acest subiect.

Ce înseamnă pluralitate?

Mai mult energie solară decât orice altă sursă.

Ah. Cu cine ai făcut pariul?

Cu un prieten care va rămâne anonim. Am făcut acest pariu acum doi sau trei ani că în circa 18 ani vom vedea mai multă energie electrică produsă solar decât orice altă sursă.

Acum hai să ne întoarcem la un alt pariu pe care l-ai făcut cu tine însuți, unul cam nebunesc după mine. Ai câștigat niște bani vânzănd PayPal. Ai decis să creezi o companie spațială. De ce ar face cineva așa ceva?
Mulți m-au întrebat asta, dar este adevărat. Oamenii mă întrebau: „știi bancul cu tipul care a făcut o mică avere în industria spațială?”. Iar gluma era: „a început cu una mare”. Așa că le spun tuturor că am încercat să găsesc cea mai rapidă soluție pentru a transforma o avere mare într-una mică. La care, toți se uitau la mine gândind: „o fi serios?”.

Și, în mod straniu chiar erai serios. Ce s-a întâmplat de fapt?

A fost foarte la limită. Aproape că lucrurile nu au ieșit așa cum voiam. Am fost foarte aproape de eșec, dar am reușit să ne descurcăm în acel moment din 2008. Obiectivul SpaceX (compania creată de Elon Musk – n.r.) este să încerce să îmbunătățească tehnologiile pentru rachete și, în particular, să încerce să rezolve o problemă care cred că e vitală pentru omenire, respectiv să devenim o civilizație care călătorește în spațiu, adică să avem o rachetă rapidă și complet re-utilizabilă.

Va deveni omenirea o civilizație care călătorește în spațiu? Deci acesta a fost un vis al tău, de la o vârstă mică? Ai visat la Marte și dincolo de ea?

Chiar am construit rachete când eram mic, dar nu credeam că o să fiu implicat în așa ceva. A fost mai mult din punctul de vedere al ceea ce trebuie să se întâmple pentru ca viitorul să fie fascinant și să inspire! Și chiar cred că există o diferență fundamentală, dacă ne uităm în viitor, între o omenire care călătorește în spațiu, care explorează planete multiple, și așa ceva este fascinant, comparativ cu una care este condamnată pe veci să stea pe Pământ până la o eventuală extincție.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Cometex inaugurează cel de-al 11-lea parc comercial din rețeaua sa în orașul  Hunedoara 

Cometex, companie dezvoltatoare de parcuri comerciale deschide pe 28...

Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un „medicament minune”

Industria de asigurări a luat nota cu profunda...

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

de Victoria Dobre, Senior Manager și Ștefan Machidon,...

Costul proprietății – mai scump din 2025 pentru toți. De ce și cum?

de Alex Milcev, Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și...