Soluții pentru securitate energetică

Date:

Gazele naturale reprezintă pentru România o oportunitate reală de relansare economică, de reindustrializare și de dezvoltare sustenabilă pe termen lung. Nu poate exista dezvoltare economică fără dezvoltarea sectorului energetic și a producției de energie. La nivel global, cererea de energie este în creștere, consumul global a crescut cu 60% față de începutul anilor ’90, ca urmare a îmbunătățirii standardelor de viață. Gazele naturale reprezintă energia pentru viitor: cel mai curat dintre combustibilii fosili, care contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și care susține sursele regenerabile de energie prin adăugarea unor capacități flexibile. În prezent, gazele naturale reprezintă cea mai importantă sursă de energie pentru economia națională a României, ocupând 31% din consumul de energie primară. În plus, exploatarea zăcămintelor descoperite în Marea Neagră poate contribui ca România să rămână independentă din punct de vedere energetic, să crească veniturile bugetului de stat și să creeze locuri de muncă. Fără dezvoltarea de noi proiecte de investiții în sectorul de gaze, producția internă va continua să scadă, sporind astfel dependența României de importuri și accentuând sărăcia energetică și numărul de consumatori de energie vulnerabili.


Pe de altă parte, consumatorul vulnerabil nu poate fi protejat și sărăcia energetică nu poate fi combătută prin reglementări haotice. Evoluția sectorului de gazelor naturale din România către o piață matură și atractivă este îngreunată de obstacole majore. Dintre acestea, lipsa de transparență și de predictibilitate în ceea ce privește reglementările şi mecanismele care funcționează în piață face ca sectorul gazelor naturale să fie învăluit în incertitudine, limitând masiv atractivitatea pentru posibili noi actori pe această piață. În plus, absența unei scheme eficiente de protejare a consumatorilor de energie vulnerabili este un alt obstacol în calea dezvoltării pieței de gaze naturale.


Ordonanța de Urgență a guvernului nr. 114/2018 (modificată la sfârșitul lui martie 2019) a impus un plafon de 68 RON/MWh asupra unei părți substanțiale a volumelor de gaze comercializate. Cu toate că o astfel de măsură pare că protejează consumatorii casnici români, punerea ei în aplicare va genera efecte dăunătoare pe termen mediu și lung asupra securității aprovizionării și accesibilității financiare a clienților finali și va continua să agraveze obstacolele care împiedică o dezvoltare eficientă și echilibrată a sectorului. Haosul produs de OUG 114 poate fi prezentat simplist în câteva idei: ordonanța cu pricina ne-a adus în conflict cu legislația europeană (este deschisă deja procedura de infringement); reglementarea adoptată ad-hoc pune în pericol securitatea de aprovizionare, fiind descurajate investițiile, deci se provoacă scăderea producției; statul pierde bani, veniturile la bugetul de stat fiind reduse cu circa 1 miliard lei/an; ordonanța distorsionează piața (prin trecerea la contracte pe termen scurt, prin tratamentul discriminatoriu aplicat producătorilor de cărbune față de cei de gaze și electricitate) etc.


Un studiu realizat recent de compania Emerton face o radiografie a sectorului și propune un pachet de măsuri concrete care să stimuleze dezvoltarea producției de gaze, diversificarea surselor de importuri și opțiunilor de export, și care va garanta aprovizionarea cu gaz la prețuri accesibile a consumatorilor casnici și noncasnici din România pe termen lung. Pentru România este esențială implementarea unui program cuprinzător de combatere a sărăciei energetice, care să combine măsuri financiare, nefinanciare și de eficiență energetică, în scopul protejării consumatorilor de energie vulnerabili din România. Studiul propune adaptarea obligațiilor de pe piața centralizată, astfel încât să genereze vizibilitate și predictibilitate privind volumele de gaze disponibile pe piață. Nu în ultimul rând, se impune consolidarea capacităților de interconectare cu Uniunea Europeană. Potrivit experților de la Emerton, dacă astfel de măsuri vor fi acceptate de autoritățile relevante, acest pachet va putea fi implementat într-un orizont de timp extrem de rezonabil, de doar de 18 luni.


Dar condiția esențială, strict necesară pentru succesul unui astfel de pachet de măsuri, este dispariția OUG114/2018 și a altor reglementări „heirupiste” care au produs doar haos acolo unde trebuia să facă lumină.

Daniel Apostol
Daniel Apostol
Daniel Apostol, jurnalist, MBA, este director editorial al revistei ECONOMISTUL, director editorial al cotidianului „Jurnalul”, director editorial al „ClubEconomic.ro”. A fost realizatorul Jurnalului de Economie la A3, director editorial, jurnalist senior și gazdă a seriei ProfitLive de pe ProfitTV.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Lansarea unei noi game de PC-uri Maguay

Compania Maguay, caracterizată drept „cea mai veche companie...

Ziua Silvicultorului, marcată de Romsilva și Asociația Administratorilor de Păduri

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva și Asociația...

CCIR și Romanian Board of Trade Toronto susțin parteneriatul economic România-Canada

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR),...

MET România, 15 ani de activitate pe piața locală de energie

Compania MET România, parte a grupului elvețian MET,...