de Aswath Damodaran, profesor de finanțe
la Universitatea din New York
Stern School of Business
În ultimul an și jumătate, inteligența artificială a trecut de la speculații imaginative la realitatea pieței, alimentând atât lăcomia, cât și frica. În timp ce câteva companii, cum ar fi Nvidia și Microsoft (cu investiția acestora de 10 miliarde de dolari în OpenAI), au câștigat sute de miliarde de dolari în capitalizare de piață, scenariștii și actorii de la Hollywood au intrat în grevă, cerând noi reguli pentru materialele generate de IA.
Sunt atât un susținător, cât și un sceptic în ceea ce privește schimbările revoluționare din piață, după ce am experimentat perturbări majore atât în viața mea personală, cât și în portofoliul meu de investiții. După computerele personale din anii 1980, au venit expansiunea dot-com și revoluția internetului în anii 1990, urmate de smartphone-uri în anii 2000, care au facilitat explozia rețelelor sociale în anii 2010. Trăsătura definitorie a acestor evoluții nu a constat doar în faptul că au afectat domenii largi de afaceri – uneori pozitiv, alteori negativ, ci au schimbat fundamental modul în care trăim, lucrăm și interacționăm.
IA are potențialul de a duce la schimbări la fel de radicale. Soția mea, care predă la clasa a cincea, se luptă deja cu elevii care folosesc ChatGPT de la OpenAI pentru a-și finaliza temele, iar companiile se străduiesc să integreze IA în operațiunile lor. Cu toate acestea, pentru investitori, sarcina este aceea de a separa moda de realitate. Putem începe prin a trece în revistă marile evoluții tehnologice și de piață din ultimele patru decenii.
Prima dintre acestea a fost trecerea la PC din anii 1980, care a coincis cu un deceniu de randamente ridicate ale pieței bursiere, la fel ca și expansiunea dot-com din anii 1990. Acțiunile au stagnat apoi în anii primii ani ai secolului curent, fiind unul dintre cele mai proaste decenii din istoria pieței, înainte de a performa din nou bine în anii 2010, când Big Tech a fost marele câștigător. Cu toate acestea, în aceste patru decenii de schimbări radicale (1980-2022), rentabilitatea anuală a acțiunilor a fost doar puțin mai mare decât în cele cinci decenii anterioare.
Cred că IA va avea un impact similar: efectul său net pozitiv asupra piețelor în general va fi surprinzător de mic. Motivul este că vor exista doar câțiva mari câștigători, dar mulți amatori, pierzători și vânători de piață care sunt forțați să investească în noua tehnologie doar pentru a ține pasul. Acesta a fost cazul cu fiecare dintre schimbările revoluționare din ultimele patru decenii. Am văzut aceeași paradigmă desfășurându-se în domeniul software-ului, al comerțului online, al smartphone-urilor și în rețelele sociale.
Cu precădere, liderii timpurii ai acestor afaceri au căzut adesea pe marginea prăpastiei. În actualul trend, aproape fiecare companie încearcă să îmbrace mantaua IA, la fel cum fiecare companie din anii 1990 aspira să fie un dot-com și la fel de multe companii din ultimul deceniu au pretins că sunt platforme „intensive pentru utilizatori”. Din perspectiva investițiilor, separarea grâului de pleavă va deveni mai dificilă în următorii ani, dar asta face parte din procesul de învățare.
Piața este plină de carcasele fostelor afaceri de succes care au fost perturbate de schimbările tehnologice. Investitorii acestor companii nu numai că pierd bani pe măsură ce are loc dislocarea, ei investesc adesea și mai mult, deoarece sunt atrași de aparenta „ieftinătate” a activului. Pentru a cita doar două exemple, acest lucru s-a întâmplat investitorilor în companiile de retail fizice care au fost devastate de comerțul cu amănuntul online și investitorilor în ziare și companii tradiționale de publicitate, care au fost date peste cap de publicitatea online.
Dacă IA își atinge potențialul perturbator, multe companii vor fi la fel de date peste cap – și nu în ultimul rând consultanța și serviciile bancare. Dacă activați în într-un domeniu în care oferiți consultanță generală încadrată în stereotip, de tip mecanic, sunteți vulnerabil la înlocuirea cu o mașină, deși intervalul de timp pentru astfel de modificări rămâne neclar. Astfel, chiar dacă acceptăm premisa că IA va schimba radical modul în care se comportă întreprinderile și persoanele fizice, nu există o cale cu risc scăzut pentru investitori de a monetiza această credință.
Dar ar trebui să acceptăm această premisă? În faza de trend, inteligența artificială este supravândută ca soluție la orice problemă, reală sau imaginară. Este folosită pentru a justifica prețurile mari ale companiilor aflate în arealul său, de obicei fără nicio încercare de a cuantifica sau de a susține astfel de evaluări. Cei care vând aceste prime ar argumenta că există prea multă incertitudine cu privire la potențialul IA de a oferi cifre concrete. Dar dacă plătiți un preț ridicat pentru „efectul IA” al unei companii, ar fi bine să încercați. Cu o judecată solidă (și date), puteți în continuare să cartografiați scenarii pentru modul în care IA ar putea afecta fluxurile de numerar viitoare, creșterea, riscul și, în cele din urmă, valoarea.
Ecosistemul inteligenței artificiale
Pentru a face astfel de estimări, este util să se ia în considerare în ce parte a ecosistemului IA se situează o companie. Un element important este hardware-ul și infrastructura. Fiecare schimbare majoră din ultimele decenii a adus noi cerințe hardware și de infrastructură, iar IA nu face excepție. Nvidia își datorează efectul IA cererii crescute de cipuri de computer optimizate pentru IA. Deoarece este de așteptat ca această piață să crească rapid, Nvidia va avea venituri și câștiguri mai mari.
Apoi, există software-ul. Hardware-ul IA, în sine, are o valoare redusă dacă nu este asociat cu un cod care poate profita de puterea de calcul pe care o oferă. Software-ul IA poate lua multe forme, de la platforme IA personalizate și roboți de chat, până la modelele fundamentale de bază (cum ar fi algoritmii de învățare profundă care alimentează recunoașterea imaginilor și a vocilor și procesarea limbajului natural). Deși există mai puțină structură și mai multă incertitudine în acest domeniu, poate avea un avantaj mult mai mare decât hardware-ul.
O altă parte a ecosistemului constă în date, de care IA are nevoie la o scară imensă. Vor exista unele companii care vor crea o valoare mai mare din colectarea și prelucrarea datelor, în special pentru aplicațiile IA. Big Data, care a fost folosit mai mult ca un cuvânt la modă decât ca o propunere de afaceri în ultimul deceniu, își poate găsi în sfârșit locul în lanțul valoric. Dar această cale va fi neliniară și imprevizibilă.
Un ultim domeniu este domeniul extins al aplicațiilor IA, care este relevant pentru toate companiile care vor fi consumatori de IA, mai degrabă decât furnizori. Ideea de vânzare a promotorilor IA este că va reduce costurile (în primul rând prin înlocuirea forței de muncă umane) și va crește eficiența, sporind astfel profitabilitatea. Dar chiar dacă cineva admite prima afirmație (chiar dacă automatizarea IA nu va fi nici la fel de eficientă, nici la fel de redusă în ceea ce privește costurile, precum se promite), ar trebui să fim destul de sceptici față de a doua. La urma urmei, dacă fiecare companie folosește IA pentru a reduce costurile și a crește eficiența, niciuna nu va avea rezultate mai bune, din punct de vedere relativ. Rezultatul cel mai probabil este prețuri mai mici pentru produsele și serviciile lor, nu profituri mai mari.
Astfel, dacă IA va aduce rezultatele promise, per ansamblu, va face de fapt companiile mai puțin profitabile. Luați în considerare investițiile active. Dacă sarcina dvs. este de a furniza randamente în exces, puteți obține pentru scurt timp un avantaj prin implementarea IA pentru a identifica modele în date care nu pot fi distinse de către o persoană. Dar destul de curând, aceleași instrumente vor fi disponibile pentru fiecare investitor, iar avantajul dvs. va dispărea.
O ultimă întrebare se referă la efectele sociale ale inteligenței artificiale. Ne va face viața mai ușoară sau mai dificilă? În general, va face lumea mai bună – de exemplu, mai echitabilă și mai durabilă – sau din contră? Unii susținători ai IA promit o utopie în care algoritmii și roboții vor elimina corvoada și osteneala și vor aduce un ochi imparțial în domeniul analizei datelor. Alții susțin că IA va fi un instrument atotputernic cu ajutorul căruia marile companii și guvernele vor controla mințile și vor dobândi o putere mai mare. Cred că ambele părți au dreptate. Inteligența artificială va fi un plus pozitiv pentru în ceea ce privește unele locuri de muncă și aspecte ale vieții noastre și va crea, de asemenea, consecințe negative neprevăzute.
În ceea ce privește ideea că inteligența artificială poate fi ținută sub control și făcută să servească doar unor motive nobile prin restricții politice sau reglementări, nu sunt optimist. Orice lege care vizează reducerea exceselor IA va declanșa, în mod aproape cert, consecințe neintenționate, dintre care unele s-ar putea dovedi chiar mai grave decât problema care ar fi trebuit rezolvată. După ce am văzut cât de prost au gestionat autoritățile de reglementare și legiuitorii consecințele exploziei rețelelor de socializare, mă îndoiesc că ar ști măcar de unde să înceapă în ceea ce privește inteligența artificială.
Deși perspectiva mea este, desigur, pesimistă, cred că este realistă. Ca și în cazul rețelelor sociale, va depinde de noi, în calitate de consumatori, să încercăm să stabilim limite și să separăm binele de rău. S-ar putea să nu reușim, dar nimeni altcineva nu o va face pentru noi.