La 1 ianuarie 2020 a intrat în vigoare „Legea investițiilor străine din Republica Populară Chineză”. Ca o nouă lege de bază în domeniul investițiilor străine, formularea și punerea în aplicare a acestei legi reprezintă sarcina deschiderii instituționale a Chinei, care nu numai că va promova în continuare o nouă rundă de deschidere a Chinei la nivel înalt către lumea exterioară, ci va aduce și un sentiment de satisfacție mai mare întreprinderilor străine care intră pe piața chineză, inclusiv România.
Pentru a înțelege legea investițiilor străine, putem începe cu modelul „1+2”, unde 1 se referă la modul de gestionare a tratamentului național de prestabilire și a listelor negative, iar 2 se referă la promovarea investițiilor străine și la protecția intereselor străine.
Implementarea completă și aprofundată a tratamentului național de preadmitere, plus a listelor negative, reprezintă principala manifestare a liberalizării investițiilor
Înainte de accesul la investiții, investitorii străini se pot bucura de un tratament nu mai puțin favorabil decât investitorii autohtoni, ceea ce va îmbunătăți mult comoditatea investițiilor și afacerilor în China. Modul de gestionare a listelor negative înseamnă „acces liber cu excepția cazului în listă”, anulează sistemul de aprobare de la caz la caz anterior și simplifică foarte mult procesul și timpul investițiilor. Cea mai recentă listă negativă, publicată în noiembrie anul trecut, a eliminat încă 20 de interdicții și restricții, a continuat să deschidă sectoare precum agricultura, mineritul, industria de fabricare și servicii, a permis dețineri de investiții străine și proprietăți unice în mai multe domenii, creând mai multe oportunități de dezvoltare pentru investitori din întreaga lume.
Promovarea investițiilor întreprinderilor străine prin egalitate și servicii
Noua lege se concentrează pe principiul atitudinii egale și asigură faptul că întreprinderile străine participă la concurența pieței în mod egal. De exemplu, întreprinderile cu investiții străine pot aplica în mod egal diverse politici de stat care sprijină dezvoltarea întreprinderilor, pot participa la formularea standardelor în condiții de egalitate și pot participa la activități de achiziții guvernamentale în condiții de egalitate. În același timp, China va stabili și îmbunătăți sistemul de servicii pentru investiții străine și va oferi investitorilor străini și întreprinderilor cu investiții străine sfaturi și servicii cu privire la legi, reglementări, politici, măsuri, proiecte de investiții și alte aspecte. Departamentele guvernamentale, în conformitate cu principiul comodității, eficienței și transparenței, vor simplifica procedurile, vor îmbunătăți eficiența, vor optimiza serviciile guvernamentale și vor îmbunătăți în continuare nivelul serviciilor pentru investiții străine.
Acordarea atenției protecției drepturilor de proprietate și executării contractelor administrației publice locale
În prezent, lumea este o eră a economiei cunoașterii, iar protecția internațională a proprietății intelectuale este foarte importantă. Noua lege protejează în mod explicit drepturile de proprietate intelectuală ale investitorilor străini și ale întreprinderilor investite în străinătate, solicită ca transferul de tehnologie să nu fie forțat prin mijloace administrative și deține responsabilitatea legală pentru încălcarea proprietății intelectuale. În plus, în noua lege se reflectă protecția investitorilor străini de a se bucura de dreptul la fluxul de investiții în valută. Respectarea promisiunilor de către administrația locală este cheia pentru protejarea intereselor întreprinderilor străine. Conform noii legi, administrațiile locale trebuie să îndeplinească angajamentele despre politici asumate investitorilor străini și diverse tipuri de contracte încheiate în conformitate cu legea. Dacă angajamentele despre politici sau acordurile contractuale trebuie modificate din cauza intereselor naționale sau a intereselor publice sociale, acestea se realizează în conformitate cu autoritățile și procedurile statutare, iar investitorii străini și întreprinderile cu investiții străine sunt compensate pentru pierderile cauzate de acestea.
China urmărește în continuare, o strategie de deschidere reciprocă benefică și de tip câștig-câștig pentru a obține o intensitate mai mare și niveluri mai mari de deschidere. În acest scop, China a continuat să îmbunătățească mediul de afaceri, a implementat politici de liberalizare și facilitare a comerțului, politici de investiții la nivel înalt și a îmbunătățit sistemul de protecție a inovării, în conformitate cu normele economice și comerciale internaționale, acestea fiind complet demonstrate de legea investițiilor străine.
Uniunea Europeană este una dintre cele mai deschise economii din lume, care a însoțit întregul proces de reformă și deschidere a Chinei și a promovat puternic dezvoltarea economică și socială a Chinei. În viitor, finanțarea, tehnologia și experiența de management din partea Uniunii Europene vor continua să ajute China să realizeze o dezvoltare de înaltă calitate. Avem motive să credem că punerea în aplicare a noii legi va oferi companiilor din UE, inclusiv României, așteptări mai stabile și o încredere mai mare în China, le va ajuta să obțină o dezvoltare substanțială în China și să promoveze în continuare un nou tip de globalizare economică, deschisă, inclusiv, echilibrată și benefică pentru toți.