Ćn aceastÄ ediČie a Say More, PS discutÄ cu Saadia Zahidi, director general Či Čef al Centrului pentru Noua Economie Či Societate din cadrul Forumului Economic Mondial.
Project Syndicate: Ćn iunie 2020, aČi prevÄzut sosirea āunei ere a unor politici guvernamentale mai mari Či poate mai Ć®ndrÄzneČeā, ca urmare a rÄspunsurilor la pandemia de COVID-19. Acum, la mai bine de doi ani mai tĆ¢rziu, credeČi cÄ potenČialul pandemiei de a cataliza o āMare Resetareā ā o ācolaborare mai strĆ¢nsÄ Ć®ntre Ć®ntreprinderi, instituČii publice Či guvernamentale Či lucrÄtoriā ā a fost realizat, irosit sau ceva la mijloc? Ce altceva se poate face pentru a accelera aceastÄ tendinČÄ?
Saadia Zahidi: Cheltuielile guvernamentale din ultimii doi ani au fost mai mari decĆ¢t Ć®nainte de pandemie, din cauza necesitÄČii de a sprijini gospodÄriile Či Ć®ntreprinderile. Dar nu au fost Ć®ntotdeauna Ć®nsoČite de o gĆ¢ndire vizionarÄ despre modul Ć®n care resursele publice pot fi cel mai bine utilizate pentru a construi rezilienČÄ Či a deschide noi cÄi de creČtere pentru viitor. Unele ČÄri au fÄcut investiČii Ć®n strategiile de tranziČie verde (decarbonizare) Či Ć®n infrastructura tradiČionalÄ, dar puČine au investit Ć®n transformarea infrastructurii lor sociale, chiar dacÄ pandemia a scos la ivealÄ deficienČe Ć®n ceea ce priveČte plasele de siguranČÄ socialÄ Či Ć®n sectoarele de Ć®ngrijire, sÄnÄtate Či educaČie.
Pe o piaČÄ a muncii caracterizatÄ de o evoluČie rapidÄ, ar putea fi Ć®ntreprinse acČiuni mult mai Ć®ndrÄzneČe pentru a Ć®mbunÄtÄČi dezvoltarea capitalului uman, inclusiv prin Ć®mbunÄtÄČirea competenČelor Či sprijinirea tranziČiilor Ć®n ceea ce priveČte locurile de muncÄ, prin colaborarea dintre guvern, Ć®ntreprinderi Či lucrÄtori. AceastÄ mentalitate de a investi Ć®n viitor ā chiar Či Ć®n faČa crizelor pe termen scurt ā va determina sÄnÄtatea sistemicÄ pe termen lung a societÄČilor noastre pentru generaČiile viitoare.
PS: Un domeniu Ć®n care abordÄrile guvernamentale āmai mÄreČeā Či āmai Ć®ndrÄzneČeā ar putea face o diferenČÄ astÄzi este abordarea unei crize a costului vieČii care, aČa cum aČi subliniat recent, Ć®i afecteazÄ cel mai tare pe cei mai vulnerabili Či necesitÄ āsprijin specific pentru cei care au nevoie cel mai mult de elā. DeČi recunoaČtem cÄ nu existÄ o soluČie universalÄ, care abordÄri par a fi promiČÄtoare? VedeČi potenČial Ć®n propunerile de plafonare a preČurilor bunurilor esenČiale, cum ar fi energia?
SZ: Ćn condiČiile Ć®n care salariile reale Či puterea de cumpÄrare scad pe fondul creČterii preČurilor la alimente Či energie, tinerii Či cei vulnerabili din societÄČile noastre sunt cei care duc greul crizei costului vieČii. Dar politicienii se confruntÄ cu un act delicat de echilibrare: aceČtia trebuie sÄ protejeze persoanele vulnerabile, gestionĆ¢nd Ć®n acelaČi timp datoria publicÄ Či asigurĆ¢ndu-se cÄ politicile fiscale rÄmĆ¢n aliniate la obiectivele politicii monetare.
Plasele de siguranČÄ socialÄ ā sprijin sporit pentru Čomaj, transferuri directe de numerar, sprijin pentru sistemele de Ć®ngrijire, subvenČii pentru energie Či alimente ā trebuie nu numai consolidate, ci Či personalizate Či orientate pentru a asigura eficienČa. Acesta este modul de a aborda nevoile celor mai vulnerabili, minimizĆ¢nd Ć®n acelaČi timp efectele inflaČioniste ale acestor programe Či eliminĆ¢nd cheltuielile risipitoare. Ćn economiile avansate Či Ć®n pieČele emergente mari, cu o infrastructurÄ digitalÄ bunÄ, guvernele dispun deja de datele Či tehnologia necesare pentru a se asigura cÄ aceste forme de sprijin sunt mai bine direcČionate.
PS: Ćn 2014, dumneavoastrÄ Či Laura Tyson aČi subliniat un remediu adesea trecut cu vederea pentru creČterea scÄzutÄ: creČterea participÄrii economice Či avansarea femeilor. Patru ani mai tĆ¢rziu, aČi publicat cartea Fifty Million Rising: The New Generation of Working Women Transforming the Muslim World, care se concentreazÄ pe schimbarea naturii muncii Či a ocupÄrii forČei de muncÄ pentru femeile musulmane. Ce factori structurali au permis aceastÄ revoluČie? Care este impactul pe care Ć®l pot avea crizele Ć®n curs, de la pandemia de COVID-19 la Čocurile preČurilor la alimente Či energie?
SZ: O creČtere rapidÄ a accesului la educaČie pentru fete a fost cheia consolidÄrii capitalului uman reprezentat de femei Ć®n multe ČÄri musulmane. Ćn paralel, globalizarea Či revoluČia digitalÄ au extins foarte mult oportunitÄČile disponibile pentru femeile tinere. ĆmpreunÄ, aceste evoluČii au condus la o creČtere a numÄrului de femei care lucreazÄ Ć®n aceste economii Či au dus la o revoluČie economicÄ. Ćn cele mai mari 30 de ČÄri emergente predominant musulmane, 100 de milioane de femei lucrau Ć®n 2002. PĆ¢nÄ Ć®n 2018, acest numÄr crescuse la 155 de milioane, echivalentul unei pieČe de trilioane de dolari.
PerturbÄrile din ultimii doi ani sunt susceptibile de a produce un rezultat mixt. Pe de o parte, va exista o nevoie mai mare de venituri duble Ć®n gospodÄrii Ć®n timpul crizei costului vieČii. Pe de altÄ parte, femeile s-au confruntat cu o sarcinÄ mai mare de Ć®ngrijire Ć®n timpul pandemiei Či sunt, de asemenea, mai susceptibile de a simČi impactul unei crize alimentare. Ćn economiile bogate Ć®n petrol, tendinČa de integrare economicÄ a femeilor are toate Čansele de a accelera Ć®n continuare.
PS: Cel mai recent raport al economistului-Čef al Forumului Economic Mondial avertizeazÄ cÄ neplata datoriilor devine din ce Ć®n ce mai probabilÄ. Dat fiind faptul cÄ Ć®nÄsprirea politicii monetare creČte costurile serviciului datoriei pentru debitorii suverani, o recesiune iminentÄ ameninČÄ sÄ slÄbeascÄ veniturile Či sÄ creascÄ Či mai mult povara datoriei lor. Care sunt cele mai urgente intervenČii necesare pentru a sprijini ČÄrile aflate Ć®n dificultate Ć®n ceea ce priveČte datoria?
SZ: Fondul Monetar InternaČional estimeazÄ cÄ datoria publicÄ globalÄ va ajunge la 91% din PIB Ć®n 2022, cu aproximativ 7,5 puncte procentuale peste nivelurile anterioare pandemiei, Ć®n timp ce aproximativ 60% dintre ČÄrile cu venituri mici sunt expuse riscului ridicat de a suferi sau se aflÄ deja Ć®n dificultate din cauza datoriilor. Ćn contextul unei Ć®nÄspriri semnificative a politicii monetare, avem nevoie de o abordare mai responsabilÄ Ć®n ceea ce priveČte reducerea deficitului Či consolidarea fiscalÄ.
Actualul Cadru Comun pentru Tratamentul Datoriei al G20 ar putea sprijini ČÄrile aflate Ć®n dificultate Ć®n ceea ce priveČte datoria, dar numai dacÄ existÄ o mai mare coordonare Či o mai mare absorbČie din partea tuturor pÄrČilor interesate relevante. O coordonare mai strĆ¢nsÄ Či o viziune mai Ć®ndrÄzneaČÄ pentru creČterea viitoare sunt, de asemenea, necesare pentru a spori fluxurile de finanČare legate de climÄ de care ČÄrile Ć®n curs de dezvoltare au nevoie pentru a-Či avansa eforturile de atenuare Či adaptare.
Ā
Apropo…
PS: Ćntr-un interviu din 2019, descriaČi momentul Ć®n care, ca tĆ¢nÄra care a crescut Ć®n Pakistan, v-aČi dat seama de amploarea oportunitÄČilor care vÄ erau disponibile. Cum ilustreazÄ aceastÄ experienČÄ āefectul de modelā, despre care spuneČi cÄ a contribuit la fenomenul descris Ć®n Fifty Million Rising? Cum poate fi consolidat sau valorificat efectul de model pentru a ajuta ČÄrile sÄ beneficieze de avantajele economice Či sociale ale unei participÄri mai mari a femeilor la forČa de muncÄ?
SZ: Conectivitatea digitalÄ globalÄ de care beneficiazÄ jumÄtate din populaČia lumii Ć®nseamnÄ cÄ informaČiile sunt omniprezente Či cÄ modelele pot proveni dintr-o comunitate globalÄ, nefiind limitate la familie sau cartier. ĆnsÄ, pe cont propriu, modelele nu sunt suficiente, Ć®n cazul Ć®n care condiČiile locale nu permit transformarea inspiraČiei Ć®n acČiune. ReČeta pentru a ajuta ČÄrile sÄ profite de beneficiile economice Či sociale ale unei participÄri mai mari a femeilor la forČa de muncÄ este complexÄ. Aceasta include mai multÄ educaČie, Ć®n special Ć®n domeniile STEM (ČtiinČÄ, tehnologie, inginerie, matematicÄ) Či competenČe digitale, conectivitate digitalÄ extinsÄ Či infrastructurÄ economiei de Ć®ngrijire, transportul public sigur, mai multe finanČÄri pentru Ć®ntreprinderile deČinute de femei, Či locuri de muncÄ care asigurÄ echilibrul dintre viaČa profesionalÄ Či cea privatÄ Či oportunitÄČi pentru toČi.
PS: Fifty Million Rising rÄstoarnÄ multe ipoteze larg rÄspĆ¢ndite despre ČÄrile musulmane, inclusiv despre Iran. Ćntr-un moment Ć®n care femeile iraniene conduc cele mai mari proteste pe care Čara le-a vÄzut Ć®n ultimii ani, existÄ poveČti, tendinČe sau statistici care oferÄ o perspectivÄ asupra rolului Ć®n schimbare al femeilor din aceastÄ ČarÄ?
SZ: Rata de Ć®nscriere a femeilor la universitÄČi a crescut Ć®n Iran de la sub 20% Ć®n 2000 la aproape 70% Ć®n 2015. Ćn Iran, 34% dintre studenČii din domeniile STEM sunt femei, comparativ cu doar 30% Ć®n Statele Unite. Am Ć®ntĆ¢lnit multe femei Či fete ale cÄror poveČti pot oferi inspiraČie, Ć®n Ć®ntreaga ČarÄ ā antreprenoare, studente, inginere, arhitecte ā care Ć®Či determinÄ viitorul economic Ć®n ciuda restricČiilor.
Ćn lumea musulmanÄ, lupta pentru egalitate, pĆ¢nÄ acum, s-a desfÄČurat prin lupte care sunt cĆ¢Čtigate Ć®n liniČte la locul de muncÄ, mai degrabÄ decĆ¢t cu voce tare Ć®n stradÄ. Dar, chiar dacÄ economia Ć®ntrece cultura, ea apoi modeleazÄ cultura. AmbiČiile educaČionale Či creČterea implicÄrii economice oferÄ fundamentul pentru ca femeile tinere sÄ-Či cearÄ drepturile sociale. Acest lucru explicÄ, Ć®n parte, ceea ce vedem astÄzi Ć®n Iran.
Saadia Zahidi este director general Či Čef al Centrului pentru Noua Economie Či Societate din cadrul Forumului Economic Mondial.
Ā©Project Syndicate 2023