Saadia Zahidi ne spune mai multeā€¦

Date:

Ǝn această ediție a Say More, PS discută cu Saadia Zahidi, director general și șef al Centrului pentru Noua Economie și Societate din cadrul Forumului Economic Mondial.

Project Syndicate: Ǝn iunie 2020, ați prevăzut sosirea ā€žunei ere a unor politici guvernamentale mai mari și poate mai Ć®ndrăznețeā€, ca urmare a răspunsurilor la pandemia de COVID-19. Acum, la mai bine de doi ani mai tĆ¢rziu, credeți că potențialul pandemiei de a cataliza o ā€žMare Resetareā€ ā€“ o ā€žcolaborare mai strĆ¢nsă Ć®ntre Ć®ntreprinderi, instituții publice și guvernamentale și lucrătoriā€ ā€“ a fost realizat, irosit sau ceva la mijloc? Ce altceva se poate face pentru a accelera această tendință?

Saadia Zahidi: Cheltuielile guvernamentale din ultimii doi ani au fost mai mari decĆ¢t Ć®nainte de pandemie, din cauza necesității de a sprijini gospodăriile și Ć®ntreprinderile. Dar nu au fost Ć®ntotdeauna Ć®nsoțite de o gĆ¢ndire vizionară despre modul Ć®n care resursele publice pot fi cel mai bine utilizate pentru a construi reziliență și a deschide noi căi de creștere pentru viitor. Unele țări au făcut investiții Ć®n strategiile de tranziție verde (decarbonizare) și Ć®n infrastructura tradițională, dar puține au investit Ć®n transformarea infrastructurii lor sociale, chiar dacă pandemia a scos la iveală deficiențe Ć®n ceea ce privește plasele de siguranță socială și Ć®n sectoarele de Ć®ngrijire, sănătate și educație.

Pe o piață a muncii caracterizată de o evoluție rapidă, ar putea fi Ć®ntreprinse acțiuni mult mai Ć®ndrăznețe pentru a Ć®mbunătăți dezvoltarea capitalului uman, inclusiv prin Ć®mbunătățirea competențelor și sprijinirea tranzițiilor Ć®n ceea ce privește locurile de muncă, prin colaborarea dintre guvern, Ć®ntreprinderi și lucrători. Această mentalitate de a investi Ć®n viitor ā€“ chiar și Ć®n fața crizelor pe termen scurt ā€“ va determina sănătatea sistemică pe termen lung a societăților noastre pentru generațiile viitoare.

PS: Un domeniu Ć®n care abordările guvernamentale ā€žmai mărețeā€ și ā€žmai Ć®ndrăznețeā€ ar putea face o diferență astăzi este abordarea unei crize a costului vieții care, așa cum ați subliniat recent, Ć®i afectează cel mai tare pe cei mai vulnerabili și necesită ā€žsprijin specific pentru cei care au nevoie cel mai mult de elā€. Deși recunoaștem că nu există o soluție universală, care abordări par a fi promițătoare? Vedeți potențial Ć®n propunerile de plafonare a prețurilor bunurilor esențiale, cum ar fi energia?

SZ: Ǝn condițiile Ć®n care salariile reale și puterea de cumpărare scad pe fondul creșterii prețurilor la alimente și energie, tinerii și cei vulnerabili din societățile noastre sunt cei care duc greul crizei costului vieții. Dar politicienii se confruntă cu un act delicat de echilibrare: aceștia trebuie să protejeze persoanele vulnerabile, gestionĆ¢nd Ć®n același timp datoria publică și asigurĆ¢ndu-se că politicile fiscale rămĆ¢n aliniate la obiectivele politicii monetare.

Plasele de siguranță socială ā€“ sprijin sporit pentru șomaj, transferuri directe de numerar, sprijin pentru sistemele de Ć®ngrijire, subvenții pentru energie și alimente ā€“ trebuie nu numai consolidate, ci și personalizate și orientate pentru a asigura eficiența. Acesta este modul de a aborda nevoile celor mai vulnerabili, minimizĆ¢nd Ć®n același timp efectele inflaționiste ale acestor programe și eliminĆ¢nd cheltuielile risipitoare. Ǝn economiile avansate și Ć®n piețele emergente mari, cu o infrastructură digitală bună, guvernele dispun deja de datele și tehnologia necesare pentru a se asigura că aceste forme de sprijin sunt mai bine direcționate.

PS: Ǝn 2014, dumneavoastră și Laura Tyson ați subliniat un remediu adesea trecut cu vederea pentru creșterea scăzută: creșterea participării economice și avansarea femeilor. Patru ani mai tĆ¢rziu, ați publicat cartea Fifty Million Rising: The New Generation of Working Women Transforming the Muslim World, care se concentrează pe schimbarea naturii muncii și a ocupării forței de muncă pentru femeile musulmane. Ce factori structurali au permis această revoluție? Care este impactul pe care Ć®l pot avea crizele Ć®n curs, de la pandemia de COVID-19 la șocurile prețurilor la alimente și energie?

SZ: O creștere rapidă a accesului la educație pentru fete a fost cheia consolidării capitalului uman reprezentat de femei Ć®n multe țări musulmane. Ǝn paralel, globalizarea și revoluția digitală au extins foarte mult oportunitățile disponibile pentru femeile tinere. Ǝmpreună, aceste evoluții au condus la o creștere a numărului de femei care lucrează Ć®n aceste economii și au dus la o revoluție economică. Ǝn cele mai mari 30 de țări emergente predominant musulmane, 100 de milioane de femei lucrau Ć®n 2002. PĆ¢nă Ć®n 2018, acest număr crescuse la 155 de milioane, echivalentul unei piețe de trilioane de dolari.

Perturbările din ultimii doi ani sunt susceptibile de a produce un rezultat mixt. Pe de o parte, va exista o nevoie mai mare de venituri duble Ć®n gospodării Ć®n timpul crizei costului vieții. Pe de altă parte, femeile s-au confruntat cu o sarcină mai mare de Ć®ngrijire Ć®n timpul pandemiei și sunt, de asemenea, mai susceptibile de a simți impactul unei crize alimentare. Ǝn economiile bogate Ć®n petrol, tendința de integrare economică a femeilor are toate șansele de a accelera Ć®n continuare.

PS: Cel mai recent raport al economistului-șef al Forumului Economic Mondial avertizează că neplata datoriilor devine din ce Ć®n ce mai probabilă. Dat fiind faptul că Ć®năsprirea politicii monetare crește costurile serviciului datoriei pentru debitorii suverani, o recesiune iminentă amenință să slăbească veniturile și să crească și mai mult povara datoriei lor. Care sunt cele mai urgente intervenții necesare pentru a sprijini țările aflate Ć®n dificultate Ć®n ceea ce privește datoria?

SZ: Fondul Monetar Internațional estimează că datoria publică globală va ajunge la 91% din PIB Ć®n 2022, cu aproximativ 7,5 puncte procentuale peste nivelurile anterioare pandemiei, Ć®n timp ce aproximativ 60% dintre țările cu venituri mici sunt expuse riscului ridicat de a suferi sau se află deja Ć®n dificultate din cauza datoriilor. Ǝn contextul unei Ć®năspriri semnificative a politicii monetare, avem nevoie de o abordare mai responsabilă Ć®n ceea ce privește reducerea deficitului și consolidarea fiscală.

Actualul Cadru Comun pentru Tratamentul Datoriei al G20 ar putea sprijini țările aflate Ć®n dificultate Ć®n ceea ce privește datoria, dar numai dacă există o mai mare coordonare și o mai mare absorbție din partea tuturor părților interesate relevante. O coordonare mai strĆ¢nsă și o viziune mai Ć®ndrăzneață pentru creșterea viitoare sunt, de asemenea, necesare pentru a spori fluxurile de finanțare legate de climă de care țările Ć®n curs de dezvoltare au nevoie pentru a-și avansa eforturile de atenuare și adaptare.

Ā 

Apropo…

PS: Ǝntr-un interviu din 2019, descriați momentul Ć®n care, ca tĆ¢năra care a crescut Ć®n Pakistan, v-ați dat seama de amploarea oportunităților care vă erau disponibile. Cum ilustrează această experiență ā€žefectul de modelā€, despre care spuneți că a contribuit la fenomenul descris Ć®n Fifty Million Rising? Cum poate fi consolidat sau valorificat efectul de model pentru a ajuta țările să beneficieze de avantajele economice și sociale ale unei participări mai mari a femeilor la forța de muncă?

SZ: Conectivitatea digitală globală de care beneficiază jumătate din populația lumii Ć®nseamnă că informațiile sunt omniprezente și că modelele pot proveni dintr-o comunitate globală, nefiind limitate la familie sau cartier. Ǝnsă, pe cont propriu, modelele nu sunt suficiente, Ć®n cazul Ć®n care condițiile locale nu permit transformarea inspirației Ć®n acțiune. Rețeta pentru a ajuta țările să profite de beneficiile economice și sociale ale unei participări mai mari a femeilor la forța de muncă este complexă. Aceasta include mai multă educație, Ć®n special Ć®n domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) și competențe digitale, conectivitate digitală extinsă și infrastructură economiei de Ć®ngrijire, transportul public sigur, mai multe finanțări pentru Ć®ntreprinderile deținute de femei, și locuri de muncă care asigură echilibrul dintre viața profesională și cea privată și oportunități pentru toți.

PS: Fifty Million Rising răstoarnă multe ipoteze larg răspĆ¢ndite despre țările musulmane, inclusiv despre Iran. Ǝntr-un moment Ć®n care femeile iraniene conduc cele mai mari proteste pe care țara le-a văzut Ć®n ultimii ani, există povești, tendințe sau statistici care oferă o perspectivă asupra rolului Ć®n schimbare al femeilor din această țară?

SZ: Rata de Ć®nscriere a femeilor la universități a crescut Ć®n Iran de la sub 20% Ć®n 2000 la aproape 70% Ć®n 2015. Ǝn Iran, 34% dintre studenții din domeniile STEM sunt femei, comparativ cu doar 30% Ć®n Statele Unite. Am Ć®ntĆ¢lnit multe femei și fete ale căror povești pot oferi inspirație, Ć®n Ć®ntreaga țară ā€“ antreprenoare, studente, inginere, arhitecte ā€“ care Ʈși determină viitorul economic Ć®n ciuda restricțiilor.

Ǝn lumea musulmană, lupta pentru egalitate, pĆ¢nă acum, s-a desfășurat prin lupte care sunt cĆ¢Č™tigate Ć®n liniște la locul de muncă, mai degrabă decĆ¢t cu voce tare Ć®n stradă. Dar, chiar dacă economia Ć®ntrece cultura, ea apoi modelează cultura. Ambițiile educaționale și creșterea implicării economice oferă fundamentul pentru ca femeile tinere să-și ceară drepturile sociale. Acest lucru explică, Ć®n parte, ceea ce vedem astăzi Ć®n Iran.


Saadia Zahidi este director general și șef al Centrului pentru Noua Economie și Societate din cadrul Forumului Economic Mondial.

Ā©Project Syndicate 2023

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Concursul National Arena Urşilor Junior 2024

Liceeni din intreaga tara au infruntat celebrii ursi din...

PPC blue, noua aplicație pentru telefonul mobil, destinată șoferilor de mașini electrice

PPC Blue, compania din cadrul grupului PPC Ć®n RomĆ¢nia...