de Radu Magdin
CEO, Smartlink Communication
În contextul globalizării care generează interdependența statelor la nivel mondial, capacitatea unei națiuni de a-și proiecta influența pe scena internațională este esențială pentru promovarea intereselor naționale. România, prin diversele sale resurse de soft power și cu ajutorul unor inițiative strategice de smart power, își poate extinde semnificativ amprenta globală. Cu toate acestea, lipsa unei viziuni structurate în ceea ce privește utilizarea strategică a acestor atuuri a subminat, în ultimii zece ani, capacitatea țării de a se afirma ca actor influent în plan european și internațional.
Anul 2024, fiind un an electoral de mare importanță atât la nivel național, cât și global, vine cu un set nou de provocări, dar și oferă oportunitatea de a câștiga un plus de viteză în gândirea și aplicarea unor strategii de soft power coerente și utile României. În acest sens, cred că o abordare mai structurată ar fi de mare folos.
Pe ce ne putem baza, care sunt câteva puncte solide pentru un soft și smart power românesc? Aș aminti aici doar patru.
- Diaspora românească: Cu milioane de români rezidenți peste hotare, diaspora poate reprezenta un vector crucial de soft power, având capacitatea de a promova economia, valorile și interesele românești în întreaga lume. Contribuția substanțială a diasporei la economia românească, precum și rolul său în promovarea imaginii României, iată câteva aspecte care pot fi valorificate în strategiile României de soft power.
- Sectorul tech românesc: Sectorul IT din România, recunoscut pentru inovație și pentru resursa umană bine pregătită, oferă o platformă puternică pentru proiectarea imaginii României ca un centru de excelență în tehnologie. Companii precum UiPath demonstrează potențialul României de a contribui la economia digitală globală. TechRo este prin imagine și ambiție vârful de lance al României Globale.
- Ajutorul internațional pentru dezvoltare – RoAid: Programul de cooperare pentru dezvoltare și asistență umanitară al României poate reflecta angajamentul țării față de principiile solidarității internaționale și dezvoltării durabile. Evident, aici este foarte mult de făcut. Inițiative ale RoAid în domenii precum educația, sănătatea și protecția mediului pot îmbunătăți imaginea României și întări legăturile cu țările beneficiare.
- Românii activi în organizațiile internaționale: Prezența și activitatea românilor în cadrul organizațiilor internaționale, fie că este vorba de ONU, UE, organizații internaționale profesionale sau altele, contribuie la consolidarea profilului României ca stat responsabil și angajat în soluționarea problemelor globale. Expertiza și influența acestora reprezintă un instrument valoros de soft power.
De aici pornim. Ce pot face însă politicienii care ne reprezintă?
Pe scurt:
- Integrarea diasporei și facilitarea implicării diasporei în promovarea intereselor României, alături de valorificarea potențialului acesteia în domeniile economic, cultural și științific ar trebui să fie un punct major pe agenda conducerii politice a țării.
- Accentuarea rolul sectorului IT ca ambasador al României în lume, inclusiv prin sprijinirea start-up-urilor și promovarea corectă a inovației românești la nivel global.
- Consolidarea prezenței românești în organizațiile internaționale prin încurajarea și susținerea candidaturilor românilor în funcții cheie în cadrul acestora, pentru a maximiza atât influența României, cât și contribuția pe care România și-o poate aduce la dezvoltarea durabilă globală.
- Comunicare coerentă susținută de inițiative concrete și bine fundamentate pe temele majore europene și globale.
Pentru a capitaliza pe deplin aceste importante surse de soft power, este necesar ca politicienii români, fie că vorbim de Guvern, Parlament, partide politice sau președinte, să adopte o gândire strategică, mai bine structurată. Nu trebuie ratată oportunitatea de a da mai multă substanță politicii externe a României (în contextul esențial al poziționării noastre transatlantice) și de a consolida rolul țării pe scena internațională.
În consecință, un prim pas simplu ar fi elaborarea unei Strategii Naționale pentru Prezența Activă a României în Lume. Strategia trebuie să includă obiective clare, inițiative concrete (uneori chiar proiecte pilot) și mecanisme de monitorizare și evaluare, având la bază o analiză profesionistă a atuurilor și oportunităților de care beneficiază România.
Prin adoptarea și implementarea (deloc ușoară) a acestor principii simple, România își poate consolida rolul și influența pe scena internațională, contribuind în același timp la promovarea păcii, securității și prosperității la nivel global. Nu trebuie niciodată uitat că o strategie externă corectă conduce întotdeauna, în final, la îmbunătățirea nivelului de trai al populației.
Anii viitori nu vor fi deloc ușori din perspectivă economică și strategică, așa că ar fi o mare pierdere ca România să nu înțeleagă de unde pot veni surse de dezvoltare și resurse suplimentare. Pentru a ne menține nivelul de creștere, trebuie să ne gândim, dincolo de mobilizarea întregii piețe interne, și la ceea ce putem construi în relațiile noastre externe. Nu mai avem luxul de a ignora surse semnificative de creștere și dezvoltare.
Anul 2024 reprezintă un moment crucial pentru România, cu potențialul de a marca o cotitură semnificativă, cel puțin din punct de vedere politic și electoral. Ar fi important ca alegerile din acest an să însemne mai mult decât un firesc și necesar exercițiu electiv. Există foarte mult spațiu pentru soft și smart power românesc, așa că, să sperăm, vom vedea idei mult mai articulate în această direcție la nivel politic. Este esențial ca liderii noștri politici să recunoască importanța acestui aspect și să se angajeze în acțiuni concrete care să plaseze România pe un traseu ascendent pe scena internațională. Prin valorificarea strategică a atuurilor sale, România are atât capacitatea de a asigura promovarea strategică a intereselor naționale, cât și de a aduce o contribuție semnificativă la binele global.