TVA SPLIT, catastrofă fiscală

Date:

Interviu cu Gabriel Biriș, preluat de pe ProfitLive

 

Plata defalcată a TVA ca mecanism de reducere a evaziunii de TVA este o poveste care sună ambițios. Care este, însă, problema?
Să spunem că dintotdeauna ieșirile mele publice au fost în favoarea măsurilor de combatere a evaziunii, să mai spunem că în 2009 am fost primul om din țara asta care a vorbit de evaziune ca amenințare la siguranța națională. Tot ce am făcut în spațiul public a fost să susțin astfel de măsuri, pe aceasta nu o susțin, dimpotrivă. Am declarat la întâlnirile în grupul de lucru la ministerul de finanțe că scopul principal nu este să discutăm tehnicități, ci să discutăm de ce această măsură nu trebuie implementată. Acum să explicăm ce înseamnă contul de TVA. Contul de TVA înseamnă că de la data intrării în vigoare a acestei măsuri toate companiile din România ar trebui să își deschidă conturi separate prin care să-și ruleze sumele aferente TVA-ului pe facturile emise, în care să încaseze TVA-ul de pe factură și să facă plați de TVA către furnizori sau către buget.

Să explicăm puțin. Pe factură avem suma netă plus TVA. Plătitorul facturii are obligația să facă două plăți, una să plătească serviciile și a doua să plătească TVA-ul?
Da. Iar dacă face plăți parțiale să prorateze. Dar nu e doar asta, că ai problemă de cash flow, ca firmă. De exemplu, sunt un producător și îmi vând marfa cu plata la 90 de zile, 25 ale lunii următoare e tot timpul mai devreme de 90 de zile. Plata TVA-ului survine mai repede decât încasarea banilor. Asta înseamnă ca TVA-ul pe care îl datorez bugetului de stat pentru factura emisă și neîncasată trebuie să îi plătesc pe 25 ale lunii următoare, îi scot din buzunarul meu, din contul meu neblocat și îl plătesc la buget. Dacă am noroc și clientul plătește îmi intră TVA-ul peste 90 de zile tot în contul acela blocat, banii ăia eu deja i-am plătit, deci am dreptul să îi folosesc eu, numai că nu pot să îi trag din contul respectiv să-mi finanțez afacerea. Trebuie să mă duc la ANAF să-mi fac un control fiscal și să-mi dea banii înapoi. Cine? ANAF-ul, care astăzi jumătate din forța lor de control, din inspecția fiscală lucrează pe rambursări de TVA – sunt câteva mii pe lună. Cel puțin într-o prima fază vor avea cel puțin câte o astfel de cerere pentru fiecare companie din România. Sunt în stare să mai proceseze pe lângă cele câteva mii de deconturi și aceste cereri?

Deci pentru fiecare astfel de factură la care se cere rambursarea TVA, firma devine pasibilă de control.
Da, trebuie un control fiscal. Mai mult decât atât, te întrebi pentru ce o fac. Că poate s-a gândit cineva că blochează banii firmelor la trezorerie și îi folosește statul fără să mai plătească dobânda că au nevoie de bani să plătească pensii și salarii. Ghici ce? Banii aceștia nu sunt la trezorerie, sunt la bancă, deci nici măcar asta nu se poate întâmpla. Mai mult decât atât, firmele mari, firmele de utilități, emit milioane de facturi; chestiunile astea nu le poți face de mână, le faci automatizat, asta înseamnă că în câteva săptămâni care se întâmplă să fie și de vacanță ar trebui ca România să facă ce n-a mai făcut nici o altă țară în Uniunea Europeană, să deschidă toate conturile astea, să-și modifice toate sistemele informatice care pentru companiile mari pot costa milioane, pentru că nimeni nu a mai făcut așa ceva până acum și trebuie echipe de IT-iști pregătite să facă chestiunea asta. Toate companiile își vor cel puțin dubla costurile de procesare a plăților pentru că sunt două plăți, trebuie să angajezi oameni.

Ce face o firmă care trebuie să plătească utilitățile?
Știi ce trebuie să faci tu, tu încasezi de la populație, să zicem că milioane, că ești Enel sau orice alt furnizor mare de utilități, tu trebuie să-ți faci un sistem care să împartă încasările de la clienți, și în ziua următoare cel mai târziu să transfere TVA-ul plătit de client în contul ala să-l ducă în contul blocat. Ai nevoie de bani, ai nu ai drept să, trebuie să îl trimiți acolo. Ce se întâmplă dacă greșești, tu îmi emiți mie o factură de ceva, și contabila mea din greșeală îți trimite toată factura într-un singur cont, în contul normal, eu sunt pasibil de amendă 50% din TVA, chiar dacă tu după aia îți plătești TVA-ul, ți-ai plătit TVA-ul, l-ai declarat corect, eu mi-am plătit Tva-ul, l-am declarat corect. Din momentul în care vom avea această lege, eu cred că majoritatea inspecției fiscale și antifraudă în loc să se ducă să umble după evazioniști vor veni să vadă cum ți-ai făcut plățile, că ești cinstit le înregistrezi, ca să-ți dea amenda. Va fi o sursă de venit la buget uriașă.

Principiul este fundamental eronat, din ce îmi spui tu.
Este, pentru că sunt niște costuri uriașe, iar rezultatele în combaterea evaziunii sunt foarte discutabile. Ia gândește-te la complexurile astea en gros de pe lângă București. Nu declară. Pe fond, e o măsură foarte proastă. Ar putea să funcționeze, dar asta nu înseamnă că aduce și beneficii. Nu sunt de acord cu afirmația că poate funcționa. Orice poate funcționa, dar știi cum e. Poți să alergi cu bolovani în spinare? Nu. Cel mult te târâi. În teorie e o chestie foarte bună. Aparent, pare bună. Că muți fluxurile de TVA într-o zonă în care nu mai pot fi furate. Dar ca să intre acolo trebuie declarate. Și cea mai mare parte din evaziune nu declară. Așa, în loc să ne concentrăm să dăm drumul la scanerele alea în vamă să nu mai avem contrabandă, să nu mai avem facturi de marfă subevaluată, să nu mai avem tipul acesta de fraudă în en gros-uri, noi ce facem? Îi cocoșăm pe ăia corecți.

Un alt coleg de-al tău consultant spune așa: „acest TVA Split va avea efect catastrofal pentru firmele cinstite. Pentru companiile cinstite”.
Cu asta suntem perfect de acord. De asta sunt și aici. De asta și efortul acesta de a comunica. Pentru că am senzația că niște „tehnocrați” din PSD au explicat domnului Dragnea și domnului Tudose, au prezentat chestia asta, au îmbrăcat-o într-o formă. Dânșii au mușcat-o, au băgat-o și în proiectul de guvernare fără să înțeleagă toate consecințele, că nu s-au consultat înainte, și acum s-au încăpățânat, pentru că după ce au mai dat trei petarde care au fost trecute la „discutate și uitate”, probabil că consideră o pierdere completă a obrazului să mai dea încă una înapoi. Dânșii trebuie să înțeleagă, însă, că riscul acestei măsuri este uriaș pentru întreaga economie. Mai ții minte? Acum câteva săptămâni, înainte de a începe vacanțele, banda de autobuze. Măsură bună în general. A blocat Bucureștiul? A blocat inclusiv autobuzele care nu puteau să iasă din parcare de la Băneasa.

Colegii tăi de la KPMG spun așa: „polonezii au gândit această măsură timp de 2 ani, iar în prima fază mecanismul este opțional, deci nu este obligatoriu”. Dar tot polonezii iau în calcul posibilitatea introducerii obligativității splitării TVA doar în sectoarele cu potențial evazionist.
Capacitatea administrativă a Poloniei este semnificativ mai bună decât a României. Din punctul meu de vedere, însă, ca specialist într-ale fiscalității, nu cred că Polonia este cel mai bun exemplu. Numai și dacă ne uităm la numărul de decizii ale Curții Europene de Justiție date în contrapracticilor autorităților fiscale din Polonia înțelegem că diferența dintre abordările lor și ale noastre nu este foarte mare. Cu toate acestea, polonezii după ce au analizat, după ce au discutat, au ajuns la concluzia că nu pot să o facă obligatoriu pentru toți. Noi credem că în două săptămâni am găsit Sfântul Graal. În două săptămâni de vacanță, de discuții în vacanță, ministrul nostru de finanțe și premierul își închipuie că pot să facă mai mult decât au făcut polonezii în 2 ani?

Practica ne-a arătat că de cele mai multe ori amendamentele aduse de parlament sunt atât de stufoase încât complică și nu simplifică situația.
Am speranța că discuțiile pe acest subiect, când practic din ce în ce mai multă lume înțelege care este pericolul pentru România, pentru economia românească, am speranța că aceste discuții, aceste opinii, aceste puncte de vedere vor fi cântărite. Să înțeleagă toată lumea că de fapt ce vor să facă este ceva ce nu s-a mai făcut. Cu riscul imens de a bloca pe toată lumea, cu certitudinea că vom avea costuri uriașe pentru companiile românești, costuri care le afectează competitivitatea cu concurenții lor din străinătate cu un rezultat incert. Ar trebui să ne informatizăm administrarea fiscală, ar trebui să introducem instrumente moderne de genul caselor de marcat cu memorie și GPRS interconectat, AMEF-urile, facturarea electronică, să știi în timp real ce se întâmplă, să poți să controlezi, să faci analiză de risc, SAF-T-uri (Standard Audit File for Tax) – un model de raportare dezvoltat de OECD cu prețurile de transfer, unde vrem și noi să intrăm și care permite controlul de la distanță. Nu mai trebuie să controlezi, că este un sistem mai raportat de detaliere, și ajută la controlul de la distanță. În momentul în care nu extindem cât putem de mult taxarea inversă până când vom putea s-o folosim în toate tranzacțiile, să nu mai circule banii ăștia care sunt furați. Noi nu putem vorbi decât de rezultate incerte ale unei măsuri, incerte împotriva evaziunii, ale unei măsuri care va afecta contribuabilii onești. În încheiere, în 2010 guvernul Boc cu domnul Sorin Blejnar, șeful ANAF-ului au scos toate firmele din UE.
Le-au scos din VIES și le-au obligat să se reînregistreze în Registrul Operatorilor Intracomunitari. Un experiment care nu a adus nimic la buget. În 2014, 2015, 2016 am asistat la o avalanșă de coduri de TVA anulate, formularul 088 care a îngreunat acordarea codurilor de TVA, companii corecte care au fost scoase din business doar pentru că nu au răspuns la o notificare de la ANAF că le expirase sediul. De parcă asta ar fi frauda. Au fost nenorociți oameni degeaba.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Financial Intelligence organizează cea de-a șasea ediție a evenimentului Forumul Energiei

Financial Intelligence organizează cea de-a șasea ediție a evenimentului...

Profitul net ajustat al Xiaomi se dublează în primul trimestru și ajunge la 6,5 miliarde RMB

Traiectorie robustă de creștere, catalizată de multipli factori  Corporația...

ASF aprobă începerea ofertei publice inițiale pentru listarea a 28,5% din capitalul JT Grup Oil la Bursa de Valori București

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat în ședința...