Ciocolata este la mare căutare în acest sezon. De Valentine’s Day, apoi de Mărțișor, ziua internațională a femeii, nimic nu spune mai mult te prețuiesc, decât un buchet de flori împreună cu o cutie de ciocolată. Limbajul ciocolatei este universal și aceasta se găsește oriunde, de la supermarketuri, la benzinării și până la magazinele ciocolatierilor artizanali. Din păcate, vremurile ciocolatei ieftine se apropie de sfârșit. Prețul principalului ingredient al ciocolatei, cacaua, atinge maxime istorice, în timp ce previziunile de producție indică un an dificil pentru această recoltă.
Cacaua este cultivată la latitudini cuprinse între 20 de grade nord și sud de ecuator. Patru țări – Coasta de Fildeș, Ghana, Camerun și Nigeria – produc aproape 75% din cantitatea de cacao din lume. Regele este Coasta de Fildeș, care, într-un an normal, produce 2 milioane de tone – față de un consum global de 5 milioane de tone. În timp ce producția este concentrată în sud, consumul este în nord. Europa este cel mai mare importator de boabe de cacao din lume, cu 56% din importurile globale. Pentru comparație, America de Nord și America Latină reprezintă împreună aproximativ 17% din importurile globale de boabe de cacao, iar Asia 26%. De asemenea, cel mai mare procesator de cacao este Europa. Boabele de cacao sunt transformate în masă de cacao, unt de cacao, pudră de cacao, ciocolată sau alte produse din cacao. O treime din recolta anuală este măcinată în Europa.
La nivel mondial, șapte companii multinaționale reprezintă cea mai mare parte a pieței pentru produsele finite de ciocolată: Nestlé, Mondelez, Mars, Hershey, Lindt & Sprüngli și Ferrero. Dimensiunea pieței de ciocolată este estimată la 109,13 miliarde de dolari în 2024 și se așteaptă să ajungă la 145,14 miliarde de dolari până în 2030, cu o rată de creștere agregată anuală de 4,87%. Comparativ cu alte regiuni, Europa joacă un rol major în vânzările de ciocolată și a înregistrat o rată de creștere de 12,37% din 2020 până în 2023.
Această creșterea a consumului a contribuit la creșterea prețurilor la cacao în ultima perioadă. În plus, deficitului actual de aprovizionare la nivel mondial și situația meteorologică nefavorabilă din Africa de Vest, declanșată de fenomenul El Nino, accentuează și ele tendința de creștere a prețurilor. Schimbările meteorologice, care se intensifică din ianuarie până în martie, duc la temperaturi mai ridicate și la modificări ale tiparelor de precipitații. Acest lucru reduce randamentul plantațiilor existente și, de asemenea, crește incidența dăunătorilor și a bolilor.
De la începutul sezonului 2023/24, se estimează că marfa sosită în porturile ivoriene a scăzut cu 34% de la an la an, ajungând la 1,051 milioane de tone la 4 februarie 2024. În Ghana, achizițiile de cacao calibrată și sigilată au scăzut de la an la an cu 35%, până la 351.000 de tone. Din nefericire, problemele actuale ale ofertei africane nu pot fi atenuate de America, a doua regiune ca mărime, deoarece boabele pe care le produce atrag un preț mai mare datorită calității aromei fine pe care o au. Această situație împinge prețurile la cacao pe burse la noi maxime istorice, marfa tranzacționându-se în prezent la peste 6600 dolari pe tonă. Pentru a oferi un context, anul trecut, la începutul lunii martie, prețul era de aproximativ 2700 de dolari pe tonă, însemnând mai mult decât o dublare a prețului în ultimele 12 luni.
Dar seceta din Africa de Vest nu este singura provocare pe care o au cultivatorii de cacao. Schimbările climatice îi vor obliga să își mute plantațiile pe terenuri mai înalte. Acest lucru va crea un climat mai propice pentru creșterea plantei de cacao. Dar aceste măsuri vor crește costul producției și este probabil ca prețurile să rămână ridicate.
În România, în ultimele 12 luni, prețurile la cacao și cafea au crescut cu aproape 9%, potrivit Institutului Național de Statistică. Creșterea prețului la cacao poate duce în cele din urmă și la inflație prin micșorarea cantității produselor, așa-numita “shrinkflation”. Nu este exclus să vedem, în viitorul apropiat, tableta de ciocolată de 90 de grame la prețul celei actuale de 100 de grame. Tendința se manifestă deja în Marea Britanie, Mars reducând greutatea uneia dintre tabletele sale Galaxy cu 10 grame, fără a-i reduce prețul.