Extinderea GenAI remodelează radarul de risc în telecomunicații pentru 2024

Date:

  • Securitateape primul loc în clasamentul de riscuri în telecomunicații, accelerată de creșterea inteligenței artificiale generative
  • Resursa umanăintră în Top 10 riscuri, pe fondul presiunii financiare și al urgenței pentru competențe digitale
  • Răspunsul la așteptările consumatorilor afectați decrizacostului vieții devineun risc presant

Schimbările urgente care se impun în confidențialitate, securitate și nivel de încredere vor fi cele mai importante riscuri cu care se vor confrunta companiile de telecomunicații în 2024. Potrivit raportului anual al EY, Top 10 riscuri în telecomunicații, reziliența cibernetică este sub presiune, inteligența artificială generativă (GenAI) punând sub semnul întrebării strategiile existente de guvernanță a datelor.

68% dintre respondenții din sectorul telecomunicațiilor consideră că nu fac suficient de mult pentru a gestiona consecințele neintenționate ale inteligenței artificiale (AI), iar 74% spun că trebuie să facă mai mult pentru a atenua efectele împotriva celor care ar putea folosi AI, pentru a sprijini atacurile cibernetice și alte activități rău intenționate.[1] În același timp, 53% dintre operatorii de telecomunicații consideră căbreșele cibernetice din organizațiilelor vor genera un cost care va depăși 3 milioane de USDîn 2023, în creștere cu aproape40% față de2022.[2]

Influența AI face ca și reglementarea să intre pe radarul riscurilor din 2024,urcând de pe poziția a 10-a, pe poziția a noua. Raportul evidențiază faptul că semnele de întrebare încă planează asupra viitoarei legislații IA, ceea ce genereazăincertitudini pentru companiile telecom. Aceste presiuni sunt accentuate de divergențapoliticilorcare aparîn diferite țări în echilibrul dintre reglementările IA și legislația planificată. În UE, în special, acest lucru a declanșat preocupări legate de faptul că IA ar putea înăbuși inovarea și ar limita competitivitatea internațională.[3]

Tom Loozen, EY Global Telecommunications Leader, spune: „Evoluția radarului de risc în telecomeste un indicator al modului în care GenAI remodelează industriile prin inovarea proceselor și transformarea modului în care facem afaceri. În acest peisaj, revizuirea cadrelor de guvernanță a datelor va fi esențială, deoarece companiile caută să abordeze riscurile emergente. Acest lucru ar trebui să fie însoțit de noi abordări în ceea ce privește procesul decizional și interacțiunea liderilor, care să creeze un consens cu privire la problemele în schimbare rapidă din jurul rezilienței cibernetice, eticii datelor, reglementărilor și politicilor digitale”.

Atragerea și păstrarea talentelor

Managementul deficitar al talentelor și competențelor este un risc nou intrat în Top 10, directpe poziția a treia. IA este,și în acest caz,un factor de influență. Noile cicluri tehnologice care se arată la orizont atât în GenAI, cât și în edge computing au determinat creșterea cererii de talentele digitale. În plus, deficitul de ingineri de rețea reprezintă o provocare imediată pentru industrie.[4]

Această tendință este agravată de presiunile financiare, care amenință viitoarea rezervă de talente. Mai mult de jumătate (55%) dintre angajatorii din telecomunicații au recurs la înghețarea angajărilor – aproape dublu față de cel înregistrat în toate sectoarele (28%). Iar 61% dintre operatorii de telecomunicații spun că păstrarea talentelor este îngreunată de tăierilesalariale și de beneficii, ca parte a unei campanii de reducere a costurilor – mult peste media sectorului (44%).[5]

Adrian Baschnonga, EY Global Technology, Media & Entertainment and Telecommunications (TMT) Lead Analyst, spune: „Constrângerile bugetare limitează atragerea de competențe și talente esențiale. Companiile de telecomunicații trebuie să ia măsuri pentru a-și consolida forța de muncă existentă, punând un accent mai mare pe învățare, perfecționare și recalificare. Dezvoltarea unor relații noi de colaborare cu angajațiieste vitală, nu doar pentru a construi noi capabilități de software, ci și pentru a crea conexiuni mai reușite cu clienții și părțile interesate cu ajutorul unui scop redefinit al organizației”.

Consumatorii doresc o ofertă mai bună

Coborând cu doar un locîn Top 10 riscuri,situat pe poziția a doua din lista scurtă, modul în care operatorii dintelecom răspund nevoilor consumatorilorafectați decrizacostului vieții rămâne un risc presant pentru 2024. Deși doar 16% dintre consumatori își reduc în mod activ cheltuielile pentru conectivitatea fixă și mobilă, mulți dintre ei caută oferte mai bune și sfaturi mai bune – 60% dintre ei fiind de acord cu faptul că această criză a costului vieții i-a făcut mai predispuși să caute cele mai bune oferte. Într-adevăr, proporția gospodăriilor care apelează la site-uri de comparare a prețurilor sau la prieteni și familie pentru recomandări a crescut de la 19% anul trecut, la 30% în 2023.[6]

Printrecele mai importanteriscuri pentru telecom incluse în raportul 2024 se numără:

1.Subestimarea imperativelor schimbărilorîn materie de confidențialitate, securitate și încredere

2.Răspunsul insuficient la nevoile cliențilorafectați decrizacostului vieții

3.Gestionarea deficitarăa talentelor și a competențelor

4.Gestionarea deficitară a agendei de sustenabilitate

5.Eșecul de a valorifica noile modele de afaceri

6.Calitatea insuficientă a rețelei și a ofertei de servicii

7.Eșecul de a îmbunătăți cultura organizațională și modalitățile de lucru.


[1]“EY CEO Outlook Pulse Survey” (telecoms respondents), iulie2023.

[2]“EY 2023 Global Cybersecurity Leadership Insights Study”, (telecoms CISO respondents), oct. 2023.

[3]EY “The Artificial Intelligence global regulatory landscape”,sep2023.

[4]“Telecommunications Workforce: Additional Workers Will Be Needed to Deploy Broadband, but Concerns Exist About Availability,” US Government Accountability Office, Dec 2022.

[5]“EY 2023 Work Reimagined Survey,” (telecoms respondents), Sep 2023.

[6]EY decoding the digital home study, September 2023.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...