Halloween 2022: când economia face bau!

Date:

 

Astăzi este Halloween. Deși în România sărbătoarea nu este atât de răspândită oferă totuși oportunități pentru shopping, petreceri și ceva „trick or treating” în anumite zone. În Statele Unite, pe de altă parte, este o sărbătoare de amploare, care generează miliarde de dolari pentru retaileri și pentru industria de agrement. 

În timp ce, în mod normal, oamenii se „sperie” în glumă de schelete jucăușe, zombi sau mumii, anul acesta Halloweenul este de fapt mai înspăimântător ca niciodată din cauza evenimentelor economice îngrijorătoare și a incertitudinilor. 

Întregul an le-a provocat investitorilor spaimă după spaimă, oferind practic un Halloween continuu piețelor. De la peripețiile legate de pandemie și lanțurile de aprovizionare, până la războiul din Ucraina, care a declanșat o criză energetică și alimentară globală, un potop de evenimente a dus la rezultate negative ale burselor. Indicele bursei de la București BET a pierdut anul acesta 17%, în timp ce indicele german Dax a scăzut cu 17,3% iar indicele britanic FTSE cu 6%. În Statele Unite, S&P 500 a pierdut 18,7%, indicele industrial Dow Jones a scăzut cu 10%, iar Nasdaq, unde sunt listate cele mai multe companii de tehnologie, a pierdut 30%. 

Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, la nivel global, investitorii se tem cel mai mult de inflație, urmată de perspectivele de recesiune pe piețele globale, cele de pe piețele locale și de conflictele internaționale. Pentru investitorii români, perspectivele de recesiune la nivel global sunt mai îngrijorătoare decât inflația, conflictele internaționale și potențialul de recesiune al economiei locale. Acest lucru arată că problemele economiei sunt chiar mai înfricoșătoare decât conflictul de la granițele noastre. Dar, dacă am învățat ceva de la Halloween, în fiecare an, este că după o „noapte de groază” începe o nouă zi. 

Pentru unii, Halloween-ul este și o strategie de investiții. Ei cumpără la 1 noiembrie și vând în ultima zi de tranzacționare din aprilie. „Vinde în mai și pleacă cu ce ai” pare să fie motto-ul. Indicele S&P 500 din 1985 până în 2021 a arătat că „strategia de Halloween” a avut 29 de perioade de creștere și 7 perioade de scădere, în timp ce perioada mai-octombrie a avut 26 de perioade de creștere și 10 perioade de scădere. Randamentele sunt mai mari pentru strategia de Halloween pe termen lung, cu un randament mediu de 7,7% pentru strategia de Halloween și 2,23% pentru celelalte 6 luni. De data aceasta, perioada noiembrie 2021 – aprilie 2022 a avut un randament de -10,4%, în timp ce perioada mai – 28 octombrie a avut o pierdere de doar 7,8%. 

 

Sărbătoarea de Halloween în cea mai mare parte a Europei și a Americii de Nord este majoritar  laică. În timp ce copiii costumați merg la colindat în speranța că vor primi bomboane sau „trucuri”, adulții costumați sărbătoresc la petreceri. În SUA, cele mai populare costume pentru copii în acest an sunt Spiderman, prințesele, vrăjitoarele, fantomele, Batman sau alți supereroi. Adulții au și ei preferințele lor: Costumele de vrăjitoare domină clasamentele, urmate de cele de vampir, fantomă, pirat, Batman sau Catwoman. Nici animalele de companie nu sunt scutite, primele trei costume pentru acestea fiind cele de dovleci, crenvurști sau lilieci. 

În țările care sărbătoresc Halloween-ul, sărbătoarea ajută economia. De acest Halloween, comercianții cu amănuntul din SUA se așteaptă la vânzări record de peste 10,6 miliarde de dolari, cu o cheltuială de aproximativ 100 de dolari pentru fiecare gospodărie. Principalele categorii de cheltuieli sunt costumele, unde familiile cheltuiesc în medie 33,75 de dolari, decorațiunile 31,89 de dolari, bomboanele 29,51 de dolari și, în mod surprinzător, în era e-mailurilor, a rețelelor sociale și a mesajelor text, felicitările cu 5,3 dolari în medie. Se estimează că bomboanele vor fi un deliciu mai scump în acest an. În septembrie, prețurile la bomboane au crescut cu 13,1% față de anul trecut, potrivit datelor Biroului de Statistică a Muncii din SUA. Această creștere este mai mare decât indicele prețurilor de consum pentru alimente, de 11,2%. Dar 69% din populația SUA participă la sărbătoare și achită prețurile crescute. În acest an, participarea la Halloween a revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei. 

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Efectele crizelor actuale se vor vedea pe termen mediu și lung

Efectele crizelor actuale se vor vedea pe termen mediu...

Cel mai lung festival neoficial, în rețeaua NEPI Rockcastle

Compania NEPI Rockcastle organizează cel mai lung festival neoficial...

Spațiu extins pentru Leroy Merlin Craiova în Electroputere Parc 

  Retailer-ul Leroy Merlin, specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit,...