Importanța achizițiilor publice ecologice în decarbonizarea industriei din România

Date:


de Sabina Strîmbovschi, Luciana Miu,
Energy Policy Group

Achizițiile publice pot crea noi oportunități pentru dezvoltarea industriei cu emisii reduse de carbon

Ambițiile europene în materie de climă și mediu asumate prin Pactul Verde European  responsabilizează statele europene, inclusiv operatorii industriali să își reducă în mod  accelerat emisiile. Acest lucru presupune, printre altele, utilizarea de noi tehnologii  inovatoare, înlocuirea combustibililor fosili cu surse curate de energie și eficientizarea  consumului de resurse și energie. Transformarea fundamentală a industriei va fi, prin urmare,  un proces de durată, care va necesita investiții majore din partea operatorilor industriali, dar  și suport din partea statului pentru acoperirea costurilor semnificative de investiții, pentru  extinderea și dezvoltarea infrastructurii necesare. 

Există mai multe mijloace prin care decarbonizarea industriei ar putea fi susținută de către  stat, fie că vorbim de facilități fiscale, granturi și subvenții sau mecanisme legislative de  stimulare a cererii pentru produse cu emisii reduse de carbon, cum sunt sistemele de Achiziții  Publice Ecologice (APE). Sistemele APE reprezintă procesul prin care autoritățile publice  urmăresc să achiziționeze lucrări, bunuri sau servicii, care au un impact redus asupra  mediului de-a lungul întregului ciclu de viață, în detrimentul produselor cu emisii ridicate de  carbon. Potrivit economiștilor, este o alternativă mai eficientă pentru susținerea industriei în  procesul de tranziție verde, cu impact mai limitat asupra bugetului național. Acest aspect este  esențial pentru România, o țară cu spațiu fiscal redus comparativ cu state precum Germania  și Franța, unde se acordă ajutoare de stat semnificative pentru decarbonizarea industriei.  

Prin implementarea unui sistem APE funcțional, industria din România ar beneficia de  predictibilitate și susținere în procesul de decarbonizare, menținându-și astfel  competitivitatea pe plan european și global. În contextul presiunii legislative europene de  reducere graduală a emisiilor de carbon, implementarea unui asemenea mecanism va  contribui atât la creșterea avantajului competitiv al României, pe termen mediu și lung, cât și  la atingerea țintelor de reducere a emisiilor la nivel național. 

Care este legătura între competitivitatea industriei și APE?  

Ultimii cinci ani au fost marcați de dezvoltarea și actualizarea unor politici europene esențiale  în transformarea industriei. Pe lângă multiplele directive europene din cadrul pachetului Fit for-55, declarațiile Comisiei Europene, din ultimele luni, au adus în prim plan importanța  decarbonizării industriei în menținerea competitivității pe piețele globale. Potrivit unui studiu  EPG, în absența unor măsuri concertate de decarbonizare, până în 2030, costul total de emisii  pentru industriile oțelului, cimentului și chimicalelor din România va crește de patru ori,  comparativ cu 2024. Această creștere generează un risc real de mărire a costurilor de  producție, reducerea sau chiar relocarea facilităților de producție. Impactul asupra României  ar putea fi, prin urmare, unul semnificativ.  

Sectorul industrial contribuie cu 22,8% din Valoarea Adăugată Brută și asigură aproximativ  20% din actualele locuri de muncă. Mai mult, anumite industrii energo-intensive sunt  importante din punct de vedere strategic pentru România, precum producția de oțel primar,  care în alte țări din regiune dispare gradual, riscând astfel o dependență crescută de  importuri. Pe de altă parte, emisiile generate de industrie însumează 14% din emisiile  naționale, iar reducerea lor va implica în multe cazuri transformarea fundamentală a  proceselor industriale, cu costuri investiționale semnificative.  

Sistemele de APE reprezintă un instrument de sprijin indirect în procesul de decarbonizare.  Ca urmare a implementării planurilor complexe de transformare industrială, acestea pot  aduce un plus de predictibilitate și certitudine în ceea ce privește cererea pentru produsele  industriale verzi. Implementarea unui sistem de APE în România ar genera cerere previzibilă  pentru produsele ecologice din partea unui cumpărător major (statul) dispus să  achiziționeze cantități semnificative de materiale cu o amprentă redusă de carbon.  

Statul este cel mai mare achizitor: în 2023, ponderea achizițiilor publice la PIB-ul țării a ajuns  la 19% în anul 2023 (aprox. 61 miliarde de euro), de la 8% în 2018. Mai mult, aproape un sfert  din valoarea totală a achizițiilor publice este reprezentată de lucrările de construcții, care  utilizează cantități semnificative de beton, oțel, și alte produse ale industriei energo-intensive,  unde procesul de decarbonizare va fi cel mai complex. Achizițiile publice pentru aceste  categorii de lucrări vor continua să crească (spre exemplu, România s-a angajat să aloce circa  2% din PIB anual pentru proiectele de infrastructură și transport, până în 2030). În plus, o proporție semnificativă a investițiilor în infrastructură este realizată prin fonduri europene,  inclusiv prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență, care condiționează realizarea  proiectelor de îndeplinirea criteriilor verzi. Prin urmare, achizițiile publice ecologice pot  influența în mod semnificativ evoluția și înverzirea economiei, iar investițiile în infrastructură  și construcții ar putea deveni un instrument relevant de influențare a pieței pentru  decarbonizarea industriei energo-intensive din România. 

Rolul Planului Național de Acțiune pentru Achiziții Publice Ecologice  2024 – 2027 

Până în prezent, utilizarea achizițiilor publice ca instrument strategic de decarbonizare a fost  sporadic aplicat în UE, unde prețul cel mai mic reprezintă cel mai important criteriu de  evaluare pentru peste jumătate din achizițiile publice din statele membre. La nivelul UE, există  un cadru voluntar de APE, prin intermediul căruia au fost definite criterii ecologice pentru 14  categorii de produse, servicii și lucrări. Aceste criterii au fost adoptate integral sau parțial de  anumite state membre (precum Olanda, Suedia și Italia), fiind stabilite ținte progresive anuale în cadrul planurilor naționale de APE. Criteriile se bazează pe instrumente precum evaluarea  impactului pe întregul ciclu de viață (LCA) sau standarde și etichete ecologice, printre altele.  Suplimentar față de criteriile voluntare, există câteva directive europene, cum ar fi Directiva  privind Performanța Energetică a Clădirilor, ce includ criterii obligatorii care trebuie să se  regăsească în achizițiile publice la nivel național. 

Deși au caracter voluntar, obiectivul planurilor naționale de APE este de a transmite semnale  clare pieței că există cerere pentru produse și servicii cu emisii reduse, precum și de a pregăti  autoritățile publice și operatorii economici pentru achiziții complexe, cum sunt cele ce  prevăd criterii ecologice. 

România a adoptat Legea privind Achizițiile Publice Verzi în 2016, iar în 2023 a publicat  Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice (2023-2027). Recent, în septembrie 2024,  Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat spre consultare publică noul Plan de Acțiune  al României pentru Achiziții Publice Ecologice 2024-2027, care va înlocui planul expirat încă  din 2013. Noul plan include o listă de 22 de produse și servicii pentru care au fost stabilite  ținte anuale de atribuire a contractelor. O schimbare majoră se referă la includerea achizițiilor  de proiectare, execuție și gestionare a clădirilor de birouri și a drumurilor, ceea ce ar  presupune aplicarea de criterii ecologice la achiziția materialelor de construcții utilizate în  aceste categorii de proiecte, cum ar fi betonul, oțelul și alte produse ale industriei energo intensive. 

Adoptarea acestui plan mult așteptat reprezintă un semnal pozitiv pentru decarbonizarea  industriei energo-intensive din România. Cu toate acestea, lipsa de claritate cu privire la  criteriile ecologice și metodele de evaluare a acestor criterii pun sub semnul întrebării  ambiția și eficacitatea acestui plan. Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Planului definește  criteriul ecologic ca fiind „orice clauză contractuală datorită căreia produsul/serviciul sau  lucrarea achiziționată are un impact mai redus asupra mediului”. În lipsa unor criterii clare la  nivel de produs și proiect, acest plan nu va face altceva decât să mimeze atingerea unor  progrese limitate cu privire la înverzirea achizițiilor publice din România.  

Pentru o implementare mai eficientă a Planului, este important ca aceste lacune să fie  clarificate cât mai curând. Spre exemplu, criteriile la nivel de produs ar putea ține cont de  două obiective de sustenabilitate: (1) cantitatea de material reciclat și (2) emisiile reduse pe  lanțul de producție. Sistemele de APE din Spania și Italia promovează utilizarea materialelor  cu emisii reduse de carbon și includ cerințe de utilizare a materialelor reciclate, inclusiv pentru  ciment și oțel. De asemenea, producătorii care prezintă Declarații de Mediu ale Produselor  (Environmental Product Declarations) sunt avantajați, asigurându-se în acest fel că materialele  au o amprentă de carbon cu cel puțin 25% mai mică. Criteriile la nivel de proiect ar putea fi  stabilite în baza impactului asupra mediului pe durata ciclului de viață (de la extracție până la  demolare și reciclare, luând astfel în calcul și emisiile încorporate în materialele de  construcții). În acest sens, sunt utile instrumentele de calculare și raportare a emisiilor,  precum DuboCalc (Olanda) și CO2 Performance Ladder (lansat în Olanda și implementat în  mai multe state europene). România ar putea la rândul ei să preia sau să dezvolte instrumente  similare, care să devină obligatorii pentru toți ofertanții. 

Suplimentar față de elaborarea unui cadru de APE bine definit, este importantă întărirea  capacității administrative, astfel încât implementarea Planului să fie realizată cât mai  eficient. Acest lucru poate fi realizat fie prin înființarea unui organism central care să  coordoneze politicile conexe APE, fie prin extinderea colaborării între instituții-cheie într-un  cadru bine definit. Olanda, spre exemplu, în 2022, a lansat Manifestul pentru Achiziții Publice  Sustenabile, care a fost semnat de toate ministerele, o treime din provinciile olandeze și 50  de municipalități, printre altele. Mesajul transmis a fost astfel unul de asumare cu prioritate  a angajamentului pentru realizarea de achiziții sustenabile. Nu în ultimul rând, prin  introducerea criteriilor ecologice clare și implementarea unor instrumente de calculare a  emisiilor adecvate, poate crește nivelul de conștientizare și, ulterior, de ambiție în rândul  companiilor ofertante cu privire la impactul produsului sau al proiectului asupra mediului.  

Un sistem de APE clar și ambițios poate susține industria din România  

Revizuirea Directivei UE privind Achizițiile Publice (2014) și dezvoltarea unui Clean Industrial  Deal, anunțate, în iulie 2024, de Ursula von der Leyen, prefigurează utilizarea achizițiilor  publice ecologice ca un factor esențial în stimularea unei industrii competitive și cu emisii  reduse

În acest context, implementarea unui sistem de APE cu criterii și metode de calcul clare  devine deosebit de important pentru România. Totodată, este nevoie de mai multă claritate  cu privire la standardele și certificările pentru produsele cu emisii reduse de carbon sau  ecologice, astfel încât alegerea unor astfel de produse să fie realizată cu ușurință. Nu în  ultimul rând, pe lângă introducerea unor cote anuale de APE pentru autoritățile publice, ar fi  benefică încheierea de parteneriate cu furnizorii de materiale cu emisii reduse de carbon,  inclusiv aderarea autorităților la inițiativa europeană Big Buyers for Climate and  Environment – care își propune să faciliteze colaborarea între marii cumpărători publici și  furnizorii de soluții tehnologice inovatoare și de produse cu emisii reduse de carbon. 

În concluzie, implementarea unui sistem APE ambițios, alături de alte mecanisme de  susținere a transformării industriale, poate stimula producătorii să se decarbonizeze într-un  mod concertat, menținându-și competitivitatea și evitând decalajul față de alte state membre.  A produce în mod convențional va deveni mult mai costisitor, pe termen lung, iar prioritizarea  produselor și serviciilor cu o amprentă mai redusă de carbon, în achizițiile publice, poate  impulsiona transformarea necesară a proceselor și tehnologiilor industriale pentru a evita  costurile de emisii. În acest scop, Planul României pentru Achiziții Publice Ecologice poate  deveni un document strategic pentru susținerea eficientă a transformării industriale.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul tehnologic își propune să transforme potențialul inteligenței artificiale în realitate în 2025

Regândirea și reinventarea modelelor și proceselor de afaceri pentru...

România încotro?

| de Bogdan Petre, Vicepreşedinte al Asociaţiei pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES)

 Accenture Technology Vision 2025: 69% dintre lideri cred că AI va schimba radical modul de funcționare al companiilor

Cea de-a 25-a ediție anuală a raportului Accenture Technology...