Microsoft între faima Chat GPT și problemele Call of Duty

Date:

Microsoft impresionează piețele financiare cu progresele sale în domeniul inteligenței artificiale, dar se confruntă cu obstacole majore în ceea ce privește expansiunea sa în domeniul jocurilor video.

Achiziția Activision-Blizzard (ATVI) de către Microsoft (MSFT) primește o nouă lovitură, de data aceasta din Marea Britanie. După procesul intentat de FTC-ul american, autoritatea britanică de supraveghere a concurenței concluzionează provizoriu că tranzacția va diminua concurența și va dăuna jucătorilor prin creșterea prețurilor și reducerea inovației.

Acțiunile Activision au pierdut ieri 3,58% pe o piață în care Google (GOOG) a scăzut cu peste 7% din cauza îngrijorărilor legate de faptul că chatbot-ul său Bard nu este precis și nu poate concura cu Chat GPT. Acțiunile Microsoft, care a investit 10 miliarde de dolari în OpenAI, compania mamă a Chat GPT, au încheiat ziua cu o mică pierdere.

Însă veștile bune în domeniul AI – inteligenței artificiale – pentru Microsoft au fost contrabalansate de concluziile provizorii ale investigației CMA – autoritatea britanică pentru concurență și piețe -, care a concluzionat că achiziția propusă de Microsoft a  Activision ar putea duce la prețuri mai mari, mai puține opțiuni sau mai puțină inovație pentru jucătorii de jocuri video din Marea Britanie. În urma investigației, CMA așteaptă răspunsuri de la „părțile interesate” pentru a răspunde îngrijorărilor până la 1 martie, iar raportul final este așteptat pe 26 aprilie 2023.

CMA a fost preocupată de cloud gaming și de exclusivitatea jocurilor. Microsoft deține deja aproximativ 60-70% din serviciile globale de cloud gaming și are și alte puncte forte importante în domeniul cloud, datorită faptului că deține Xbox, principalul sistem de operare pentru PC (Windows) și o infrastructură globală de cloud computing (Azure și Xbox Cloud Gaming). CMA a constatat provizoriu că achiziționarea unuia dintre cei mai importanți publisheri de jocuri din lume, Activision, ar reduce în mod substanțial concurența cu care s-ar confrunta Microsoft pe piața cloud gaming în Regatul Unit.

În constatările sale, CMA a menționat în mod special jocurile Call of Duty, despre care a constatat că ar stimula concurența între console. În cazul în care fuziunea reduce acest nivel de concurență, atunci ar putea duce în cele din urmă la prețuri mai mari, la o gamă redusă, la o calitate mai scăzută, la servicii mai proaste și/sau la o inovație redusă pentru jucătorii pe console, indiferent dacă aceștia joacă în prezent pe Xbox sau PlayStation. Această concluzie a CMA vine la câteva zile după ce UE a transmis Microsoft un avertisment oficial antitrust în legătură cu oferta sa de 69 de miliarde de dolari pentru Activision-Blizzard.

În urma raportului, Microsoft consideră că măsurile de remediere comportamentale din partea sa pot răspunde preocupărilor CMA, iar angajamentul său de a acorda pe termen lung acces 100% egal la Call of Duty pentru Sony, Nintendo, Steam și alții păstrează beneficiile tranzacției pentru jucători și dezvoltatori și crește concurența pe piață.

Piața globală a jocurilor a scăzut cu 4,3% în 2022, dar se situează în continuare la peste 184 de miliarde de dolari, potrivit companiei de analiză a jocurilor NewZoo. Jumătate din veniturile industriei, peste 92 de miliarde de dolari, provin din industria jocurilor mobile. Consolele de jocuri sunt pe locul al doilea, cu 28% din piață, urmate de jocurile pentru PC, cu 21%.

Dacă punem aceste date în context, înțelegem cât de importantă este achiziția Activision pentru Microsoft, nu doar pentru foarte populara franciză Call of Duty, ci și pentru mediul jocurilor mobile, unde gigantul tehnologic american nu are o prezență „semnificativă”, așa cum a menționat CEO-ul său. Activision a încheiat anul 2022 cu rezultate impresionante, înregistrând o creștere de 50% a câștigurilor față de anul 2021. De asemenea, încasările nete ale companiei au crescut cu 43%, la 3,57 miliarde de dolari. În timp ce rezultatele Activision au fost impulsionate în trimestrul al patrulea de jocul Call of Duty Modern Warfare II care a avut cele mai mari vânzări în primul trimestru din istoria francizei, Candy Crush, o franciză populară în domeniul jocurilor pentru mobil a avut o performanță record, tranzacțiile nete globale făcute în joc crescând cu 46% de la an la an. În ciuda faptului că autoritățile de reglementare investighează tranzacția, Activision a declarat că lucrează pentru a încheia achiziția de către Microsoft până la 30 iunie și că va colabora îndeaproape cu autoritățile de reglementare între timp. Prețul acțiunilor Activision a ajuns la 73 de dolari, sub cei 95 de dolari oferiți de Microsoft.

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...