Pandemia din 2020 pare să fie o amintire îndepărtată, dar schimbările pe care izolarea le-a creat în societate continuă să producă efecte. Unul dintre cele mai vizibile este trendul de a lucra de acasă, care a apărut în timpul pandemiei și a evoluat acum într-un mediu de lucru hibrid, deoarece companiile doresc ca angajații să lucreze la birou cel puțin o parte din timp.
Multe dintre companiile „staruri ale pandemiei” care au ajutat sute de milioane de angajați să navigheze prin perioada de izolare și au facilitat trecerea de la munca de la birou la munca de acasă s-au arătat surprinzător de reziliente, chiar dacă unele dintre cele care au strălucit în acea perioadă au ieșit din atenția publicului în ultimii doi ani, pe măsură ce situația a revenit la normal.
Am alcătuit un coș de 15 acțiuni ale firmelor care în timpul pandemiei au devenit campioanele mediului de „muncă de acasă“””, cum ar fi companii de gaming, magazine de bricolaj și producători de echipamente de fitness, platforme de comerț electronic și livrare la domiciliu, centre de date și cloud computing, găzduire web și videoconferințe. Am inclus acțiuni precum Electronic Arts, Peloton și Zoom dar și firme precum Domino’s Pizza, Campbell Soup și mari retaileri de bricolaj precum Lowe’s și Home Depot. La sfârșitul anului 2021, acest coș înregistra o creștere de 70% față de valoarea sa la 1 ianuarie 2020, depășind indicele S&P 500 care a crescut cu doar 48%.
Dar, la patru ani de la începutul pandemiei din 2020, coșul de acțiuni “munca de acasă” prezintă o creștere globală de doar 47%, ușor sub performanța indicelui S&P 500, care a crescut cu 57% (a se vedea graficul atașat). Motivele sunt complexe. Am avut favoriți ai pandemiei, precum Peloton, care a atins maxime de 170 de dolari pe acțiune, dar care se tranzacționează acum sub 5 dolari, și Zoom, care s-a tranzacționat cândva la peste 580 de dolari și se tranzacționează acum la doar 68 de dolari. Dar am avut și companii care au reușit să navigheze bine în perioada de scădere din 2022 și să își mențină valoarea, precum Home Depot și Lowe’s, dar și EA și Godaddy, doar pentru a menționa câteva.
Un sondaj recent realizat pe 130 de directori executivi arată că 99% dintre aceștia văd în continuare beneficiile pozitive ale opțiunilor de lucru flexibil. Doar 5% au declarat că firmele lor se vor întoarce la birou cu normă întreagă în următorii doi ani. În ceea ce privește companiile care practică munca hibridă, consensul pare să fie de două sau trei zile de lucru de acasă pentru 54% dintre respondenți. Dar lucrul hibrid sau de la distanță are propriile provocări, comunicarea eficientă fiind una dintre acestea. Sondajul arată că Slack este acum cea mai populară platformă de comunicare (67%), urmată de Zoom (62%), suita Google (26%), Microsoft Teams (13%), e-mail (9%), Discord (5%), Whatsapp (5%), iar pe ultimul loc se află Skype cu 4%. Când vine vorba de videoconferințe, vedeta este unul dintre favoriții din pandemie – Zoom (57%), urmat de Microsoft Teams (25%), GoToMeeting (9%) și Google Meet (6%).
În timp ce șansele ca Zoom să vadă din nou valori maxime ca în 2021 sunt foarte mici, prețul acțiunilor liderului pieței de videoconferințe a crescut cu peste 12% după ce compania a raportat rezultate peste așteptări pentru trimestrul al patrulea și a oferit o perspectivă puternică în continuare. Pentru primul trimestru, compania se așteaptă să obțină un profit ajustat de 1,18 – 1,20 dolari pe acțiune, depășind estimarea de 1,15 dolari pe acțiune. Vânzările ar urma să fie de aproximativ 1,13 miliarde de dolari, în conformitate cu așteptările. Compania a anunțat, de asemenea, un nou program de răscumpărare de acțiuni în valoare de 1,5 miliarde de dolari, subliniind încrederea sa în performanțele financiare și în perspectivele viitoare.
Unele tendințe privind munca de acasă au supraviețuit pandemiei și sunt aici pentru a rămâne, dar investitorii par să fi trecut la alte trenduri mai noi, cum ar fi vehiculele electrice și inteligența artificială, în timp ce giganții din domeniul tehnologiei sunt printre puținii care și-au păstrat locul de favoriți ai investitorilor. La sfârșitul anului 2023, cele mai deținute acțiuni de către investitorii români de pe platforma socială de tranzacționare și investiții eToro erau, în ordine, Tesla, Nio, Apple, UiPath, Amazon, Microsoft, Meta, Alphabet și Nvidia.