Progresul constant al economiei chineze injectează încredere în lume

Date:

E. S. HAN Chunlin
Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Populare Chineze în România

 

În 2022, schimbările nemaivăzute de un secol s-au întrepătruns și s-au suprapus cu epidemia de COVID-19, situația geopolitică a fost una agitată, iar riscul unei recesiuni economice globale a fost în creștere. Economia Chinei a avansat sub presiune și a depășit obstacolele. Creșterea economică a Chinei a fost de 3,0%, o creștere mai mare decât majoritatea economiilor majore. Volumul economic total a fost de aproximativ 18 trilioane de dolari SUA, ocupând locul doi în lume, iar rata contribuției la creșterea economică mondială în ultimii 10 ani a ajuns la aproximativ 36%. În comparație cu creșterea prețurilor din multe țări, care a atins un nou maxim în ultimele decenii, indicele prețurilor de consum al Chinei a crescut cu doar 2%. Vânzările totale cu amănuntul de bunuri de larg consum au atins 44 de trilioane de RMB, ceea ce o face a doua cea mai mare piață de consum din lume. Importul și exportul comerțului cu mărfuri a crescut cu 7,7%, iar valoarea totală a depășit 40 de trilioane RMB, un nou maxim, menținând statutul de cea mai mare țară comercială de mărfuri din lume timp de șase ani consecutiv. La sfârșitul anului, soldul rezervelor valutare a fost de 3.127,7 miliarde USD, situându-se pe primul loc în lume. Utilizarea efectivă a investițiilor străine a ajuns la 1.232,68 miliarde RMB, o creștere de 6,3% față de anul precedent. Investitorii străini au încredere deplină în piața chineză. Investițiile reale în China din UE, Germania și Marea Britanie au crescut cu 92,2%, 52,9% și respectiv, 40,7%. În general, economia chineză a rezistat la încercări severe și complexe și a obținut o redresare durabilă și stabilă.

Economia chineză este rezistentă, plină de potențial și vitalitate și are un impuls puternic de redresare. Prin aprofundarea completă a reformei și construirea unei economii de piață socialiste la nivel înalt, China nu numai că va valorifica mai bine rolul guvernului, dar va stimula și vitalitatea diferitelor entități de piață. China are o populație de peste 1,4 miliarde, un PIB pe cap de locuitor de peste 12.000 de dolari SUA și un grup cu venituri medii de peste 400 de milioane care se tot extinde treptat. Piața internă imensă deține de avantaje evidente și un potențial uriaș de consum. Dividendul demografic încă există, cu o vârstă medie de 38,8 ani, populație aptă de muncă reprezintă 880 de milioane, reprezentând resurse de muncă abundente. Peste 218 milioane de oameni au diplome universitare, iar numărul personalului de cercetare și dezvoltare ocupă primul loc în lume. În plus, China are o bază materială solidă, o gamă completă de industrii, facilități industriale complete, infrastructura devine din ce în ce mai bună și există spațiu larg pentru investiții în noua industrializare și urbanizare, precum și în transformarea ecologică și cu emisii scăzute de carbon a economiei și societății. Luând în considerare diverși factori, fundamentul creșterii economice pe termen lung a Chinei este foarte solid.

În timpul sărbătorii de Anul Nou Chinezesc care tocmai a trecut, piața de consum a fost una foarte călduroasă. Anul Nou Lunar, anul Iepurelui din China a început cu o creștere promptă a turiștilor, o penurie temporară a camerelor de hotel, cozi lungi la restaurante, cinematografe pline și o creștere constantă a călătoriilor în străinătate. Au fost înregistrate 308 milioane de călătorii turistice interne, iar veniturile din turism au fost de 375,843 miliarde RMB, o creștere de 23,1% și respectiv 30% în comparație cu cifrele anului precedent. Veniturile industriilor legate de consum în perioada Sărbătorii Primăverii au înregistrat o creștere de 12,2% fată de anul trecut, cu o creștere anuală medie de 12,4% față de vacanța Sărbătorii Primăverii din 2019. Magazinele duty-free din insula Hainan au înregistrat vânzări de 2,572 miliarde RMB, în creștere cu 20,69 la sută față de anul precedent. Box-office-ul filmelor din perioada Sărbătorii Primăverii a fost de 6,758 miliarde RMB, iar numărul de spectatori a fost de 129 de milioane, o creștere anuală de 11,89% și respectiv 13,16%. 1,443 milioane de oameni au călătorit în străinătate, o creștere anuală de 117,8%, iar Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur, Chiang Mai, Manila și Bali au devenit cele mai populare destinații pentru călătoriile transfrontaliere. Piața animată din perioada Sărbătorii Primăverii este un semnal important de redresare economică, arătând un impuls bun de stabilizare și redresare. Odată cu optimizarea și ajustarea politicilor de prevenire și control al epidemiei și punerea în aplicare a unei serii de măsuri pentru stabilizarea economiei, economia Chinei va obține o îmbunătățire generală și va genera o perspectivă mai bună.

În general, comunitatea internațională consideră că este foarte probabil ca creșterea economică a Chinei să atingă un nivel normal în 2023, ceea ce va aduce beneficii redresării economice globale. O serie de organizații internaționale și instituții de investiții și-au îmbunătățit succesiv previziunile privind creșterea economică a Chinei, Morgan Stanley a crescut rata de creștere economică de două ori la rând la 5,7%, JPMorgan Chase a crescut-o de la 4% la 4,3%, iar Goldman Sachs a crescut-o de la 4,8% la 5,2%. Potrivit raportului UBS, drept motor al creșterii globale, creșterea economică a Chinei nu numai că aduce beneficii Chinei, ci aduce și beneficii multor țări în curs de dezvoltare și țărilor dezvoltate. Experții economici de la BlackRock Group și Bloomberg Group sunt de părere că creșterea rapidă a economiei Chinei va fi o protecție eficientă împotriva încetinirii economiei globale și va deveni principala forță motrice pentru promovarea creșterii economice globale și susținerea stabilității pieței de capital. Fondul Monetar Internațional și Societe Generale prevăd că contribuția Chinei la creșterea economică globală în 2023 va ajunge la 30% – 40%. Recent, Consiliul Chinez pentru Promovarea Comerțului Internațional a efectuat un sondaj a peste 160 de întreprinderi cu capital străin și asociații de afaceri străine din China. 99,4% dintre întreprinderile intervievate sunt mai încrezătoare în perspectiva dezvoltării economice a Chinei, iar 98,7% dintre întreprinderile intervievate au declarat că își vor menține și extinde investițiile în China.

Relațiile economice și comerciale reprezintă o parte importantă a relației dintre China și România, cooperarea economică și comercială dintre cele două părți a menținut creșterea în ciuda impactului multiplilor factori nefavorabili precum epidemia și criza geopolitică internațională. Potrivit statisticilor vamale din China, volumul comerțului dintre China și România a ajuns la 10,479 miliarde USD în 2022, o creștere de 2,62% față de anul precedent. China este dispusă să împărtășească cu România oportunitățile generate de creșterea economică a Chinei, să continue să promoveze liberalizarea și facilitarea comerțului și a investițiilor și să creeze împreună un mediu de afaceri de piață, bazat pe lege și adaptat standardelor internaționale, să folosească pe deplin platformele și mecanismele precum construirea în comun a „Belt and Road”, cooperarea China-UE, cooperarea China-Țările din Europa Centrală și de Est și cooperarea bilaterală, să extindă avantajele cooperării în domeniile tradiționale, să extindă spațiul de cooperare în domenii emergente și să depună eforturi pentru a crea o relație economică și comercială de calitate superioară și mai dinamică între China și România, de dezvoltarea căreia să beneficieze și mai mult cele două țări și cele două popoare.

 

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Top 10 motive pentru care totul electric este o idee proastă

Politicienii și oficialii guvernamentali de la fiecare nivel par...

Boeing pierde teren în fața Airbus, dar transportul aerian își revine

După pandemie, sectorul transportului aerian a revenit în forță,...