Revoluția sănătății la locul de muncă: Combaterea burnout-ului devine prioritate legală

Date:


de Dan Dascălu – Partener D&B David și Baias,
Sonia Bălănescu – Avocat senior coordonator D&B David și Baias și
Cosmina Mieilă – Avocat colaborator D&B David și Baias

Noul Proiect de lege privind reglementarea burnout-ului (epuizării profesionale) în România, care a fost recent înregistrat la Senat, aduce schimbări semnificative pentru angajatori, având ca scop final protejarea sănătății mentale a salariaților în contextul relațiilor de muncă. Deși, în România, epuizarea profesională a fost până acum reglementată doar indirect sau implicit, angajatorii au încercat să se alinieze treptat cu realitățile și au luat unele măsuri pentru combaterea acesteia, cele mai populare fiind posibilitatea de lucru flexibil și de la distanță și acordarea unui număr de zile de concediu peste minimul legal. 

Astfel, Proiectul de lege este binevenit, ținând cont că subiectul epuizării profesionale a căpătat o incidență din ce în ce mai mare. Totuși, este necesară o analiză riguroasă a tuturor consecințelor pe care le pot avea noile prevederi, astfel încât reglementarea să aibă un impact pozitiv în relațiile de muncă și să nu conducă la dezechilibre de ordin organizațional și financiar.

Limitele conceptului de epuizare profesională

Sindromul de burnout (epuizare profesională), așa cum a fost definit în Proiectul de lege, reprezintă o stare de epuizare fizică și psihică, cauzată de stresul cronic generat de condițiile de muncă. Aceasta se manifestă prin distanțare mentală față de activitatea profesională și scăderea eficienței în îndeplinirea sarcinilor. Este important de subliniat că nu orice nivel de stres și oboseală intră în categoria epuizării profesionale, deoarece aceste simptome pot să apară temporar, la un nivel scăzut, mediu și chiar ridicat pentru oricare salariat, prin desfășurarea sarcinilor rezonabile de serviciu. Astfel, stresul și epuizarea fizică și mentală reprezintă epuizare profesională doar atât timp cât se manifestă la un nivel de intensitate foarte ridicat, pentru o perioadă îndelungată de timp, ca urmare a unor solicitări nerezonabil de dificile și repetate venite din partea angajatorului. 

Evaluările periodice și sesiunile de informare

Proiectul de lege propune introducerea unor evaluări periodice ale stării de sănătate mentală a lucrătorilor expuși riscului de epuizare profesională, realizate de medicul de medicina muncii. Totuși, criteriile pe baza cărora angajatorul trebuie să stabilească care sunt salariații expuși acestui tip de risc nu sunt clar definite, ceea ce ar putea conduce la eventuale acuzații de discriminare. În plus, proiectul prevede obligația angajatorului de a organiza anual sesiuni de informare și conștientizare pentru toți lucrătorii, cu privire la semnele și simptomele epuizării profesionale și măsurile de prevenție. Din punctul nostru de vedere, este necesară armonizarea acestor prevederi, astfel încât atât evaluările periodice, cât și sesiunile de informare să fie aplicabile tuturor salariaților, fără diferențieri. 

Cheltuielile cu consilierea psihologică

Proiectul de lege prevede că cheltuielile aferente serviciilor de consiliere psihologică pentru epuizare profesională sunt decontate fie de către angajator, fie prin asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. Totuși, nu este clar cine decide necesitatea consilierii psihologice și cine suportă aceste cheltuieli, respectiv din ce moment ar deveni angajatorul responsabil de plată. Este esențial ca legiuitorul să clarifice aceste aspecte pentru a respecta principiul accesibilității și previzibilității legii.

Indemnizația de incapacitate temporară de muncă

Proiectul de lege modifică, printre altele, art. 34 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, adăugându-se precizarea că pentru epuizarea profesională se poate acorda indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă. Aceasta este suportată în primele 3 zile de incapacitate de către angajator, iar din cea de-a 4-a zi, angajatorul poate recupera sumele plătite salariatului de la casele teritoriale de pensii. Această prevedere aduce sarcini financiare suplimentare semnificative pentru angajatori.

Schimbarea locului de muncă și reducerea timpului de muncă

Proiectul de lege prevede că salariatul care, din cauza epuizării profesionale, nu își mai poate desfășura activitatea la locul de muncă anterior poate trece temporar în alt loc de muncă. De asemenea, salariatul care nu mai poate realiza durata normală de muncă ca urmare a epuizării profesionale ar putea primi o indemnizație pentru reducerea timpului de lucru cu o pătrime din durata normală. Aceste măsuri pot crea dificultăți în organizarea mediului de lucru al angajatorului și pot conduce la epuizarea profesională a altor salariați, creându-se astfel un cerc vicios. 

Impactul financiar și social al măsurilor

Decontarea cheltuielilor de consiliere psihologică și indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă ar avea un impact financiar semnificativ atât pentru angajatori, cât și pentru bugetul de stat. Stabilirea unor astfel de obligații legale fără a impune limitări și reguli stricte poate avea un efect dăunător din punct de vedere financiar. În plus, aceste modificări pot conduce la un impact social negativ, generând nemulțumiri atât din partea angajatorilor, cât și a salariaților. Pe de-o parte, angajatorii ar putea fi nemulțumiți de împovărarea acestora cu obligații suplimentare semnificative, iar, pe de altă parte, atât angajatorii, cât și salariații ar putea fi nemulțumiți de creșterea inevitabilă a taxelor pe care vor trebuie să le plătească pentru a acoperi aceste măsuri pentru combaterea epuizării profesionale. Aceste nemulțumiri pot conduce în final la proteste sau chiar greve.

Indiferent de forma finală a Proiectului de lege, având în vedere complexitatea potențialului impact, dar și faptul că, finalmente, acordarea unei atenții mărite încă de acum nu poate decât să le profite nu doar pe termen scurt, ci și mediu și lung, recomandăm ca angajatorii să fie proactivi, să efectueze o analiză atentă și o pregătire temeinică în prealabil intrării în vigoare a acestuia, pentru a nu fi luați prin surprindere de noile prevederi legislative. Recomandăm măsuri precum: efectuarea unui audit intern în materie de securitate și sănătate în muncă, cu accent pe evaluările de risc și planurile de prevenire și protecție, efectuarea unei analize financiare cu privire la impactul pe care noile măsuri, negocierea unor polițe de asigurare care să includă și riscurile legate de epuizarea profesională, promovarea wellbeing-ului la toate nivelurile companiei. 

Astfel, noile prevederi legislative vor putea fi implementate asigurand protejarea sănătății mentale a salariaților fără a crea dezechilibre organizaționale și financiare.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul tehnologic își propune să transforme potențialul inteligenței artificiale în realitate în 2025

Regândirea și reinventarea modelelor și proceselor de afaceri pentru...

România încotro?

| de Bogdan Petre, Vicepreşedinte al Asociaţiei pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES)

 Accenture Technology Vision 2025: 69% dintre lideri cred că AI va schimba radical modul de funcționare al companiilor

Cea de-a 25-a ediție anuală a raportului Accenture Technology...