Succesul antreprenorilor: găsirea omului potrivit pentru fiecare post

Date:

Analiză asupra posibilităților de contracarare a deficitului de forță de muncă, susținută de Bianca Vuță (foto), partener HR Design Consulting

Deficiența de forță de muncă resimțită în toate sectoarele economiei se va accentua și în anii care urmează, fiind influențată, după cum arata Comisia Europeană în Raportul de țară aferent Semestrului European pentru primăvara 2022, de declinul demografic care „exercită presiuni asupra pieței forței de muncă și asupra sistemului de formare și educație”, care va continua să se contracte, în comparație cu situația actuală, cu aproximativ 8,8% până 2030. Această provocare de a găsi oameni devine și mai mare atunci când specialiștii în resurse umane încearcă să găsească „oameni de calitate”.  

Există astfel de candidați? Cum pot fi ei găsiți și atrași de companii? Ce pot face firmele medii și mici pentru a găsi soluții la nevoia de forță de muncă?  Sunt câteva întrebări pentru care am căutat răspunsuri împreună cu Bianca Vuță, partener HR Design Consulting.

Fiecare post își are omul potrivit

„În opinia mea, fiecare om deține cel puțin o calitate sau un talent, descoperit sau nu. Pornind de la premisa aceasta, cred cu tărie că fiecare post de muncă dintr-o organizație își are omul potrivit. Cu alte cuvinte, «calitatea» este dată de ceea ce este potrivit pentru respectiva companie sau loc de muncă. Altfel spus, ceea ce un om deține drept calitate poate fi potrivit pentru un anumit loc de muncă, iar pentru altul, nu. Așadar, ca specialiști în resurse umane, nu mai rămâne decât să facem potrivirea între cele două”.

Este, deci, nevoie ca o organizație să poată identifica cât mai clar caracteristicile unui post. Bianca Vuță clarifică însă că acest lucru „trebuie realizat nu doar din perspectiva activităților sau a responsabilităților care îl compun, ci și din perspectiva calităților sau abilităților persoanei care va îndeplini acel rol. Este ca atunci când iți cumperi o casă sau o mașină și știi că nu doar caracteristicile tehnice sunt importante, ci și cum vrei să te simți în ea și ce alte beneficii poate să iți ofere”. 

Canalul potrivit, ajută la găsirea omului potrivit

Partenerul HR Design Consulting adaugă faptul că „un alt lucru important în găsirea persoanei de calitate, este canalul de recrutare”. În prezent, există tot mai multe platforme de recrutare, dar care se adresează unor categorii diferite de candidați. Un canal extrem de important de promovare a posturilor vacante este canalul „intern”, adică „propriii angajați, care pot oferi recomandări pentru pozițiile deschise sau pot chiar ei evolua în rolurile respective”, spune Bianca Vuță. Pe lângă platformele digitale specializate sau social media, firmele pot contacta asociațiile studențești sau instituțiile de învățământ mediu (licee) și superior (facultăți) care pot oferi candidați care nu au neapărat experiență practică, însă care „pot corespunde din punct de vedere al atitudinii și al dorinței de învățare. Două calități extrem de importante pentru anumite locuri de muncă și, adesea, mult mai importante decât un simplu CV”, spune Bianca Vuță, partener HR Design Consulting.

Oricare ar fi canalul de recrutare abordat, un element esențial este viteza de răspuns în urma aplicațiilor primite. „E nevoie să înțelegem că toată această muncă de pregătire va fi inutilă atât timp cât viteza de răspuns către candidați scade cu fiecare zi care trece”, precizează Bianca Vuță.  Așadar, oameni de calitate există, modalități de găsire a lor există, dar e necesară și intervenția rapidă a celor care fac selecția, pentru a-i atrage pe cei doriți.

Nivelul de selecție al oamenilor – principala schimbare din piața muncii din 2022 

Explozia prețurilor, inflația galopantă, conflictul din Ucraina au adus anul acesta noi provocări și în relațiile de muncă deja afectate de cei doi ani de pandemie. În acest context, Bianca Vuță, partener HR Design Consulting indică nivelul selecției oamenilor drept principală schimbare din piața forței de muncă. „Atât pentru companii, cât și pentru candidați, devine importantă „potrivirea” reciprocă. Indiferent dacă o companie caută să angajeze un expert sau un junior, este important să existe o potrivire la nivel de atitudine și de valori. Iar acest lucru este, în aceeași măsură, important pentru candidații care își caută un loc de munca. Ei fac deja o selecție când aleg compania pentru care își doresc să lucreze, studiind renumele ei în piață, posibilitatea de dezvoltare și chiar și atmosfera din interior, conectându-se cu angajați prin social media. Din acest motiv, recrutarea clasică, doar pe baza de CV, nu mai oferă rezultate pe termen lung și este nevoie de alte instrumente cu care se pot identifica valorile, motivația sau atitudinea față de muncă, începând chiar din textul anunțului de recrutare”.

  În plus, Bianca Vuță, recomandă companiilor „să își promoveze brandul, valorile, impactul pe care îl aduc în societate și, de ce nu, viziunea care îi ghidează”. Toate acestea trebuie să fie dublate de respectul cu care candidații și angajații sunt tratați, atât în relațiile de muncă, cât și în ceea ce privește recompensa financiară.

„Plata salarială trebuie să fie în acord cu tendințele pieței, cu domeniul de lucru și cu nivelul companiei. Oamenii trebuie să fie recompensați corect și echitabil pentru aportul adus afacerii. Este o formă de încredere reciprocă, pe care se bazează orice relație sănătoasă”.

În plus, adaugă Bianca Vuță, „remunerația trebuie dublată și de alte forme de motivare a angajaților, care sunt primul rând oameni, iar motivația este o caracteristică specifică tuturor oamenilor, nu doar  celor activi în câmpul muncii. Companiile trebuie să investească inteligent și permanent în motivația angajaților pentru a păstra oamenii de calitate. Specialiștii HR Desing ajută companiile partenere să mențină motivația angajaților, având două certificări internaționale, LAB ProfileTM și Reiss Motivation ProfileTM”.

Atragerea și păstrarea oamenilor de calitate pentru fiecare rol și companie înseamnă existența unui proces bine conturat, cu borne clare, de la recrutare la motivația constantă

Fiecare companie în parte are nevoi specifice în ceea ce privește resursele umane. Bianca Vuță, spune că „specialiștii HR Design Consulting cred în unicitatea fiecărei companii și în valoarea fiecărui brand, așa cum cred în unicitatea, în calitatea și în valoarea fiecărui om”. Acest lucru înseamnă că firmele au nevoie de specialiști de resurse umane forate bine pregătiți și de instrumente validate care să îi ajute. Dacă firmele mari au acces la toate acestea, cele medii și mici pot apela la specialiști care să le pregătească un program complet de dezvoltare a oamenilor, de la momentul recrutării până când aceștia devin promotori ai brandului companiei.

Bianca Vuță oferă o soluție în acest sens: „Împreună cu colegii mei de la HR Desing, acționăm ca adevărați doctori ai afacerii. Ne asigurăm în primul rând că managementul companiilor este orientat către satisfacția angajaților. Facem acest lucru prin consiliere și mentorat. Apoi, cu instrumente certificate internațional și cu unele pe care le-am dezvoltat în cadrul HR Design Consulting, reducem timpul de recrutare a candidaților potriviți pentru că identificăm pofilele potrivite din punct de vedere motivațional pentru poziția și rolul pe care firma le are deschise. Identificăm nevoile reale ale angajaților, propunem planuri individuale de creștere și ajutăm compania să își alinieze salariile la nivelul sectorului în care activează. Ajutăm firmele să crească valoarea și calitatea angajaților, evaluând capacitatea fiecăruia de a obține performanță și acordând obiectivele companiei la nivel de echipă și individ. Propunem metode de recunoaștere personalizată și susținem organizația să se îmbunătățească continuu prin programe de coeziune a echipei sau de construcție și de consolidare a culturii organizaționale prin care oamenii să fie conectați, iar fluxurile de comunicare să fie deschise”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Peste 15 speakeri internaţionali şi locali la EBcon. Cea mai mare conferinţă internaţională de Employer Branding din România

EBcon, prima conferinţă internaţională de Employer Branding din România,...

Program pentru susținerea afacerilor axate pe cafenele

Compania Artisan Coffee Gear anunță lansarea în 2024 a...

Acord de mediu pentru construairea unui parc de generatoare eoliene în județul Vaslui

Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) anunță că „proiectul...

Acces gratuit la cursuri în limba engleză acreditate Cambridge

Investiție privată în educație, liceul internațional online Spark Generation,...