Banca Transilvania urcă în clasamentul global al celor mai valoroase branduri bancare

Date:

  • ICBC este cel mai valoros brand bancar din lume (79,8 miliarde USD), iar băncile din China domină primele patru poziții ale clasamentului, cu o creștere de 28% a valorii cumulate de brand.
  • Creșterea băncilor europene este neremarcabilă, băncile germane pierzând 24% din valoarea de brand.
  •  Sistemul bancar islamic are o creștere de 20%, având în frunte băncile din Orientul Mijlociu, QNB fiind cel mai valoros brand din regiune.
  • Banca rusească Sberbank revendică titlul de cel mai puternic brand bancar din lume, cu un scor de 93,1 din 100 și rating AAA+.

Banca Transilvania a urcat cu aproape 50 de locuri în clasamentul Brand Finance Banking 500 2019, publicat de „The Banker”, cu o creștere impresionantă în valoarea de brand (plus 39%, până la 242 milioane USD) și o creștere a ratingului de la A+ la AA. În continuare singurul brand românesc prezent în Banking 500, Banca Transilvania este acompaniată de puține branduri din Europa Centrală și de Est: șase bănci din Polonia – incluzând PKO Bank Polski pe locul 121, cea mai bine plasată bancă central/est-europeană – și câte o bancă din Cehia, Ungaria si Slovacia.

„Creșterea remarcabilă a Băncii Tansilvania a venit prin dezvoltare organică și prin achiziții strategice (recent anunțând consolidarea Bancpost), precum și prin orientarea către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei românești. În viitorul imediat, rămâne de văzut cum va contracara banca recentele măsuri fiscale agresive, lansate de guvern în decembrie 2018 – care vor afecta negativ cu precădere brandurile românești – și în ce măsură acest mediu neprielnic va afecta progresele făcute în ultimii ani”,

spune Mihai Bogdan, managing director la Brand Finance România.

Băncile din China continuă să crească remarcabil în valoare

Principalele bănci din China domină pozițiile de frunte în clasamentul Brand Finance Banking 500 2019, publicat de revista „The Banker”. ICBC, Banca pentru Industrie și Comerț a Chinei, este cel mai valoros brand bancar, cu o creștere de 35%, atingând 79,8 miliarde USD, și cu un rating de forță a brandului AAA+. China Construction Bank ocupă locul al doilea (69,7 miliarde USD), iar Agricultural Bank of China (55 miliarde USD) și Bank of China (51 miliarde USD), locurile al treilea și, respectiv, al patrulea.

Brian Caplen, redactor la „The Banker”, comentează:

„Băncile au sfidat perspectiva sumbră din economia generală, crescându-și valoarea de brand cu 15%, până la 1357 de miliarde de dolari, depășind creșterea de 10% de anul trecut. Băncile chineze au fost lideri și dețin în prezent patru dintre cele cinci poziții de vârf din clasament. Spre deosebire de acestea, băncile europene au avut o evoluție mai slabă, iar Germania a înregistrat o scădere de 24% a valorii de brand”.

Traiectoria de creștere a băncilor din China – pe fundalul fricțiunilor comerciale și al preocupărilor legate de cursul valutar – rămâne ascendentă, grație creșterii clasei de mijloc și sprijinului guvernamental. Creșterea generală de brand a Chinei a fost de 28%, dublu față de creșterea totală a SUA. În plus, prezența Chinei și rata de creștere sunt întărite de valoarea totală a brandurilor sale bancare de 406,9 miliarde USD, cu peste
100 de miliarde USD mai mare decât valoarea totală a brandurilor bancare din SUA (297 de miliarde USD).

Băncile europene nu se bucură de creștere

Dacă băncile americane și-au revenit, sistemul bancar european trece printr-o perioadă dificilă din cauza unei abordări mai puțin active a crizei financiare. Ca urmare, valoarea de brand a scăzut, iar satisfacția clienților a atins un minim istoric.
Băncile germane, de pildă, au pierdut 24% din valoarea totală de brand, Deutsche Bank fiind singura bancă germană care a intrat în Top 100. Banca a căzut de pe locul 47 pe locul 70 și a pierdut 30% din valoarea brandului, până la 4,3 miliarde USD, din cauza pierderilor continue și a volatilității managementului.

Piața financiară britanică, cu complicațiile și incertitudinea pe termen lung cauzate de viitoarea ieșire din Uniunea Europeană, stagnează. La zece ani de la programul de bailout din sistemul bancar britanic, RBS a pierdut 32% din valoarea brandului, căzând 52 de poziții, până pe locul 234. Din rândul băncilor mai mari, subsidiara RBS, NatWest, oferă motive de optimism, cu o creștere a valorii brandului de 19%, atingând
7,7 miliarde de dolari.

Sistemul bancar islamic crește substanțial

În Orientul Mijlociu, banca QNB din Qatar e lider ca valoare de brand, crescând cu 19%, până la 5 miliarde USD, în timp ce NBD, din Emiratele Arabe Unite, a crescut cu 14%, până la 4 miliarde USD, iar First Abu Dhabi – banca din Orientul Mijlociu cu cea mai rapidă creștere – a urcat cu 25%, până la 3,9 miliarde USD. Orientul Mijlociu a jucat un rol important în sistemul bancar islamic, segmentul bucurându-se de o creștere de 20% a valorii brandului anul acesta. Potrivit studiului realizat de Brand Finance, brandurile din regiune se clasează foarte bine și în privința reputației și a calității.

Banca rusească Sberbank este cel mai puternic brand din industria bancară

Pe lângă calcularea valorii brandului, Brand Finance determină și forța relativă a brandurilor. În acest scop, analizăm investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții / consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Ținând cont de aceste criterii, banca moscovită Sberbank devine, pentru prima oară, cel mai puternic brand bancar din lume, cu un punctaj de 93,1 și un rating AAA+. Având peste 14.000 de sucursale, active în valoare de 446 de miliarde USD și deținând 45% dintre toate depozitele bancare în Rusia, brandul Sberbank se bucură de un succes remarcabil. Banca are un punctaj ridicat în privința familiarității (92,2%), a loialității (94,6%) și a respectului (92,7%). Mai mult, într-o perioadă în care băncile nu stau bine la capitolul reputație, Sberbank are un punctaj remarcabil de 7,99 din 10.

Deținută majoritar de Banca Centrală a Rusiei, poziția Sberbank pe piața financiară din Rusia este aproape imbatabilă. Banca are circa 2,5 milioane de clienți corporativi și își construiește un ecosistem prin care clienții pot să aibă acces la platforme online comerciale, guvernamentale și profesionale, la servicii digitale și offline.

David Haigh, CEO al Brand Finance, a declarat:

„Serviciile și produsele de calitate oferite de Sberbank creează loialitatea care se transformă într-o relație pe termen lung. De neegalat în Rusia, banca își poate cultiva relația cu clienții și se poate extinde în zona de noi produse și servicii și chiar și industrii”.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

PORR România – partener principal în cadrul EBcon 2024, prima conferința internațională de Employer Branding din România  

EBcon, prima conferinţă internaţională de Employer Branding din România,...

SeedBlink devine o platformă all-in-one pentru investiții și equity management, transformând deținerea de acțiuni în sectorul tehnologic european

SeedBlink, companie specializată în investiții în domeniul tehnologic european,...

Clifford Chance Badea a asistat Premier Energy la listarea pe Bursa de Valori București, o tranzacție de aproape 700 milioane lei 

O echipă multijurisdicțională de avocați Clifford Chance din București,...