Percepția IMM-urilor cu privire la relația cu băncile comerciale

Date:

_________________

Conf. Univ. Dr. Ágnes Nagy, Amalia Fugaru

Conform datelor IFC, 40 la sută din totalul IMM-urilor din țările emergente
înregistrează anual o nevoie de finanțare neacoperită de aproximativ 5200
miliarde dolari[1]. Din
această sumă, aproximativ 800 miliarde de dolari revin IMM-urilor din zona
Europei și Asiei centrale. Costul de oportunitate al nerealizării dezvoltării
potențiale a IMM-urilor este dat de faptul că ele sunt principalul angajator
din orice economie.

În România existau aproximativ 1,36 milioane entități economice active (aproape
380 de mii de PFA-uri și 985 de mii de companii) în 2019. Puțin peste 10 la
sută dintre companiile nefinanciare (fie ele IMM-uri sau corporații) au apelat
la credite bancare în anul 2020 și 2021[2],
majoritatea finanțării lor (peste 60 la sută) provenind din reinvestirea
profitului. Băncile comerciale declară că se află în concurență pentru
acordarea de credite către 20 la sută dintre companiile nefinanciare, restul
neîndeplinind criteriile de capitalizare.

Cercetarea de față[3] a avut ca obiectiv analiza modului în care întreprinderile mici și mijlocii, fie ele microîntreprinderi, întreprinderi mici sau mijlocii, își evaluează relația cu băncile comerciale din România. Eșantionul a fost construit astfel încât să includă cât mai multe întreprinderi din aceste grupe, de aceea rezultatele nu pot fi extrapolate la ansamblul relațiilor tuturor tipurilor de entități cu băncile. Sondajul nu este reprezentativ la  nivelul țării, pentru că a cuprins doar câteva județe din Transilvania.

Principalele trei concluzii ale analizei datelor culese sunt următoarele: (i) pentru jumătate dintre IMM-uri, relația cu băncile comerciale din România se reduce contul curent; (ii) 15 la sută dintre IMM-urile participante consideră că băncile nu sunt interesate decât de a nu prelua riscuri de la clienți, iar documentația cerută este mult prea stufoasă și dificil de completat; (iii) cu cât dimensiunea entității este mai mică, cu atât este mai mare reticența în abordarea unui credit de la bănci.

Concluziile cercetării nu sunt diferite de cele publicate în analizele BNR.
Sondajul de față contribuie la analiza relației mediului de afaceri cu băncile
comerciale prin două elemente. Pe de-o parte, sondajul arată care este
percepția, pe tipuri de firme mici și mijlocii, asupra relației cu instituțiile
de credit. Pe de altă parte, această analiză arată care sunt unele dintre
motivele pentru care aceste categorii de firme nu doresc să se angajeze într-o
relație cu băncile comerciale[4].

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Febra Schengen. Aderarea României, între plus și minus

Autor: Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi...

Bătălia pentru Call of Duty s-ar putea muta  la tribunal

Decizia Microsoft (MSFT) de a cumpăra Activision Blizzard (ATVI),...

Piața modei de lux second-hand s-a triplat din 2020

Un studiu realizat de BCG și Vestiaire Collective constată...

Accace: Cât de simplu este procesul de înființare al unui SRL în România comparativ cu Republica Cehă, Ungaria sau Polonia  

Specialiștii Accace, una dintre principalele companii de consultanță de...