Dan Armeanu
Vicepreședinte Autoritatea de Supraveghere Financiară

Unul dintre
principalele obiective la nivelul sistemului de pensii private vizează
integrarea tehnologiilor digitale în cadrul operațiunilor care se derulează la
nivelul pieței, atât între administratori și participanți, cât și între
autoritatea de supraveghere și administratorii de fonduri de pensii. Este un
obiectiv ambițios care s-a finalizat din punctul de vedere al asigurării cadrului
de reglementare care să permită dezvoltarea sistemului de pensii private, prin
tranziția către soluții digitale.

În cadrul strategiei Autorității de Supraveghere Financiară modernizarea sistemelor informatice, în concordanță cu evoluțiile recente în domeniu (sau transformarea digitală), reprezintă o prioritate și o cerință esențială pentru a ține pasul cu progresele tehnologice de care beneficiază piețele financiare și pentru îmbunătățirea activităților de supraveghere și control, prin creșterea capacității de analiză a datelor și implicit a calității activității de supraveghere.

Digitalizarea și
inovația financiară evoluează într-un ritm accelerat, modificând și influențând
modelele de afaceri, produsele și serviciile oferite, canalele de distribuție etc.
Din acest motiv, digitalizarea, atât la nivelul Autorității de Supraveghere
Financiară, cât și la nivelul entităților supravegheate și al consumatorilor,
devine necesară. La nivelul instituțiilor financiare, se constată că un număr
din ce în ce mai mare de entități își intensifică eforturile spre transformarea
digitală și alocă resurse umane și financiare considerabile în acest scop,
pentru a se putea adapta rapid noilor provocări și pentru a-și proteja
activitatea, angajații și clienții.

Dezvoltarea accelerată
a tehnologiei informației din ultimii ani și impactul acesteia asupra pieței
financiare au condus la necesitatea identificării de noi alternative de
comunicare în cadrul sistemului de pensii private din România, cu precădere
între participanții la fondurile de pensii private și administratorii acestor
fonduri. Astfel, am urmărit ca, prin introducerea de noi canale de
comunicare digitale, să fie eficientizată întreaga activitate a sistemului de
pensii private. Procesul de digitalizare a sistemului de pensii private a vizat
atât optimizarea relației participanților la fondurile de pensii administrate
privat (Pilon II) și la fondurile de pensii facultative (Pilon III) cu
administratorii fondurilor, cât și a celei dintre ASF și administratori.

Într-o primă
etapă, luând în considerare și contextul pandemiei de COVID-19, în luna august
2020 s-a reglementat posibilitatea transmiterii prin mijloace electronice de
către administratori către participanții la fondurile de pensii private a
informării anuale cu privire la activul personal, în funcție de opțiunea
exprimată de către participanți. În acest sens, au fost emise următoarele două
acte normative:

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI