Â
Autor: Alex Milcev, Liderul Departamentului de AsistenČÄ FiscalÄ Či JuridicÄ, EY RomÃĸnia(foto)
Efectele exacte ale ieČirii Marii Britanii din Uniunea EuropeanÄ sunt greu de anticipat, putem identifica ÃŽnsÄ cÃĸteva dintre ele din perspectivÄ fiscalÄ Či juridicÄ.
Â
Deducerea TVA aferentÄ serviciilor financiar â bancare
Brexit-ul poate genera oportunitÄČi de deducere a TVA, de exemplu, pentru bÄncile Či companiile de asigurÄri din RomÃĸnia. Ãn prezent, acestea nu deduc TVA sau deduc ÃŽntr-o proporČie minimÄ. Astfel, prestÄrile de servicii financiar-bancare realizate de prestatori romÃĸni cÄtre clienČi din afara Uniunii Europene vor permite deducerea TVA, prin excepČie de la regula generalÄ.
Â
Ãnregistrarea ÃŽn scopuri de TVA
ExistÄ ÃŽn prezent companii stabilite ÃŽn Marea Britanie Či ÃŽnregistrate ÃŽn scopuri de TVA ÃŽn RomÃĸnia prin procedurÄ directÄ. OdatÄ cu Brexit-ul, acestea vor trebui sÄ schimbe procedura de ÃŽnregistrare ÃŽn scopuri de TVA Či vor fi nevoite sÄ desemneze un reprezentant fiscal, cu toate obligaČiile ce rezultÄ de aici (de exemplu – Â rÄspunderea reprezentantului fiscal pentru obligaČiile de TVA ale companiei britanice, emiterea unei scrisori de garanČie bancarÄ etc.).
ÃncÄ nu a fost stabilitÄ o procedurÄ de schimbare a formei de ÃŽnregistrare sau dispoziČii tranzitorii pentru a Čti cÃĸt de complicatÄ sau de uČoarÄ va fi aceastÄ schimbare. Cert este cÄ prevederile legislaČiei de TVA ÃŽn vigoare nu permit pÄstrarea formei directe de ÃŽnregistrare ÃŽn scopuri de TVA, iar ÃŽn cazul ÃŽn care codul de TVA devine invalid, activitÄČile comerciale ale companiilor britanice din RomÃĸnia ar putea fi blocate.
Â
Regulile de âuse and enjoymentââ (utilizare Či exploatare efectivÄ)
cu privire la prestarea serviciilor
Ãn prezent, serviciile de procesare a bunurilor prestate de o companie din RomÃĸnia cÄtre o companie din Marea Britanie au loc acolo unde beneficiarul este stabilit. DupÄ Brexit, ÃŽnsÄ, devin aplicabile prevederile de âuse and enjoymentâ prin care prestatorul este obligat, ca regulÄ generalÄ, sÄ colecteze TVA din RomÃĸnia, dacÄ serviciile sunt utilizate Či exploatate efectiv ÃŽn RomÃĸnia.
Acest lucru, cumulat cu faptul cÄ ÃŽncÄ nu existÄ declaraČii de reciprocitate pentru rambursarea TVA ÃŽntre RomÃĸnia Či Marea Britanie, va creČte costurile beneficiarului din Marea Britanie.
Â
OperaČiuni vamale
LivrÄrile de bunuri expediate din Marea Britanie cÄtre RomÃĸnia Či invers vor face obiectul operaČiunilor vamale. Mai mult, ÃŽn prezent nu este cunoscut cuantumul taxelor vamale dupÄ Brexit. Astfel, cel puČin pentru perioada imediatÄ post-Brexit, se pot ÃŽnregistra ÃŽntÃĸrzieri ÃŽn lanČul logistic Či o creČtere a costurilor pentru bunurile importate din Marea Britanie.
Impact asupra scutirii impozitului
cu reČinere la sursÄ pentru plÄČile externe
Ãn domeniul impozitÄrii directe sunt cÃĸteva zone importante ce vor fi afectate de ieČirea Marii Britanii din Uniunea EuropeanÄ. Este vorba, ÃŽn special, de Directivele Europene privind dividendele, dobÃĸnzile Či redevenČele ce oferÄ un tratament fiscal favorabil Či care, post-Brexit, nu vor mai putea fi aplicate ÃŽn relaČiile dintre o societate din RomÃĸnia Či o societate din Marea Britanie. Ãn acelaČi spectru, tratamentul fiscal favorabil prevÄzut de Directiva privind fuziunile nu va mai putea fi invocat ÃŽn acČiuni de restructurare Či reorganizare ÃŽntreprinse ÃŽntre societÄČi din RomÃĸnia Či societÄČi din Marea Britanie.
Ãn baza Directivelor, distribuirea de dividende, precum Či plÄČile de dobÃĸnzi Či redevenČe efectuate de cÄtre o companie din RomÃĸnia cÄtre o companie din Marea Britanie nu sunt impozitate cu reČinere la sursÄ ÃŽn RomÃĸnia, ÃŽn anumite condiČii. OdatÄ cu ieČirea din Uniunea EuropeanÄ, acest beneficiu nu va mai fi disponibil.
Ãn lipsa aplicabilitÄČii Directivelor, cotele de impozit prevÄzute de Codul Fiscal (5% pentru dividende, respectiv 16% pentru dobÃĸnzi Či redevenČe) sau cele prevÄzute de convenČia de evitare a dublei impuneri (10% sau 15% ÃŽn funcČie de natura plÄČii), ÃŽn anumite condiČii, vor fi aplicabile. Acestea pot genera un cost suplimentar la nivelul companiilor.
O modificare a convenČiei de evitare a dublei impuneri ÃŽntre RomÃĸnia Či Marea Britanie prin pÄstrarea unui tratament similar cu cel prevÄzut de Directive ar putea reduce povara fiscalÄ. O discuČie privind renegocierea convenČiei este pe agenda Guvernului Britanic ÃŽn 2019, totuČi, rÄmÃĸne de vÄzut ÃŽn ce direcČie vor merge aceste potenČiale modificÄri.
Dreptul de Čedere ÃŽn Romania, post-Brexit
Pentru a favoriza un Brexit cÃĸt mai ordonat, Uniunea EuropeanÄ acordÄ Marii Britanii o prelungire flexibilÄ a termenului pÃĸnÄ la care poate pÄrÄsi blocul comunitar. DacÄ acordul de Brexit negociat cu UE va fi aprobat de Parlamentul britanic, atunci Regatul Unit va putea pÄrÄsi Uniunea ÃŽncepÃĸnd de luna urmÄtoare, dar nu mai tÃĸrziu de 31 octombrie 2019.
DeČi un scenariu âno dealâ devine din ce ÃŽn ce mai puČin probabil, State Membre precum ElveČia sau Republica CehÄ au implementat deja ÃŽn legislaČia localÄ proceduri specifice pentru cetÄČenii britanici care au rezidenČÄ ÃŽn aceste state, ÃŽn cazul ieČirii din Uniune fÄrÄ acord.
Inclusiv Guvernul RomÃĸniei a aprobat ÃŽn data de 19 martie 2019 un Memorandum care cuprinde Planul de mÄsuri privind reglementarea statutului cetÄČenilor britanici ÃŽn contextul unui scenariu âno dealâ. MÄsurile au ca scop lÄmurirea unor aspecte importante cu privire la asigurarea continuitÄČii drepturilor dobÃĸndite de cetÄČenii britanici din RomÃĸnia. Documentul trateazÄ cele mai fierbinČi subiecte ÃŽn contextul Brexitului âno-dealâ, cum ar fi: dreptul de Čedere, accesul la piaČa muncii, dreptul de proprietate asupra terenurilor, securitate socialÄ Či, nu ÃŽn ultimul rÃĸnd, accesul la educaČie. Ãn prezent, actul normativ care ar transpune mÄsurile din Memorandum se aflÄ ÃŽn procedurÄ de avizare Či aprobare, conform prevederilor legale.