Analiză privind calitatea serviciilor publice la nivel local  

Date:

Educația, transportul public și managementul deșeurilor sunt serviciile publice a căror gestionare de către administrațiile locale din municipiile Alba Iulia, Baia Mare, Bacău, Deva, Constanța, Giurgiu, Râmnicu Vâlcea și din sectorul 1 al Capitalei au fost monitorizate prin raportul de diagnoză privind calitatea serviciilor locale din orașele respective („Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local. Raport național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipale”), alcătuit de Societății Academice din România și prezentat la Forumul Național pentru Calitatea Serviciilor Publice la Nivel Local. Evenimentul de prezentare, subliniază inițiatorii, „a fost conceput ca un forum de dialog și colaborare și a reunit un public divers și influent, inclusiv decidenți, autorități locale și naționale, instituții, parteneri din mediul public și privat, reprezentanți ai ONG-urilor, elevi, părinți și profesori. Evenimentul a strâns aproximativ 100 de participanți și a reprezentat o oportunitate unică pentru toate aceste părți interesate să discute și să contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor publice din orașele noastre”.

Anda Mețac, coordonator al proiectului Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate: „Înaintea alegerilor din 2024, România se găsește într-un moment de tranziție și de reconfigurare a priorităților naționale. Perioada post-pandemică a adus cu sine provocări semnificative în domenii precum sănătatea, economia și educația, iar guvernul și administrația locală se confruntă cu presiunea de a restabili echilibrul și de a implementa politici eficiente de recuperare. Această etapă a evoluției României este marcată de un accent sporit pe aspectele de dezvoltare sustenabilă, digitalizare și îmbunătățirea serviciilor publice la nivel local. Cu un electorat interesat și informat, cu accentul pus pe implicarea tinerilor în încercarea de a combate migrarea lor externă, alegerile din 2024 pot reprezenta o oportunitate crucială pentru a configura viitorul țării și pentru a aborda prioritățile naționale cu o viziune clară și sustenabilă.” 

Studiul comparativ a fost realizat în perioada 2021-2023 în orașele menționate. Realizatorii precizează că, în monitorizare, „s-a ținut cont atât de prevederile legale care trebuie respectate de către autoritățile publice locale, conform normelor legislative în vigoare, cât și de bune practici și recomandări internaționale. 
Principala sursă de colectare a datelor a fost reprezentată de răspunsurile la cererile adresate în baza Legii 544/2001 transmise de autoritățile publice locale. S-au utilizat informațiile primite, dar și informațiile culese din date deschise. Comparând cu analiza din raportul anterior, Raportul de diagnoză din 2023 evidențiază creșteri semnificative în toate orașele în ceea ce privește aspectele legate de transport și gestionarea deșeurilor. În ceea ce privește domeniul educației, constatăm că trei dintre cele opt municipii (Baia Mare, Alba Iulia și Bacău) au înregistrat diminuări de punctaj. Acestea pot fi atribuite modificărilor survenite la nivelul deciziilor locale care au influențat sectorul educațional în aceste localități.

Componenta de advocacy a proiectului a fost implementată cu participarea a 80 de cetățeni, indivizi selectați și instruiți pentru a iniția 24 de campanii de advocacy la nivel local și 3 la nivel național. În plus, au fost organizate 3 sesiuni de dezbateri concentrate, focalizate asupra optimizării cadrului de politici publice pentru serviciile publice monitorizate. Eforturile depuse au fost axate, în primul rând, pe asigurarea conformității cu normele existente referitoare la cele trei domenii de servicii publice: Legea Educației Naționale, reglementările privind transportul public local și pachetul normativ care guvernează gestionarea deșeurilor, inclusiv aspectele normative secundare aferente acestora.


Pentru îmbunătățirea calității serviciilor monitorizate și corelate cu experiența din teritoriu, au fost făcute o serie de recomandări, prezente în materialul citat.”

Raportul se poate găsi la următorul link: https://publicatii.romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2023/11/Raport-de-Diagnoza-2023-Complet-2.pdf

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...