Apetitul românilor pentru amenajările din casă duce piața de bricolaj la un record istoric în 2022

Date:

Piața de bricolaj din România, unul dintre cele mai dinamice sectoare din economie, va atinge un record istoric de vânzări în acest an, de peste 18 miliarde de lei, pe fondul creșterii interesului românilor pentru sectorul DIY, în general pentru amenajarea locuințelor și, în actualul context economic, pentru reducerea consumului energetic.

După 2 ani de pandemie în care magazinele de bricolaj au fost printre puținele deschise, iar vânzările acestora au crescut semnificativ, 2022 anunță o evoluție ceva mai temperată, influențată de provocărilor financiare (inflație, scumpirea creditării, scăderea consumului) și de cele logistice, inclusiv de efectele războiului din Ucraina.

După un prim trimestru bun, în care vânzările au crescut pe fondul dorinței românilor de a evita creșterile de prețuri din lunile următoare, dovadă datele privind creșterea economică din T1 bazată în principal pe consum, restul anului va aduce o creștere temperată a pieței, focusată în principal pe produsele pentru reducerea consumului energetic, estimează experții de la Frames, într-o analiză privind evoluția pieței de bricolaj.

„Se observă deja că românii sunt mai prevăzători în privința cumpărăturilor, decizia de achiziție ieșind din zona de impuls. Cumpărăturile pentru casă, pentru amenajarea locuinței, a grădinii, pentru reabilitarea termică și energetică vin după o cercetare a pieței, mai ales pe internet, legată de prețuri, de specificațiile produselor, de calitatea acestora”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit experților, piața va continua să crească, din perspectiva cifrei de afaceri, însă avansul va fi unul mai temperat.

Dacă în 2010, sectorul de bricolaj raporta o cifră de afaceri de 3,2 miliarde de lei, în 2020 s-a ajuns la 15,7 miliarde lei, iar estimările privind acest an indică un nivel în jur de 18 miliarde lei.

Specialiștii afirmă că, în condițiile în care sectorul imobiliar va continua să ofere noi unități locative, iar oamenii, afectați de creșterile de prețuri la energie, vor fi tot mai preocupați de găsirea unor soluții pentru asigurarea unui randament termic sporit locuințelor lor, este de așteptat ca piața de profil să continue, în 2022, evoluția dinamică marcată în anii anteriori.

„Nu este exclus ca, din punct de vedere financiar, 2022 să fie anul în care piața va trece de borna de 20 de miliarde de lei, pe fondul inflației și evoluției sectorului construcțiilor, principalul motor al creșterii acestei piețe. Totul va depinde însă de dinamica consumului și de modul în care vor fi rezolvate problemele de aprovizionare, urmare a efectelor războiului din Ucraina și problemelor din China”, afirmă analiștii.

Și profitabilitatea sectorului ar putea marca un record istoric, de peste 2 miliarde lei. Spre comparație, cele 1729 de firme care activau în sectorul de bricolaj în 2010 raportau un profit total de 200 milioane lei în 2010, iar în 2020, pe fondul creșterii pieței și a numărului de companii (2587), profitabilitatea sectorului se situa la 1,98 miliarde lei.

În 2020, ultimul an pentru care există datele financiare definitive, piața de bricolaj a raportat venituri de 17,4 miliarde lei și cheltuieli de 15,2 miliarde lei.

În sectorul de bricolaj lucrează, în prezent, peste 24.000 de angajați, iar cele mai multe firme sunt în București-Ilfov (394), urmat de Timiș (114), Bihor (113), Cluj (109), Arad (91).

Românii, mai atenți la ce și cum construiesc

2022 a adus o maturizare a pieței de bricolaj, după 10 ani de creștere spectaculoasă.

Investițiilor majore în deschiderea unor noi magazine i s-a adăugat focusul tot mai puternic al companiilor pe comerțul online, un sector extrem de dinamic care a ajuns să reprezinte, în unele cazuri, peste 5% din cifra de afaceri din zona de bricolaj.

„Folosind telefonul mobil, laptopul, românii au devenit mult mai atenți la oferte. Extinderea semnificativă a gamei de produse pe toate segmentele, de la articolele de materiale de construcții (cărămizi, lemn, echipament sanitar) fierărie, vopseluri și lacuri, alte materiale de bricolaj s-a tradus într-o selecție mult mai atentă a produselor, calitatea, specificațiile tehnice căpătând o relevanță mult mai mare decât în trecut, când prețul se afla în prim-plan”, arată analiza.

De la garduri și pavaj, gresie de exterior, instalații pentru amenajare fose septice în zonele în care încă nu sunt condiții și instalații pentru udat grădini, vânzările au înregistrat, astfel, o creștere semnificativă.

Izolarea termică, în prim-plan

Potrivit analizei Frames, statisticile de vânzări indică o preocupare tot mai mare a românilor pentru izolarea termică a locuințelor, decizie justificată de creșterea semnificativă a costurilor cu energia și gazele.

„Au românii o expresie – să îți faci iarna car și vara sanie. E valabilă în această perioadă când vânzările de astfel de soluții sunt pe un trend ascendent. Vorbim de toată gama de produse, de la boilere și centrale termice și electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led și panourile solare, la materialele de izolare termică, polistiren expandat, vata minerală”, afirmă experții.

Potrivit estimărilor experților, vânzările de soluții de izolare termică vor continua să se afle în topul vânzărilor.

„Ne așteptăm ca pe măsură ce ne apropiem de iarna lui 2022-2023, când costurile cu energia electrică, cu gazele vor crește, să vedem un interes semnificativ pe aceste zone de produse, acolo unde există o gamă tot mai largă de soluții de ultimă generație, la prețuri competitive”, spun specialiștii.

Potrivit experților, clienții care vor să investească în izolarea termică a locuințelor ar trebui să se documenteze înainte de a face cumpărăturile.

„Ofertele din magazinele de bricolaj sunt multiple, iar criteriile de selecție (compatibilitate, specificații, calitate), dincolo de preț, sunt dificil de înțeles. Ideea e să te informezi temeinic despre ce ai nevoie, să întrebi un specialist și să urmărești tutorialele din surse avizate, pentru a face o achiziție optimă, cu un randament optim pe termen mediu și lung”, spun experții.

Dacă este să vă apucați de izolarea caselor, trebuie să știți că procentele de pierdere a căldurii sunt între 30 – 40% prin pereți, ușile 10% și ferestrele 20%, în timp ce prin acoperiș se poate pierde între 15 și 25% din coeficientul energetic.

Vestea bună este că, potrivit datelor din piața de bricolaj, românii sunt mult mai atenți la comparațiile între produse, la calitate și specificații în general.

De la materialele feroase (oțel beton, țevi si profile, armături fundații),  sisteme de zidărie (BCA, cărămidă, mortare zidărie, adezivi), materiale lemnoase (pal, osb), țiglă metalică/ceramică, materialele și materiale pentru hidroizolatii, etanșări, termoizolații (vata minerală, polistiren și accesorii) la finisaje (plăci de gips carton, profile și accesorii, gleturi, vopsea și tencuieli decorative), amenajări interioare (usi, ferestre și parchet) și instalațiile electrice, căutările pe aceste cuvinte cheie au crescut semnificativ.



Analiza Frames a fost realizată pornind de la datele financiare raportate la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului de cele 2587 de firme înregistrate în 2020 cu codul CAEN 4752 – Comerţ cu amănuntul al articolelor de fierărie, al articolelor din sticlă şi al celor pentru vopsit, înmagazine specializate.

Estimările privind dinamica business-ului în 2022 aparțin experților companiei de consultanță Frames.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Nordic Group – 250.000 euro, investiție într-un proiect de energie solară

Compania românească Nordic Group, din domeniul distribuției de produse...

Parteneriat ING Bank România-Federația Română de Fotbal

Federația Română de Fotbal (FRF) și ING Bank România...