Banca Mondială şi SNSPA au lansat Raportul Dezvoltării Globale 2018 cu tema Educaţie

Date:

Banca Mondială a lansat ediţia 2018 a Raportului Dezvoltării Globale (WDR) la Bucureşti, în parteneriat cu Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA). Tema ediţiei din acest an este „World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise”. Evenimentul lansării, organizat de SNSPA, a beneficiat de Înaltul Patronaj al Președintelui României, s-a desfăşurat în aula Bibliotecii Centrale Universitare “Carol I” şi a reunit reprezentanți ai Băncii Mondiale, ai Guvernului României, profesionişti în educaţie, inclusive foşti miniştri în domeniu, rectori, alţi profesori din învăţământul superior şi din cel preuniversitar. Participanţii au fost salutaţi de prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul SNSPA.

Raportul a fost prezentat de Halsey Rogers, economist principal al Băncii Mondiale și co-autor al WDR. Referinţa de bază a raportului o constituie „criza învăţării”, mesajul central fiind că „a merge la şcoală nu este acelaşi lucru cu a învăţa”.

Document cu orizont global, WDR reţine pentru România date precum rezultatele la teste internaţionale, finanţarea educaţiei etc., una dintre constatări fiind că „angajatorii români cred că actualii angajaţi, elevi şi absolvenţi care intră pe piaţa forţei de muncă nu deţin competenţe socio-emoţionale cheie (motivaţie, lucru în echipă, responsabilitate etc.). Absolvenţii de studii superioare sunt percepuţi în general de angajatorii români ca având competenţe academice excesiv de teoretice, în timp ce elevii şi absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic au competenţe învechite”.

În acest context, Tatiana Proskuryakova, manager de ţară al Băncii Mondiale, a apreciat că „tehnologia oferă o paletă mult mai largă de oportunităţi angajaţilor calificaţi şi firmelor inovatoare, în timp ce angajaţii slabi calificaţi şi firmele mai puţin productive riscă să rămână în urmă. România are studenţi foarte buni care vor ajunge la companii de elită, dar, în acelaşi timp, în România există persoane care nu au deprins abilităţi foarte bune. În zona rurală, doar 1% dintre tineri au abilităţi şi performanţe în învăţământ”.

Preşedintele Klaus Iohannis (foto Administraţia Prezidenţială) a făcut observaţia că simplul acces la educaţie nu este suficient, ci este necesar accesul la educaţie de calitate. În acest cadru, preşedintele a atras atenţia că România riscă să se situeze în categoria ţărilor „care cresc până la un punct, dar nu reuşesc să devină real dezvoltate, dacă nu ridicăm calitatea actului de învăţare”.

Ministrul educaţiei Naţionale Valentin Popa s-a referit la intervenţiile rapide, dincolo de strategiile care necesită timp, destinate ridicării mai ales a învăţământului rural. O concretizare în acest sens este proiectul Romania Secondary Education Project (ROSE)/ „Proiectul privind învăţământul secundar”. Susţinerea Executivului a fost reiterată de viceprim-ministrul Viorel Ştefan.

Miniştri ai educaţiei în diferite perioade ale ultimelor aproape trei decenii, Sorin Mihai Cîmpeanu, Adrian Curaj, Cristian Adomniţei, Remus Pricopie au reafirmat, din diverse perspective, cerinţa unui conţinut de calitate al învăţământului, fundamentat pe exigenţele evoluţiei economico-sociale.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Freedom Holding Corp. raportează o creștere de 57% a veniturilor în T3 și atinge o capitalizare de piață de 9 miliarde de dolari

Freedom Holding Corp (FRHC), grupul internațional de investiții listat...

Harta Riscurilor de Țară în 2025 – Istoria se repetă sau este timpul pentru o schimbare?

Indicatorii Băncii Mondiale arată un mediu de afaceri favorabil...