Barometrul industriei în noiembrie 2019

Date:

Barometru lunar cu situaţia la zi din industrie, realizat de IRSOP şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), Facultatea de Management „pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie”, arată că „în noiembrie industria a intrat în a treia lună de scădere continuă a activităţii şi a ajuns la punctul de creştere zero”. Principalii indiactori sunt caracterizaţi astfel:

„Producţia – Volumul producţiei a scăzut la 50 de la 57 în octombrie. Sub 50 începe contracţia. Stocurile au rămas în contracţie la 46 de puncte.

Cererea – comenzile noi au scăzut şi ele de la 56 în octombrie la 53 în noiembrie, dar s-au comprimat mai puţin decât volumul producţiei, probabil datorită unei uşoare înviorări a exportului. Comenzile pentru export arată o mică urcare, de la 50 în septembrie, la 52 în octombrie şi 54 în noiembrie. „Reîncălzirea” exportului ar putea fi un semnal pozitiv privind revenirea cererii din zona economiei occidentale. Ar putea fi însă şi un puseu conjunctural de comenzi neplanificate care survin uneori la final de an. Importurile de materii prime au regresat cu un punct faţă de luna trecută (56 faţă de 57). Stagnarea importurilor de materii prime semnalează că managerii nu aşteaptă un flux important de comenzi interne sau externe în lunile următoare.

Forţa de muncă – Numărul salariaţilor se află de 8 luni în zona de contracţie şi de trei luni la acelaşi scor de 48 de puncte. Managerii nu se gândesc la angajări la sfârşitul anului, ceea ce înseamnă că veniturile încasate de stat din impozitarea muncii vor rămâne la acelaşi nivel ca acum.

Costuri şi venituri – Costurile de producţie au crescut însă de la 67 în octombrie la 69 în noiembrie. Este nivelul cel mai ridicat din ultimele 8 luni. Creşterea continuă a costurilor în ultima perioadă este un semnal îngrijorător pentru că în mod automat costurile se transferă în nivelul general al preţurilor şi creează inflaţie. Explicaţii pentru costurile mai mari ar putea fi creşterile salariale, dorinţa firmelor de a-şi majora marja de profit sau creşterea autonomă a preţurilor la import. Preţurile încasate de firme pentru produsele lor au rămas la 55 de puncte în zona de creştere, la fel ca în octombrie.

Aşteptările – Indicatorul global de încredere a managerilor în sănătatea economică a industriei peste 6 luni a crescut de la 61 de puncte în octombrie la 64 în noiembrie. Dacă ne uităm însă la aşteptările sectoriale vedem un tablou mai diferenţiat. În luna noiembrie faţă de octombrie managerii au fost mai încrezători în creşterea producţiei şi a preţurilor pentru produsele lor. În schimb, s-au atenuat sensibil încrederea în creşterea exportului şi a importului de materii prime”.

Coordonatorii Barometrului sunt dr. Petre Datculescu (IRSOP Market Research & Consulting SRL), conf. univ. dr. Florina Pînzaru, conf. univ. dr. Lucian Anghel (Facultatea de Management a SNSPA).

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un „medicament minune”

Industria de asigurări a luat nota cu profunda...

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

de Victoria Dobre, Senior Manager și Ștefan Machidon,...

Costul proprietății – mai scump din 2025 pentru toți. De ce și cum?

de Alex Milcev, Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și...

Criza energetică a Europei a fost învinsă în primul rând datorită, reducerii voluntare a consumului de energie 

În februarie 2024 Comisia Europeană a recomandat statelor membre...