Comunitatea de business, invitată să sprijine Ateneul Român și Filarmonica George Enescu 

Date:

Mediul de business este invitat să se alăture prietenilor și susținătorilor Ateneului Român și Filarmonicii George Enescu în proiectul comun de „transformare și de dezvoltare, menit să le redea strălucirea internațională și să le transforme în inima culturală a Bucureștiului, care conectează România la muzica, artiștii, ideile și valorile universal”. Reunind „iubitori ai muzicii, reprezentanți ai mediului de afaceri, oameni de cultură și jurnaliști”, proiectul a fost lansat și „va fi construit treptat, pe patru piloni cheie:
1. Creșterea performanței artistice a Filarmonicii George Enescu, astfel încât să ofere spectatorilor săi experiența unei stagiuni de valoare internațională tot timpul anului și să devină recunoscută în străinătate pentru calitatea artiștilor și a sunetului său.
2. Transformarea Ateneului Român într-un centru cultural viu, prin modernizarea infrastructurii tehnice, care să asigure o experiență muzicală de calitate, la nivelul standardelor secolului XXI, și diversificarea activităților culturale pe care le oferă (ex. amenajarea și deschiderea unui muzeu; organizarea de expoziții și dezbateri, care să pună publicul românesc în legătură cu teme și idei relevante social și cultural, precum și cu personalități recunoscute la nivel internațional).
3. Consolidarea componentei educaționale și a comunității din jurul celor două instituții – incluzând aici și atragerea unui public tânăr și nou către muzică, arte, cultură și valori universale – pentru a cultiva în societate o identitate și o reprezentare de sine a românilor ca cetățeni ai lumii, definiți prin valorile fundamentale ale umanității.
4. Construirea unei noi identități de brand pentru Filarmonică și pentru Ateneu, susținute de o strategie de comunicare care să repoziționeze cele două instituții, atât în România, cât și la nivel internațional. Filarmonica trece etapizat la o nouă identitate vizuală, din luna mai 2024”.
Marin Cazacu, directorul general al Filarmonicii George Enescu: „Filarmonica George Enescu are potențialul să joace în liga mare a muzicii clasice internaționale. Lucrăm să atragem cei mai buni artiști români, să ne deschidem tot mai mult către artiști străini, să ne rafinăm și personalizăm sunetul până ajungem la puritatea caldă a ambrei și să fim recunoscuți pentru el. Procesul de îmbunătățire a performanței artistice și a calității stagiunii a început deja. Am atras în orchestră artiști tineri, recunoscuți la nivel internațional. Stagiunea noastră s-a îmbunătățit semnificativ din 2023, prin aducerea la București a unor nume recunoscute pe plan internațional. Am creat programe noi, precum programul educațional „Muzica pe înțelesul tuturor”, programul de promovare a tinerilor compozitori și a compozitoarelor din România. Vom continua în aceste direcții, cu și mai multă energie. Stagiunea 2024-2025 va fi cea mai atractivă și strălucitoare din ultimele decenii, date fiind capetele de afiș internaționale, ce vor interpreta împreună cu Filarmonica George Enescu pe scena Ateneului, precum dirijorul Vasily Petrenko, violoniștii Renaud Capuçon, Vadim Repin și Daniel Hope, basul de operă Roberto Scandiuzzi. Însă dezvoltarea Filarmonicii și a Ateneului vor fi posibile numai dacă și comunitatea vine alături de noi și ne sprijină pe termen lung, la fel cum comunitatea a fost cea care, în secolul XIX, a făcut posibilă atât înființarea Filarmonicii, cât și construcția Ateneului.”

Oana Marinescu, consultant comunicare strategică și Managing Director al OMA Vision, echipa care asigură concepția strategică și implementarea proiectului de transformare: „Filarmonica George Enescu și Ateneul Român sunt parte din istoria noastră modernă și contemporană. Au trecut prin aceleași provocări ca și societatea noastră și au aceeași nevoie ca România să se reinventeze pentru fi relevante în secolul XXI. Este ceea ce am început să facem prin proiectul de transformare strategică la care lucrăm și la care invităm comunitatea să ne fie alături. În final, istoria pe care o vrem, o facem împreună, prin implicare. Filarmonica George Enescu dă viață muzicii de valoare universală, printr-o interpretare care unește artiștii și spectatorii în trăirea unei stări de grație, pentru că are muzicieni cu vocație și cele mai bune ansambluri din România. Ateneul Român este o clădire simbolică, ce poate prinde viață prin investiții și diversificarea evenimentelor de calitate, astfel încât să devină o adevărată inimă culturală a Bucureștiului, care conectează România la muzica, ideile, artiștii și valorile universal.”
Virginia Oțel, Communication Leader, Garanti BBVA, unul dintre sponsorii principali ai Filarmonicii și ai proiectului de transformare: „Ne-a plăcut proiectul de transformare strategică a Filarmonicii George Enescu și a Ateneului încă din faza de idee, pentru că este curajos, valorifică foarte bine resursele celor două instituții, are viziune și, mai ales, aduce o contribuție semnificativă societății. L-am văzut ca pe o formă de antreprenoriat cu viziune la nivelul instituțiilor publice, prin care acestea vor să realizeze o colaborare între stat și mediul privat, pentru proiecte de interes comun. Suntem o bancă, sprijinim antreprenorii și ne plac proiectele curajoase și fundamentate. De asemenea, suntem conștienți și atenți la responsabilitatea noastră față de comunitate. Credem că această inițiativă va aduce o contribuție esențială în comunitate.” Costinela Drăgan, director sustenabilitate & CSR, Rompetrol, unul dintre sponsorii principali ai proiectului de transformare: „Investițiile în cultură sunt critice pentru evoluția sustenabilă a societății, pentru conservarea și promovarea valorilor autentice, dezvoltare intelectuală, dialog constructiv între generații și instituții. Parteneriatul cu Filarmonica George Enescu este modul prin care noi, Rompetrol, continuăm să contribuim la viața culturală a comunității, şi să aducem muzica clasică mai aproape de oameni, cu toată frumusețea, diversitatea și puterea ei creative.”
Eugen Ciurtin, istoric, directorul Institutului de Istorie a Religiilor: „Fondarea, creșterea și continuitatea acestor două instituții reprezintă cultural și revoluția (mai mulți fondatori derivă din pașoptiști), și independența, și unirea. Din 1886-1889, clădirea Ateneului – conceput ca templu laic modern – este localizarea modernității europene în țara noastră. Valorile cardinale ale acestor două instituții și ale acestei culturi sunt ale oricărei culturi europene: inițiativa transversală de societate; solidaritatea ca prețuire a libertății, entuziasmul, modernitatea. Istoria pe care o vrem, o facem împreună. Muzica pe care o vrem, o facem împreună. Cultura pe care o vrem o facem împreună. Nimic prometeic, dar totodată nimic fatalist: dacă vrem cu adevărat să construim, atunci construim. Ca în toate instituțiilor moderne, fondatorii ies din arhaic: meșterul Manole se multiplică, împânzește societatea și supraviețuiește. Modernitate: nu mai trebuie o altă mânăstire și nici un alt sacrificiu: Ateneul e la locul lui de atunci încoace și își conservă venerabila sa funcție.”

Inițiatorii proiectului subliniază că „în cadrul Ateneului urmează să fie amenajat un muzeu și să fie organizate expoziții. O serie de dotări și elemente de infrastructură au nevoie să fie modernizate, cu respectarea statutului de clădire de patrimoniu, precum instalația de lumini și de sunet, instalarea unui sistem de transmisii video, modernizarea aerisirii, etc. Obiectivul este ca Ateneul să ofere o experiență culturală diversă și de calitate, la standarde internaționale, atât pentru publicul din România, cât și pentru turiștii străini dornici de turism cultural și pentru artiști.
Primii pași au fost făcuți cu resursele pe care le are Filarmonica de la bugetul public, precum și cu sprijinul unor primi sponsori care s-au alăturat inițiativei din faza de idee, însă este nevoie de o implicare sporită a mediului de afaceri, în cadrul unei comunități de prieteni ai Ateneului și Filarmonicii George Enescu, pentru ca acest proces de transformare să se facă rapid și cuprinzător.
Ateneul a primit în luna aprilie titlul de Marcă a Patrimoniului European, decernat de Comisia Europeană, în urma unei competiții de proiecte. Este o recunoaștere a valorii europene pe care o are Ateneul și de contribuție la identitatea europeană. Doar o singură altă clădire din România mai are acest titlu – Comisia Europeană a Dunării de la Sulina – și doar 67 situri din UE”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mihai Daraban: Consiliul de afaceri România – EAU își va începe activitatea în scurt timp 

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Politică şi politicianism în procesul integrării europene a României 

| de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române 

DIGI se pregătește pentru lansarea serviciilor în Belgia

DIGI a făcut încă un pas în procesul de...

Finanțare, sustenabilitate, tehnologie: comandamentele FoodIntelForum AQUA Carpatica pentru tot anul

Timpul trece iar ecourile puternice ale FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția...