Doi din zece elevi au optat pentru învățământul profesional în anul școlar 2019/2020

Date:

VoHub – coaliția pentru promovarea învățământului profesional dual în România a organizat miercuri, 30 iunie 2021, sub egida Camerei Deputaților, o întâlnire despre impactul pandemiei cu COVID-19 asupra învățământului profesional în sistem dual și despre nevoile de dezvoltare ale acestui sistem. La întâlnire au participat peste 70 de profesioniști activi în domeniu reprezentând Comisia Europeană, Ministerul Educației, ambasade, camere de comerț bilaterale, ONG-uri, cadre didactice, administrație locală și sectorul privat. 

În cadrul întâlnirii s-a anunțat demersul de a crea un grup de lucru pentru realizarea unei propuneri legislative care va încuraja investiția în sistemul profesional dual. La aceste discuții au participat: Jeroen Jutte,  șef de Unitate, Direcția Generală pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Incluziune a Comisiei Europene (video), Maria Ștefania Manea – Secretar de stat Ministerul Educației , Daniela Nicolescu – Secretar de Stat Ministerul Economiei, Nela Plugărescu – Director ANOFM, Camelia Ghețu – Șef serviciu programe de formare profesionala și asigurarea calității în IPT, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) , Adina Mariana Tatu – consilier școlar, Alina Rapan –  Lider grup de lucru educație Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), Wan Buzduga – Primăria Sectorului 3 București, Mihaela Sandu – Președinte VoHub – coaliția pentru promovarea învățământului profesional dual.

Președintele Camerei Deputaților, Ludovic Orban,  a subliniat importanța sistemului educațional dual și necesitatea de a crea mecanisme legislative care să vină în completarea tuturor eforturilor de a răspunde nevoilor de dezvoltare socio-economică. 

Doamna Liliana Fedorca, director Direcției de Cultură, Învățământ și Turism din cadrul Primăriei Capitalei a înmânat diplome promotorilor învățământului profesional dual, respectiv elevi de la Colegiul Tehnic „Dinicu Golescu” , diriginți și directori ai școlilor gimnaziale, ca semn de apreciere a eforturilor depuse de a îndruma elevi spre această rută profesională. 

Nicolas Schmit, comisarul european pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a menționat interesul Comisiei Europene de a încuraja dezvoltarea învățământului profesional în sistem dual și prin modernizarea programelor de formare profesională vocațională pentru a-i pregăti pentru viitor. PNRR este un instrument care permite României investiții în dezvoltarea învățământului profesional în sistem dual. Sunt 400 de milioane de euro investiți acolo unde este o reală nevoie.

Economia va avea nevoie de 3.000.000 de angajați până în 2025, conform unui raport al Ministerului Muncii.

„Dezvoltarea sistemică a învățământului profesional și tehnic în concordanță cu nevoile de dezvoltare socio-economică la nivel național, regional și local reprezintă o prioritate pentru minister și asumat și în cadrul programului România Educată. În anul școlar 2019/2020, rata de tranziție în învățământul secundar superior (învățământ liceal și învățământ profesional) a crescut ușor față de anul anterior. 95,3% dintre elevii înscriși cu un an în urmă în clasa a VIII-a şi-au continuat studiile în clasa a IX- a, astfel: şapte din zece elevi (73,2%) au optat pentru liceu și doi din zece elevi (22,1%) au optat pentru învățământul profesional. O pondere de 4,7% dintre elevii înscrişi cu un an în urmă în clasa a VIII-a nu au ajuns să continue studiile în clasa a IX-a (abandon pe parcursul anului școlar, repetenție sau alte cauze ale pierderilor școlare). PNRR ne oferă oportunitatea de a crea 10 centre de învățământ dual integrate, finalizate și operaționale, corelate cu cerințele operatorilor economici din zona respectivă.Cred că împreună cu mediul economic putem pregăti forța de muncă calificată și de calitate.” susține Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației.

Printre subiectele discutate în cadrul întâlnirii s-au regăsit nevoile companiilor de a investi în dezvoltarea învățământului profesional dual, reconstruirea reputației școlii profesionale, mentalitatea părinților și cum comunicăm cu aceștia, necesitatea unui cadru legislativ comprehensiv.

„Ne dorim crearea unui nou cadru legislativ care să fie dedicat rutei profesionale în sistem dual pentru că se resimte această nevoie la nivelul tuturor actorilor implicați. Vom constitui un grup de lucru multidisciplinar cu reprezentanți ai elevilor, părinților, mediului privat și ministerele de resort. Ne așteptăm la o vară productivă pentru că învățământul profesional în sistem dual este o reală oportunitate pentru prevenirea abandonului școlar și nu trebuie făcut cu intermitențe.”, arată Mihaela Sandu, unul dintre fondatorii coaliției VoHub.

Analiza participării la învățământul secundar superior în anul școlar 2019/2020, în funcție de filiere și profiluri de formare, evidențiază următoarele aspecte: 

  • Rata brută de cuprindere în învăţământul secundar superior a continuat trendul ascendent al ultimilor ani. 
  • În învățământul secundar superior, liceul continuă să aibă cea mai mare rată brută de cuprindere (75,2%), comparativ cu învățământul profesional (16,4%). 
  • Evoluția ratelor de cuprindere în liceu și în învățământul profesional se corelează direct cu măsurile de reorganizare ce au vizat ruta profesională. 
  • Rata brută de cuprindere în liceele teoretice și vocaționale continuă să rămână mai mare (44,5%), comparativ cu rata brută de cuprindere în filiera tehnologică a liceului (30,7%). 
  • Rata brută de cuprindere în întreg învățământul profesional și tehnic (liceu tehnologic și învățământ profesional) a scăzut constant în perioada 2009-2016; în ultimii trei ani școlari s-au înregistrat ușoare creșteri, până la valoarea de 42,9% în 2019/2020. 

_________________

Despre VoHub 

Lansată la începutul anului 2020 cu scopul de a dezvolta și promova învățământul profesional dual în rândul elevilor, părinților, cadrelor didactice și mediul privat.

Coaliția este o voce pentru principalii beneficiari ai acestui tip de învățământ, elevii, și contribuie la consolidarea reputației învățământului profesional, în România. Pe agenda VoHub sunt îmbunătățirea cadrului legislativ specific, identificarea soluțiilor pentru formarea tutorilor, dezvoltarea curriculei, toate pentru a convinge elevii de oportunitatea învățării unei meserii.

Asociația Hands Across Romania, Fundația Schottner Servicii Sociale, Asociația Commit 2 Evolution, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, ENGIE Romania, Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), Grupul City Grill, WorldSkills, ECDL Romania sunt printre primii membri ai coaliției VoHub.

Despre Hands Across România

Asociația Hands Across România (HAR) este o organizație non-guvernamentală, membră a Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), VoHub – coaliția pentru promovarea învățământului profesional dual, care acționează ca un hub între societatea civilă și instituțiile guvernamentale și/sau sectorul privat. În prezent, asociația implementează proiecte menite să aducă o valoare adăugată serviciilor sociale, culturale și educaționale, contribuind în mod semnificativ la dezvoltarea sustenabilă a comunităților în care activează.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...