Federația Silva semnalează probleme în funcționarea sistemului SUMAL 2.0

Date:

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva prezintă o analiză asupra implementării și funcționării sistemului SUMAL 2.0 de urmărire a traseului lemnului din pădure spre beneficiar și semnalează:

În prag de iarnă, sistemul SUMAL 2.0 poate bloca întregul sector silvic și aprovizionarea populației cu lemne de foc

În data de 14.10.2020, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a publicat spre dezbatere publică, pentru o perioadă de doar 10 zile, Proiectul de Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0. Concomitent, în perioada 14.10.2020 – 21.10.2020, MMAP a lansat spre testare aplicația SUMAL 2.0.

Federația Sindicatelor Silva consideră că aplicația SUMAL 2.0, în forma prezentată de MMAP, în loc să rezolve o problemă, cu care de altfel suntem cu toții de acord, aceea a optimizării procesului de urmărire a trasabilității masei lemnoase de la punerea în valoare până la consumatorul final, va genera o multitudine de dificultăți în procesul de implementare, care vor conduce la compromiterea totală atât a conceptului, cât și a muncii celor care au lucrat luni de zile la această aplicație.

Care este pericolul, dacă MMAP și Guvernul României forțează punerea în aplicare a SUMAL 2.0 și nu se amână termenul de 31 octombrie 2020 pentru intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 497/2020, a Normelor şi implicit a aplicației SUMAL 2.0:

– blocarea întregului sectorul silvic din România, fiind afectați deopotrivă proprietarii de păduri, administratorii de păduri, operatorii economici care au ca obiect de activitate exploatarea și prelucrarea lemnului, firmele de construcții care utilizeză lemn, transportatorii și nu în ultimul rând, populația României pentru care singura sursă de încălzire este lemnul de foc;

– deși iarna bate la ușă, accesul populației la lemnul necesar pentru încălzirea locuințelor va fi blocat având în vedere că SUMAL 2.0 este o aplicație nefuncțională încă; în acest sens, apreciem că limitarea sau blocarea premeditată a accesului cetățenilor la resursele fondului forestier pot reprezenta amenințări la adresa securității naționale a României, potrivit art. 3 litera m) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată;

– proprietarii de păduri, care au contracte de prestări servicii, nu vor putea beneficia de lemnul din pădurile pe care le dețin, întrucât la nivelul ocoalelor silvice punerea în valoare va fi imposibil de realizat până la momentul în care aplicația SUMAL 2.0 va avea toate modulele funcționale și se va realiza încărcarea manuală a tuturor datelor necesare funcționării sistemului informațional;

– neputând achiziționa lemn de foc în condiții legale, presiunea asupra pădurilor va spori considerabil în perioada iernii, tăierile ilegale vor crește, iar agresiunile asupra personalului silvic de bună-credință care-și face datoria apărând pădurea vor atinge din nou cote alarmante. Pe această cale, Federația Silva trage un nou semnal de alarmă reamintind că, în ultimii ani, 6 pădurari au fost omorâți de hoții de lemn, iar peste 650 de silvicultori (ingineri, tehnicieni și pădurari) au fost agresați, bătuți, amenințați cu moartea, atacați cu topoare, cuțite și chiar împușcați de infractorii surprinși în timp ce tăiau și sustrăgeau material lemnos.

Sindicatele din silvicultură susțin ideea de transparentizare a circuitului pe care îl parcurge lemnul din momentul punerii în valoare (marcării) până la consumatorul final, prin orice mijloace, dar, având în vedere numeroasele dificultăți constatate în practică, în scurta perioadă de testare (mai puţin de o săptămână), precum şi cele care se prefigurează a avea loc odată cu implementarea acestui sistem informațional, toate de natură să determine apariția unui blocaj în sectorul silvic, Federația Sindicatelor Silva a solicitat încă din data de 22.10.2020, prin demersuri oficiale, adresate Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și Guvernului României:

– prorogarea intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 497/2020 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund;

– prorogarea intrării în vigoare a Ordinului de ministru prin care urmează a se aproba Metodologia privind organizarea şi funcționarea aplicațiilor SUMAL 2.0,  prelungirea perioadei de testare a aplicațiilor SUMAL 2.0 cu cel puţin 90 de zile, precum şi organizarea unei dezbateri publice cu privire la conţinutul acestui Ordin.

Principalele probleme identificate în urma testării aplicației SUMAL 2.0 de către membrii Federației Sindicatelor Silva sunt:

►Aplicația Sistemul Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase SUMAL 2.0 nu este finalizată, deși Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor a transmis-o spre testare în data de 15.10.2020.

 Sistemul SUMAL 2.0 nu are manuale sau ghiduri de utilizare pentru niciunul dintre modulele sale, ceea ce face ca utilizarea să se facă mai mult intuitiv.

► Anumite module ale aplicației sunt construite doar la nivel conceptual, fără a fi funcționale în etapa de testare.

► Unele funcționalități din lanțul de procese nu sunt încă terminate, altele nu sunt încă dezvoltate, anumite corelații nu sunt puse în acord cu rolurile, iar la unele nomenclatoare încă se mai lucrează la nivelul STS, deși logic ar fi fost ca SUMAL 2.0 să fie transmisă în testare numai după finalizarea întregii aplicații.

► Modulele care au fost finalizate și permit testarea, nu sunt optimizate și se blochează frecvent în timpul introducerii datelor.

► Timpul foarte scurt de testare a acestei complexe aplicații (mai puțin de o săptămână).

► Timpul foarte scurt de la finalizarea testărilor – 22.10.2020, până la punerea în aplicare efectivă – 31.10.2020, nu permite introducerea practică de către utilizatori a  tuturor datelor necesare operaționalizării SUMAL 2.0, întrucât foarte multe dintre aceste date nu pot fi introduse decât manual, preluarea bazelor de date din SUMAL 1.0 fiind imposibilă.

► Dificultățile accesării și utilizării modulului Amenajare și, pe cale de consecință, imposibilitatea accesării meniului pentru Delegații marcare și Act de punere în valoare.

► Imposibilitatea practică de inventariere a tuturor stocurilor de masă lemnoasă (aflate în diverse faze, în platforma primară, pe fir sau în depozite) până la 30.10.2020, în conformitate cu interfața aplicației SUMAL 2.0. În SUMAL 2.0 trebuie introduse datele din actele de punere în valoare din SUMAL 1.0 aflate în exploatare la data de 30.10.2020 în condițiile în care numai la nivelul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva sunt circa 30.000 de acte de punere în valoare.

► Ocoalele silvice nu au la dispoziție volumele transportate, pe specii și sortimente, din SUMAL 1.0 – Woodtracking, pentru a putea stabili stocul de lemn pentru care urmează să se emită avize în SUMAL 2.0 – Avize, după data de 30.10.2020.

► Introducerea proprietarilor de pădure și introducerea fișelor de proprietate pentru cei peste 800.000 de proprietari (unitățile de producție, unitățile de amenajare, panta, coordonatele GPS din centrul de greutate a parchetului, coordonatele GPS ale platformei primare etc.).

► Introducerea stocurilor de masă lemnoasă pe specii și sortimente aflate în depozitele de material lemnos, atât la nivelul administratorilor de păduri, cât și la nivelul operatorilor economici. În situația în care aceste stocuri nu sunt încărcate în aplicația SUMAL 2.0, va fi imposibilă emiterea avizelor de însoțire și implicit comercializarea lemnului.

Practic, sectorul silvic din România va primi o nouă lovitură în cazul în care intrarea în vigoare a SUMAL 2.0 nu va fi prorogată și perioada de testare prelungită până când aplicația devine deplin funcțională. Această lovitură va accentua blocajul existent în prezent în sectorul silvic și pe piața lemnului din România, blocaj care își are cauzele în criza economică generată de pandemia de coronavirus și în dezechilibrul creat pe piața lemnului la nivel european de volumul ce depășește 200 milioane m.c.,  provenit din doborâturile de vânt, din uscarea pădurilor, precum și ca urmare a atacurilor masive ale dăunătorilor, în țări precum Cehia, Slovacia, Germania, Italia, Austria, etc. Acest lemn, de cele mai multe ori de o calitate cel puțin îndoielnică, este în prezent achiziționat de multe firme de prelucrare din România în detrimentul lemnului autohton, care în multe situații zace efectiv în pădure.

Federația Sindicatelor Silva consideră că singura soluție în acest moment, pentru a se evita blocarea totală a sectorului silvic din România, este amânarea termenului de intrare în vigoare a H.G. nr. 497/2020, prelungirea termenului de utilizare a sistemului SUMAL 1.0 până la definitivarea modulelor SUMAL 2.0, elaborarea de către Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor a ghidurilor de utilizare pentru această aplicație, instruirea tuturor utilizatorilor SUMAL 2.0 și testarea aplicației o perioadă de cel puțin 90 de zile, pentru verificarea funcționării și eliminarea eventualelor disfuncționalități ale sistemului.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...

EY România a asistat Hidroelectrica în achiziția unor linii de business ale UCM Reșita

EY România a asistat Hidroelectrica, cel mai mare producător...