Festivalul Enescu 2021, existență și necesitate

Date:

Festivalul Internațional George Enescu 2021 va exista – există, deja, sub aspect organizatoric – și împlinește o necesitate a timpului prin care trecem. Cu această semnificație a fost expusă public o primă punere în temă asupra ediției care va celebra 140 de ani de la nașterea lui George Enescu, ediție jubiliară, cu numărul 25.

Vladimir Jurowski, directorul artistic al festivalului: „Muzica nu ne servește doar ca divertisment, ca hrană pentru suflet, ci servește și ca un comunicator foarte important între oameni, așa că în aceste vremuri dificile ale pandemiei, lumea are nevoie de frumusețe, de muzică, de cultură. Lumea are, prin aceasta, nevoie de Festivalul Enescu. Avem nevoie de public, de artiști și de sprijinul autorităților și al tuturor sponsorilor. Vă îndemn să considerați importanța acestui Festival, în special anul acesta, atât din perspectiva istoriei sale ilustre, cât mai ales din perspectiva viitorului culturii în această lume. Pandemia nu va dura pentru totdeauna. Odată ce ne vom afla în lumea post-Corona, vom simți și mai mult nevoia de hrană culturală pentru inimile, mințile și sufletele noastre. Prin urmare, vă rugăm să faceți tot posibilul, așa cum și noi facem tot ce este necesar și posibil de partea noastră, pentru a face acest Festival o realitate, pentru a-l face la fel de colorat și de divers pe cât l-am anunțat”.

Festivalul este programat pentru o durată record: 28 august-26 septembrie 2021, cu măsuri care să reducă riscurile de sănătate pentru spectatori, artiști, organizatori și jurnaliști. Programul artistic va fi susținut de 4700 de artiști străini și români, în 66 de concerte organizate în patru serii: 

Mari Orchestre ale Lumii (concerte desfășurate la Sala Palatului)

Concerte și Recitaluri (la Ateneul Român, după amiaza)

Muzica Secolului XXI (la Sala Radio)

Enescu și Contemporanii (concerte de dimineață, la Sala Auditorium)

Organizatorii anunță că „au renunțat la Seria Concertelor de la Miezul Nopții, care se desfășura tradițional tot la Ateneul Român, începând cu orele 22.30, pentru a reduce aglomerația în acest spațiu și pentru a permite aerisirea și igienizarea adecvată între concerte și repetiții. Din motive de pandemie este posibil ca programul să sufere unele modificări până în septembrie. Din acest motiv, organizatorii îi roagă pe iubitorii muzicii să înțeleagă că astfel de schimbări vor fi generate doar de situații speciale sau de urgență, în condițiile incertitudinii pandemiei. De asemenea, deși organizatorii, în colaborare cu toate instituțiile abilitate, colaborează pentru a găsi cele mai bune condiții de organizare a concertelor în sală fără să fie puse în pericol viața și sănătatea participanților și a artiștilor, incertitudinile legate de situația epidemiologică fac ca modul concret în care se va desfășura Festivalul să fie anunțat ulterior, cel mai probabil în luna mai 2021, iar vânzarea de bilete și abonamente este programată să înceapă în luna iunie 2021. 

Numărul de locuri în sălile de concerte va fi mai redus, tot din motive de siguranță sanitară. Pentru achiziționarea de abonamente, va fi organizată o loterie, conform procedurilor internaționale, care să asigure echitate în distribuirea acestora. Detaliile complete despre loterie vor fi puse la dispoziție în luna mai, după ce vom ști mai clar cum vom proceda cu accesul în sălile de concerte. Până atunci, prezentarea generală a procedurii poate fi consultată aici.

Pe lângă concertele în sală, Festivalul Enescu 2021 va oferi acces la concertele sale și în varianta online, pentru publicul din întreaga lume, în sistem pay-per-view. Este prima oară când Festivalul recurge la acest sistem. Fondurile strânse vor fi folosite pentru a acoperi cheltuieli de organizare și drepturile de proprietate intelectuală ale artiștilor. 

Biletele și abonamentele vor fi puse în vânzare în luna iunie, prin www.festivalenescu.ro și www.eventim.ro”.

Elemente de referință în programul Festivalului Enescu 2021, comunicate de organizatori:

– Cea mai consistentă interpretare a lucrărilor lui George Enescu: 42 de interpretări, inclusiv toate cele 5 simfonii, care vor fi prezente în interpretări ale unor orchestre internaționale. Toate orchestrele  internaționale prezente în Festival au în program o lucrare de George Enescu.

– Va fi un „dialog” Enescu-Stravinsky – întrucât anul acesta se împlinesc 50 de ani de la moartea lui Igor Stravinsky: Simfonia a 5-a de Enescu (în aranjament final de Pascal Bentoiu) este în Program împreună cu două lucrări de Stravinsky prezentate în premieră: The Flood (Potopul) și Les Noces (Nunta), concert susținut de Orchestra Simfonică Radio Berlin, dirijată de Vladimir Jurowski, și de Corul Filarmonicii Enescu. Les Noces este o lucrare foarte dificil de organizat, pentru că e cu patru piane. Soliștii la pian vor fi patru tineri români: Daniel Ciobanu, Andrei Licareț, Mihai Ritivoiu și Alexandra Silocea. 

Simfonia a 2-a de Enescu este în Program împreună cu Concertul  pentru vioară în re major al lui Stravinsky, în interpretarea Baltic Sea Philharmonic Orchestra.

În al doilea concert al Orchestrei Simfonice Radio Berlin, dirijată de Vladimir Jurowski, programul include Concertul pentru pian de Stravinsky, care îl va avea ca solist pe Laureatul ediției 2020/21  al Concursului  George Enescu, Secțiunea Pian  

– Mari orchestre programate în Festival:  Orchestra Filarmonicii George Enescu va concerta în Gala de Deschidere a Festivalului sub bagheta dirijorului Paavo Järvi;  Orchestra și Corul Teatrului Mariinsky, cu Valery Gergiev dirijor; London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic, London Philharmonic Orchestra, Academy of St Martin in the Fields, Philharmonia London, Simfonia of London, London Mozart Players; Orchestra Israel Philharmonic va concerta sub bagheta noului său dirijor, Lahav Shani; Orchestra Națională a Franței, dirijată de noul ei director, Cristian Măcelaru; Filarmonica din München cu Valery Gergiev dirijor; Orchestra Del Teatro Alla Scala din Milano, cu un program special și cu un dirijor care vine pentru prima dată în România, Andrés Orozco-Estrada; Orchestra Les Dissonances, cu David Grimal dirijor și solist; Royal Concertgebouw Orchestra cu dirijori diferiți pentru cele două concerte susținute – Daniel Harding și Alan Gilbert.

– Soliști cunoscuți: Maxim Vengerov; Patricia Kopatchinskaja; violoncelista americană Alisa Weilerstein, care vine pentru prima dată în România, împreună cu orchestra sa de cameră The Trondheim Soloists; frații Renaud Capuçon (vioară) și Gautier Capuçon (violoncel); violoniștii Leonidas Kavakos, Dmitry Sitkovetsky; contratenorul Philippe Jaroussky; mezzo-soprana Joyce DiDonato și soprana Sonya Yoncheva; la pian sunt anunțați artiști de prestigiu, care au mai fost prezenți în Festival: Martha Argerich, Jean Yves Thibaudet, Yuja Wang, Khatia Buniatishvili, Maria João Pires, Kirill Gerstein.

– Două lucrări cu narator: Robert Powell (celebru pentru rolul său din filmul lui Franco Zeffirelli, Jesus of Nazareth, 1977) va fi naratorul în Oedipus Rex de Stravinsky, cu Mariinsky Theatre Orchestra and Choir, dirijor Valery Gergiev și în Suita Peer Gynt a lui Grieg, cu Opéra de Marseille, dirijată de Gabriel Bebeşelea.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...