Fiscalitatea, un instrument al dezvoltării României

Date:

Pactul pentru fiscalitate 2022-2023 a fost lansat și supus unei prime analize la nivelul mediului academic, a mediului de business și a celui mediatic, în cadrul oferit de aula Bibliotecii Centrale Universitare Carol I din București. Reactualizare pe coordonatele actualității a unui demers din 2014, Pactul pentru fiscalitate este definit de inițiatorii lui, Adrian Măniuțiu, Răzvan Orășanu, Daniel Apostol, prin vizarea unei serii de principii considerate fundamentale pentru o politică fiscală sănătoasă: „Eficientizarea legislației fiscale; restrângerea excepțiilor fiscale și transparentizarea procedurilor de aplicare si verificare; stimularea investițiilor și atragerea de investiții directe în economie; depolitizarea, reprofesionalizarea, informatizarea și interconectarea ANAF; toleranță zero la evaziune fiscală și criminalitate economică”.

În contextul actualei lansări, prof. univ. dr. Mircea Coșea a accentuat că „fiscalitatea nu trebuie să fie doar un instrument al politicii bugetare, ci și un instrument al dezvoltării”. Aprecierea sa a fost că Pactul pentru fiscalitate reprezintă „o garanţie că fiscalitatea în România poate să devină un element de stabilitate, de echitate, de progres, că vom avea o economie reglementată altfel, că vom avea o economie care se va baza pe ceea ce este important în tot ceea ce înseamnă sistem economic, şi anume colectarea şi distribuţia şi, bineînţeles, redistribuirea”.

Prin raportare la temele majore ale actualității economice, acad. Lucian Albu a oferit o proiecție a principiilor Pactului pentru fiscalitate asupra problematicii vizând impozitarea, apreciind că „nu putem să facem rabat de la sistemul de impozitare”. În opinia sa, la noi, „rațiunea pentru care a fost introdusă cota unică a fost tocmai de a atrage investițiile străine în România și de a permite unei clase mijlocii să apară, pentru că la noi e încă în faza de apariție” și abia „după ce obții prosperitate, poți să-ți permiți și o impozitare progresivă”.

În același spirit, av. Gabriel Biriș a subliniat: „Prima întrebare la care cred că ar trebui să răspundă cei care propun cotele progresive este la ce vor să se aplice. Dacă vor să se aplice doar pentru cei care acum plătesc cota unică, o astfel de măsură n-are cum să ajute. Sarcina fiscală trebuie așezată proporțional cu cât câștigăm, fără să discriminăm diverse tipuri de venituri sau diverse categorii de persoane.”

La egalitatea legii ca efect asupra tuturor celor pe care-i vizează, odată cu indiscutabila cerință a respectării legislației, s-a referit conf. univ. dr. Lucian Țâțu, Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori a Academiei de Studii Economice din București.

În continuarea preocupărilor pentru susținerea și argumentarea aplicată a Pactului pentru fiscalitate, la 23 iunie va avea loc la Parlamentul României o conferinţă pentru fundamentarea şi adoptarea unor principii commune împreună cu Comisia pentru buget-finanţe din Camera Deputaţilor.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...