Investiții cu scop de responsabilitate socială la Lidl România

Date:

Compania Lidl România prezintă rezultatele activităților derulate în 2022 sub umbrela „Pentru un viitor mai bun”, prin care „a continuat să investească în parteneriate strategice ce urmăresc patru domenii principale de responsabilitate socială ale companiei: mediu, educație, dezvoltarea serviciilor de urgență și dezvoltarea comunităților”.

Respectarea biodiversității și Protejarea mediului – peste 14,6 milioane de lei în vederea combaterii și prevenirii poluării cu plastic

Pentru a susține combaterea și prevenirea poluării cu plastic, Lidl România a investit peste 14,6 milioane de lei în programe dezvoltate împreună cu societatea civilă, sumă care s-a concretizat în 2022 în:

• Programul ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului), de colectare separată a deșeurilor reciclabile care a dublat numărul de școli înscrise în program față de anul 2021, ajungând la peste 400 de școli care au raportat date despre deșeurile colectate. De asemenea, a crescut cantitatea de deșeuri colectate raportate – cu peste 50% față de anul 2021 – 2,620 tone de deșeuri, din care 296 tone de deșeuri reciclabile, comparativ cu cele 1,736 tone raportate de școli în anul anterior. Tot în anul 2022, a fost inițiată o serie de cursuri dezvoltate alături de partenerii programului ASAP, Asociația ECOTECA, dedicate profesorilor și personalului auxiliar din școli. Astfel, peste 160 de profesori și administratori au fost instruiți privind obligaţiile legale ale unităților de învățământ privind gestionarea deșeurilor, noțiunile generale privind managementul deșeurilor și economia circulară și soluțiile accesibile pentru eficientizarea procesului de administrare a deșeurilor în cadrul unităților școlare. În prezent, informațiile despre colectarea separată și reciclare ajung la aproape 600.000 de elevi din 1.600 de școli și 32 de reședințe de județ și localități din România;

• În urma activităților realizate de către voluntarii Patrulei Zero Plastic, coordonată de WWF (World Wildlife Fund), au fost reciclate în Delta Dunării, Brașov și Râșnov aproximativ 2.000 kg de deșeuri, de plastic, hârtie și aluminiu. Totodată, cu ocazia Festivalului Orașelor Verzi (FOV) a fost organizat Concertul de Plastic, alături de Filarmonica din Brașov în Piața Sfatului. În acest context, mesajul campaniei privind pericolul ecologic al plasticului a fost transmis celor peste 1.000 de spectatori.

• În cadrul programului Cu Apele Curate, coordonat de asociația Mai Mult Verde, 52 de tone de deșeuri au fost colectate din apele Dunării și ale afluenților săi, cu ajutorul a 2.000 de voluntari participanți, și alte 30 tone de deșeuri au fost colectate prin intermediul a 4 bariere plutitoare instalate pe râurile Cerna, Jiu, Olt și Buzău, contribuind la combaterea poluării cu plastic, în anul 2022. În plus, a fost instalată o nouă barieră plutitoare pe râul Siret, în dreptul localității Șendreni (județul Galați), fiind cea mai mare barieră plutitoare de până acum, având o lungime de 100 metri;

Programului de granturi Cu Apele Curate, desfășurat în parteneriat cu Asociația MaiMultVerde, Centrul de Resurse pentru Participare Publica (CeRe), BlocZero și Asociația pentru Relații Comunitare, reprezintă un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților Dunării. Astfel, în 2022 au fost finanțate 15 proiecte cu implementare pe o perioadă de 6 sau chiar 12 luni, cu o valoare totală de peste 2 milioane de lei.

În cadrul proiectului internațional Clean Danube, inițiat de asociația AWP, Andreas Fath (om de știință, profesor și atlet) a înotat pe toată lungimea Dunării pentru a atrage atenția cu privire la gradul de poluare și impactul negativ asupra bidodiversității. Acesta a pornit din munții Pădurea Neagră și s-a oprit la vărsarea fluviului în Marea Neagră. Pe teritoriul României, alături de partenerii de la Mai Mult Verde și voluntarii Cu Apele Curate, au fost organizate evenimente în Turnu Măgurele, Giurgiu, Călărași, Cernavodă, Galați și Sulina, pentru a crește gradul de conștientizare în ceea ce privește importanța protejării mediului în general și a apelor în special.

În comunitățile locale au fost organizate 4 tabere eco-educative, cu 100 de participanți, 10 evenimente comunitare Cu Apele Curate, cu 550 de participanți și 40 de proiecții de filme tematice cu 1150 de participanți.

Conservarea resurselor – prevenirea și combaterea risipei alimentare

• Pentru reducerea risipei alimentare, în anul calendaristic 2022, Lidl România a contribuit cu peste 1,3 milioane de lei, sprijinind financiar dezvoltarea rețelei naționale a Băncilor pentru Alimente, în calitate de partener fondator. În prezent, la nivel național funcționează o rețea compusă din 9 Bănci regionale pentru Alimente în București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați. Împreună, acestea formează Federația Băncilor pentru Alimente din România, o infrastructură eficientă la nivel național, cu acțiune imediată și sustenabilă la problema risipei alimentare și cu impact social, economic și de mediu. Doar în anul 2022, peste 1.000 de tone de alimente și produse nealimentare donate de către Lidl România au ajuns prin rețeaua Băncilor pentru Alimente la peste 500 de organizații caritabile care au în grijă sute de mii de persoane vulnerabile din comunitate. În plus, pentru creșterea gradului de conștientizare privind risipa alimentară în rândul clienților proprii, Lidl România, împreună cu rețeaua Băncilor pentru Alimente, a organizat în 2022, cu ocazia sărbătorilor și ca răspuns la criza umanitară generată de războiul din Ucraina, trei colecte de alimente în peste 200 de magazine din toată țara. Clienții Lidl România au putut face astfel propriul gest de solidaritate, donând peste 67,7 tone de alimente neperisabile. Prin Banca pentru Alimente acestea au ajuns pe masa persoanelor în dificultate sau a celor refugiate, prin cele 225 de organizații partenere cu programe sociale din toată țara.

Comportament corect: accesul la educație incluzivă de calitate – Lidl România a susținut, în anul calendaristic 2022, 7 parteneri strategici cu peste 11,5 milioane de lei

• Alături de Centrul Step by Step, a fost continuată promovarea conceptului de educație timpurie și a beneficiilor pe care le aduce în dezvoltarea copiilor, și prin urmare, a societății. Peste 4.385 de cadre didactice au participat la cursuri de formare în metodologia alternativei educaționale Step by Step și profesorii a peste 37.000 de copii de creșă și grădiniță au primit câte un pachet de cărți pentru copii și resurse de dezvoltare profesională care să susțină activitățile de învățare prin joc;

• În 2022, a fost continuat și parteneriatul strategic cu Teach for Romania, în anul școlar 2022-2023 fiind antrenați și susținuți peste 130 de profesori, învățători și educatori care au predat în școli publice vulnerabile. Tot în 2022 a fost organizată prima ediție a Galei Profesorul Anului din mediul rural, care pune accent pe calitatea educației din zonele rurale și care promovează cadrele didactice care practică excelența în educație, răspunzând nevoilor elevilor lor, indiferent de unde pornesc aceștia. În plus, la finalul anului 2022 a fost lansat primul proiect de leadership dedicat elevilor, Boardul elevilor Teach for Romania, ce are ca scop dezvoltarea competențelor de leadership ale elevilor de gimnaziu din clasele VI-VIII, din școlile din mediul rural din regiunea Moldova;

• În anul 2022, 33 de școli și 1.300 de copii au beneficiat de campania de digitalizare a programului Pâine și Mâine, al fundației World Vision România. 33 de laptopuri și 320 de tablete, abonamente la internet și teste de evaluare standardizată, au fost donate în urma campaniei desfășurate în magazinele Lidl România, în perioada 10 noiembrie – 28 decembrie 2022, în cadrul căreia, pentru fiecare jucărie achiziționată de clienți din magazinele sale, Lidl a donat 1 leu către World Vision România. Aceste dispozitive au contribuit la creșterea gradului de alfabetizare digitală a copiilor din proiect, prin expunerea regulată la conținut digital educațional. Totodată, acestea au oferit în egală măsură celor aproape 100 de profesori din program oportunitatea de a-și realiza orele într-un mod mult mai interactiv și adaptat nevoilor actuale ale copiilor. În plus, 477 de copii susținuți în programul Pâine și Mâine au primit o masă caldă pe zi, ajutor la teme, și au participat la programul „Școala de Vară”, unde au desfășurat jocuri educative, sportive și au avut parte de o excursie de vară, în afara comunității lor;

• Asociația pentru Valori în Educație a implementat cu sprijinul Lidl România, 3 programe în 234 de școli, respectiv: Academia de Leadership, Edu Networks și HumanKind. Cele 3 programe intensive au ca scop dezvoltarea abilităților de leadership și management, precum și sprijinirea profesorilor de a-și dezvolta competențele socio-emoționale, pentru a găsi oportunități de învățare pentru elevi indiferent de materia predată la clasă;

• 750 de elevi de liceu și-au descoperit opțiunile de carieră prin programul „Ora de Carieră”, al Fundației Leaders, desfășurat la nivel național. 200 de elevi de liceu și-au dezvoltat competențe cheie de leadership precum: autocunoaștere, lucru în echipă și gândire critică, în cadrul programului „Leaders Explore” și au realizat de la zero peste 20 de proiecte în comunități mici și mari, proiecte din domenii precum mediu, educație și cultură, care au ajuns la peste 1.000 de beneficiari direcți;

• 453 de copii din comunități defavorizate și părinții acestora din: București, Brașov, Iași și Timișoara au beneficiat de servicii educaționale și sociale, oferite cu sprijinul Lidl România prin proiectul Acces la educație pentru o viață mai bună, implementat de Organizația Salvați Copiii. Activitățile au urmărit oferirea de servicii integrate, care să acopere atât componenta socială și componenta educativă, cât și o componentă de sprijin material: o masă zilnic pe perioada frecventării cursurilor, rechizite, produse igienico-sanitare, îmbrăcăminte și încălțăminte, în funcție de nevoile copiilor, asigurând astfel o intervenție unitară pentru beneficiarii proiectului. Pe lângă beneficiarii direcți, peste 1.800 de copii și tineri din comunitățile vulnerabile din cele 4 orașe au luat parte la campaniile de informare cu privire la importanța educației. Scopul proiectului este să contribuie la diminuarea abandonului școlar în orașele menționate prin implementarea unui pachet de servicii educaționale și sociale care să răspundă cât mai concret nevoilor copiilor din grupuri vulnerabile;

• Fundația Zurli, cu sprijinul Lidl România, au continuat campania națională de educație rutieră Verde la educație pentru circulație, în mediul online prin lansarea platformei www.verdelaeducatie.ro. Peste 25.000 de copii și părinți au participat la evenimentele educative organizate în peste 20 de orașe din România. În plus, materialele educative oferite publicului larg prin platformele online au depășit 3 milioane de vizualizări.

Comportament corect: Lidl România a sprijinit cu peste 1,2 milioane de lei dezvoltarea infrastructurii serviciilor de urgență, pentru:

• schimbarea echipamentelor de descarcerare din dotarea elicopterului SMURD București;

• acoperirea taxei de participare a 19 medici care au urmat în Italia un curs destinat utilizării camerelor hiperbare din dotarea celor 4 autospeciale pentru tratamente hiperbarice și oxigenoterapie;

• readucerea în stadiul de funcționare a ansamblului PMA (post medical avansat) format din 3 corturi pe structură gonflabilă ce fac parte din completul Autospecialei de Intervenție la Accidente Colective și Calamități din dotarea ISU Iași;

• asigurarea continuității și creșterea operativității din cadrul proiectului de intervenție urbană cu motociclete SMURD, prin achiziționarea pentru Inspectoratele pentru Situații de Urgență care au în dotare respectivele motociclete a mai multor echipamente de protecție personală MOTO, echipamente medicale și echipamente de comunicații. În total au fost achiziționate 23 de seturi de echipamente de protecție moto tip vară/iarnă pentru ISU Timiș, ISU Cluj și ISU Iași, precum și 12 echipamente de comunicații compatibile cu terminalele din platforma națională TETRA pentru ISU Brașov;

• extinderea proiectului național de intervenție urbană cu motociclete SMURD în 2 noi județe, respectiv Sibiu și Bihor.

• în plus, în anul 2022, Lidl România a continuat susținerea programului Bucureștiul Pregătit, inițiat și gestionat de Fundația Comunitară București, care prin fondul de finanțare, a susținut patru organizații: Asociația Clubul Câinilor Utilitari, ARCEN – în parteneriat cu Re:Rise – Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic, Societatea Română a Radioamatorilor – Radioamatorii în Situații de Urgență și Societatea Națională de Cruce Roșie din România – Filiala Sector 6. Peste 9.500 de persoane din instituții de învățământ (grădinițe, școli, facultăți) au fost instruite în cursuri de pregătire pentru cutremur și cursuri de prim-ajutor premedical de bază și alte peste 50.000 de persoane au fost informate despre pregătirea pentru cutremur prin ghidurile de pregătire și campanii de informare. De asemenea, 90 de voluntari ai Asociației Clubului Câinilor Utilitari, Radioamatorilor Voluntari în Situații de Urgență și de la Crucea Roșie Sector 6 sunt acum mai bine pregătiți, datorită echipării cu uniforme, rucsacuri de intervenție și stații radio, esențiale pentru intervenția în teren, dar și prin organizarea de tabere de instruire și simulări de salvare comune.

Deschidere pentru dialog: Lidl România a investit peste 2,7 milioane de lei

• Lidl România a continuat parteneriatul strategic cu Ambasada Sustenabilității a cărei misiune este aceea de a promova modelul economic sustenabil, cel în care companiile, prin intermediul parteneriatelor, pot rezolva probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică (profitul) și, în anul 2022, a fost lansată cea de-a doua ediție a studiului „România cu un singur chip”, ce reprezintă continuarea analizei începute în anul 2020. Studiul urmărește măsurarea decalajelor de dezvoltare existente între mediul urban și cel rural, din patru categorii: populație generală, sărăcie și excluziune socială, sănătate și educație. Obiectivul este de a atrage atenția asupra sectoarelor în care este necesară accelerarea reformelor, în drumul spre atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Sustenabilă ale Organizației Națiunilor Unite.

• Lidl România a susținut pentru al patrulea an misiunea Code for Romania de a digitaliza societatea românească, în cadrul unui parteneriat strategic. În 2022, Code for Romania a lansat, în programul Civic Labs, rapoarte cu zeci de soluții digitale pentru problemele României din diverse teme: acces la sănătate, incluziune, acces la educație, reciclarea și managementul deșeurilor. În același timp, asociația a demarat activitatea de cercetare și proiectare pe mai multe teme noi: școli sigure și bine administrate, sănătate mintală pentru toți, orașe prietenoase, șanse pentru persoanele cu dizabilități, sate dezvoltate, jurnaliști eficienți și acces la cultură. În plus, la izbucnirea crizei refugiaților din Ucraina, în doar 48 de ore, Code for Romania, pornind de la soluții prototipate deja în programul Civic Labs, a putut lansa un ecosistem de intervenție umanitară fără precedent. În primul an, 1,5 milioane de refugiați au primit ajutor prin platforma dopomoha.ro, mulți dintre aceștia au găsit spații de cazare sigure și verificate, iar cei mai vulnerabili au avut acces ușor la servicii medicale sau sociale.

Dezvoltarea comunităților prin susținerea financiară cu peste 6,9 milioane de lei

Și în anul 2022, Lidl a continuat să susțină programul Fondul pentru un viitor mai bun în comunități, desfășurat în parteneriat cu Federația Fundațiile Comunitare din România, ce oferă micro-granturi nerambursabile pentru inițiative comunitare de protecție a mediului și educație. Astfel, edițiile trei și patru ale programului, desfășurate anul trecut au oferit finanțări în valoare de 2.450.000 de lei pentru 54 de inițiative civice, din 10 orașe ale țării. Inițiative precum amenajarea de grădini urbane în cartiere, HUB-uri verzi, ateliere anti-risipă și de reutilizare creativă a materialelor, informarea locuitorilor orașului pe tematici din sfera biodiversității, tururi de „citizens science” și multe alte idei din comunitate au primit susținere financiară și mentorat. În primele trei ediții, programul a mobilizat transformări în alte 16 orașe din țară, consolidând zeci de ONG-uri locale și grupuri de inițiativă.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Hotărârea Consiliului de Administrație al BNR pe probleme de politică monetară din 13 mai 2024

Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României, întrunit...

Seniorii Războiului de business

Tot mai interesant. FoodIntelForum AQUA Carpatica progresează. Conducători de vârf din...

Deficitul bugetar și investițiile publice: o lămurire necesară

| de Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal