Chiar e transfer tehnologic? Ăndoiala poate fi semn al exigenĹŁei, aĹa cÄ argumentele trebuie sÄ fie solide. Pe platforma fizicii de la MÄgurele, unde se construieĹte (simplificat spus) cel mai puternic laser posibil ĂŽn acest moment, rezultatele trecerii de la cercetare la business ĂŽncep sÄ se vadÄ, sÄ funcĹŁioneze. Unul se aflÄ ĂŽn mijlocul atenĹŁiei, la propriu: Dacia Logan â autoturism electric, pe baza unei baterii ale cÄrei elemente sunt sudate cu laser. Este realizat de compania româneascÄ Prime Motors Industry, condusÄ de Cristian Pastuhov.
Din explicaĹŁiile lui Cristian Pastuhov, reĹŁinem cÄ o astfel de sudurÄ este necesarÄ pentru cÄ trebuie fÄcutÄ ĂŽn condiĹŁii cu totul speciale (materiale foarte subĹŁiri, o anumitÄ temperaturÄ, timp de sudare foarte scurt), pe care un laser cum e cel de la MÄgurele poate sÄ le asigure. Elementele active ale bateriei sunt de Litiu-ion, iar cercetÄrile trebuie sÄ ducÄ la parametrii tehnici specifici aplicaĹŁiei pe care o presupune Loganul electric. OdatÄ finalizatÄ, tehnologia va fi integratÄ ĂŽntr-un aparat care va fi preluat de Prime Motors Industry ĂŽn unitatea de producĹŁie.
NU VINZI NIMIC ALTCEVA DECĂT ĂNCREDERE
âAm reuĹit deja sÄ facem suduri bune, dar mai trebuie studiatâ, zice Cristian Pastuhov. Primul vehicul electric a Ĺi fost realizat Ĺi lumea-l vede cÄ merge. Ba au venit Ĺi comenzi, Ĺi propuneri de parteneriat din alte ĹŁÄri. âContextul e neaĹteptat de favorabilâ, considerÄ interlocutorul Ĺi nuanĹŁeazÄ: âŢintim piaĹŁa celor care fac distribuĹŁie, transport de marfÄ, de persoane. E cea mai eficientÄ modalitate de a-ĹŁi amortiza aceastÄ investiĹŁieâ. SocoteĹte comparând cheltuielile cu Loganul electric (25.000 euro cumpÄrare, Ĺase lei pe suta de kilometri energie electricÄ) cu cheltuielile pentru o maĹinÄ obiĹnuitÄ, ĂŽn leasing (ratÄ, combustibil, ĂŽntreĹŁinere). Ăn primii cinci ani de funcĹŁionare, costurile ies egale. DupÄ cinci ani, âvehiculul meu are un numÄr de cicluri care-i mai permite funcĹŁionarea ĂŽncÄ 15 ani. Din acel moment, cu Ĺase lei pe 100 de kilometri, este net superior ca eficienĹŁÄ economicÄ. Atunci intervine utilitatea folosirii lui ĂŽn floteâ. Ĺi pânÄ atunci?! âĂncrederea e cel mai important lucru. Definitoriu pentru Prime Motors Industry e ĂŽncrederea. Nu vinzi nimic altceva decât ĂŽncredereâ.
Ăntrebare pentru legiuitor Cristian Pastuhov are o nelÄmurire legislativÄ: âSubvenĹŁia pentru vehicule electrice achiziĹŁionate de la producÄtor s-a mÄrit de la 6.000 la 10.000 euro. Eu mÄ numesc producÄtor? Eu iau un vehicul termic Ĺi-l transform ĂŽn electric. Scot un vehicul omologabil Ĺi atestabil. Ar trebui Ĺi cumpÄrÄtorul meu sÄ beneficieze de subvenĹŁie, pentru cÄ dau un vehicul electric pe piaĹŁÄâ. Energie electricÄ la siguranĹŁÄ maximÄ Ăn contextul cercetÄrilor mondiale pentru stocarea energiei electrice ĂŽn acumulatori Litiu-ion (Li-ion) Ĺi redarea ulterioarÄ consumatorilor, Prime Motors Industry, ĂŽn contact cu un producÄtor european, dezvoltÄ ĂŽn România âconcepte care sÄ ducÄ la folosirea pe scarÄ cât mai mare a acestor sisteme de stocareâ. Ăn afara vehiculelor electrice, pregÄteĹte producerea unor âsisteme de stocare a energiei provenite din panouri fotovoltaice Ĺi eoliene pentru consum casnic Ĺi ĂŽn domenii unde siguranĹŁa energiei electrice e majorÄâ. |