Psoriazis – discriminare profesională şi socială nejustificată

Date:

Psoriazisul, boală de piele cu „comorbidităţi multiple şi implicaţii severe la nivel psihosocial, profesional şi economic”, provoacă discriminări nejustificate faţă de bolnavi, deoarece nu este o boală contagioasă – acesta este mesajul accentuat de Societatea Română de Dermatologie (SRD) cu ocazia Zilei Mondiale de Luptă împotriva Psoriazisului (29 octombrie), cu sloganul „Let’s get Cnnected”. Informaţii de specialitate au fost oferite de prof. univ. dr.  Călin Giurcăneanu, preşedintele Societăţii Române de Dermatologie şi dr. Alin Nicolescu, secretar general al Societăţii Române de Dermatologie (foto). Perspectiva pacienţilor a fost reliefată de Rozalina Lăpădatu, preşedintele Asociaţiei Pacienţilor cu Afecţiuni Autoimune. Au fost lansate datele preliminare ale Proiectului Național privind prevalența psoriazisului și a psoriazisului artropatic în România. Primele date arată că aproximativ 5% din populația României suferă de psoriazis, potrivit unui studiu realizat pe un eșantion reprezentativ de 1.500 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, din mediile urban și rural și pe un subeșantion de 500 de persoane la care a fost realizat în paralel și examenul clinic la cabinetele medicilor dermatologi. Media europeană este estimată la 3%. Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) semnalează că din punctul de vedere al importanţei psoriazisul este a cincea boală cronică netransmisibilă, împreună cu diabetul, cancerul, bolile cardiovasculare sau respiratorii.

Sub aspect economico-social, psoriazisul are consecinţe apreciate ca extrem de importante: pacienţii cu psoriazis sever ratează anual în medie între 3 şi 26 de zile de muncă;23% dintre aceştia afirmă că psoriazisul a influenţat alegerea carierei profesionale, în sensul renunţării la ce doreau să urmeze; 50% dintre pacienţi relatează o calitate a vieţii scăzută din cauza discriminării la locul de muncă; 62% dintre pacienţi declară că se confruntă cu probleme financiare din cauza bolii. Se adaugă consecințe psihosociale negative, precum rușine, furie, îngrijorare, jenă.

Campania actuală, demersurile aferente în general, au şi un rol educativ asupra persoanelor din mediul economic, social, familial în care trăiesc pacienţii cu psoriazis, în sensul de lămurire că boala nu se transmite. În acelaşi timp, mesajul către pacienţi este de încredere că boala poate fi gestionată, condiţiile fiind abordarea în echipă interdisciplinară, cu originea la nivelul medicului dermatolog, precum şi aderenţa pacientului la medic.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Implicațiile legislației REIT în contextul pieței imobiliare din România

| de Laurențiu Stan, consultant financiar (foto)

Atenție la valoarea în vamă – noi ghiduri de simplificare emise de Comisia Europeană vin în sprijinul importatorilor

de Mihai Petre, Director, Global Trade, EY RomâniaCosmin Dincă,...

PwC Internal Audit Study: Îngrijorați  de riscurile tot mai mari, managerii vor ca auditul să acționeze mai rapid și din proprie inițiativă 

de Mircea Bozga, Partener PwC România Managementul companiilor își dorește...