Numiţi în diverse şi forţate moduri (dintre care cel mai căznit este tocmai cel care pare să se fi impus: „millennials”) şi consideraţi cu largheţe drept generaţie, oamenii între 18 şi 34 de ani îşi relevă tipologia de cumpărători ai produselor curente prin mijloace la-ndemână, aşa cum o arată ediția 2018 a studiului pan-european “L’Observatoire Cetelem”. Brand cunoscut pe piaţa creditelor de consum din România, Cetelem a devenit din primul trimestru al acestui an BNP Paribas Personal Finance SA Paris Sucursala București şi anunţă că oferă în continuare „servicii de credite de consum în magazin, carduri de credit sub sigla Mastercard, credite auto, credite de nevoi personale și servicii de brokeraj pentru asigurări”.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 13.800 de persoane cu vârste între 18 și 75 de ani și pe un eșantion de 3400 de persoane de 18-34 de ani în 17 țări europene, eșantionul din România, a cuprins 1000 de repondenți. O apreciere de ansamblu este că oamenii văd shopingul în primul rând ca relaxare: 67% dintre repondenţii români tineri consideră cumpărăturile drept o plăcere. Din punctul de vedere al cheltuielilor la cumpărături, se dovedesc mai raţionali decât acum 10 ani: „milenialii” din România, în proporţie de 85% dintre cei chestionaţi, dau prioritate calităţii faţă de cantitate. 87% dintre tinerii subiecţi din România preferă centrele comerciale care deţin şi alte oferte (de exemplu, de timp liber, de relaxare) pe lângă magazine. Cumpărăturile online şi cele din magazine au ponderi echilibrate ca practică obişnuită, fluxul informării, opţiunii, achiziţiei fiind în ambele sensuri: întâi observare online şi, pe această bază, cumpărare din magazin, ca şi invers, adică descoperire pe viu, reţinerea şi eventual transmiterea imaginii şi apoi comanda. În mai mare măsură decât practica încetăţenită pe plan european, în România exponenţii generaţiei „millennials” se dovedesc preocupaţi şi de alegerile şi comenzile online, dar și de cumpărăturile făcute în magazin, în interacţiune cu vânzătorul. Motivele dominante de nemulţumire la cumpărături vizează statul la coadă (58%), greutatea găsirii unui loc de parcare (35%) etc. Aşteptările cel mai mult invocate se referă la indicarea de către fiecare magazin a ofertelor de produse care se găsesc numai acolo (88%) şi la extinderea orarului de funcționare (82%).
Cu o privire de ansamblu, Pascal Roussarie (foto), Head of Sales and Marketing Central Europe Region BNP Paribas Personal Finance, conchide: „Considerăm că una dintre cele mai importante descoperiri din 2018 ale studiului L’Observatoire Cetelem este revenirea încrederii în rândul consumatorilor europeni. Consumatorii zâmbesc din nou și privesc optimiști către viitor. Încrederea în circumstanțele lor personale a crescut și se reflectată în intențiile de economisire și consum. Dorința de a consuma se dovedește a fi mai puternică în Estul Europei (Slovacia – 73%, Bulgaria și Cehia – 69%, România – 67%), iar cea de economisire este mai pronunțață în Norvegia – 65%, Suedia – 61% și Portugalia – 60%”.