Studiu Coface privind plățile corporative din Germania 2022: Companiile se pregătesc pentru o nouă criză

Date:

În timp ce situația economică actuală generează tot mai multe efecte negative, cea de-a șasea ediție a sondajului Coface privind plățile corporative din Germania indică faptul că impactul asupra plăților în 2022 pare a fi moderat și comparativ mai mic decât șocul general asupra economiei. Cu toate acestea, companiile sunt mai atente pe termen scurt și foarte pesimiste cu privire la viitor.

• Numărul și durata întârzierilor de plată au crescut ușor și de la un nivel inițial foarte scăzut. Aceasta înseamnă că disciplina de plată s-a deteriorat (+6 puncte procentuale dintre companiile intervievate care au raportat întârzieri de plată în 2022), dar rămâne sub nivelul observat în 2020 și cu mult sub nivelurile pre-pandemie.

• Durata medie a întârzierilor de plată a crescut la 28,7 zile în 2022 (+1 zi), după ce a scăzut cu 7 zile în 2021.

• Companiile din sectorul de ambalare a hârtiei au înregistrat o întârziere medie de plată de 18,4 zile, în timp ce companiile din sectorul financiar au înregistrat un timp mai mare de așteptare (întârziere medie de 35 de zile).

• Principala noutate a analizei vine însă din perspectiva economică anticipată de companii. Niciodată în istoria acestui sondaj, companiile nu au fost atât de pesimiste cu privire la viitorul lor.

Companiile vigilente oferă mai puține termene de plată

Porivit concluziilor sondajului, comportamentul de plată a devenit mai restrictiv, pe măsură ce companiile germane întâmpină tot mai multe provocări și preferă să încaseze creanțele cât mai curând posibil. Mai puține companii oferă termene de plată față de anul trecut (71% comparativ cu 74%) și aceasta este în special situația pentru companiile care sunt active în principal în Germania. Termenele de plată scurte predomină, 90% dintre companii cerând ca plățile să fie efectuate în 60 de zile în 2022. În general, perioada medie de creditare s-a modificat doar marginal, cu o creștere de 0,2 zile până la 32,8 zile.

Sondajul indică două direcții. Pe de o parte, companiile par mai vigilente și, prin urmare, oferă mai puține termene de plată. Pe de altă parte, chiar dacă companiile preferă să ofere termene de plată scurte, întrucât încrederea lor în clienți este în scădere, motivele tehnice – standardele de piață, problemele cu lanțurile de aprovizionare, timpii de livrare –  le obligă să continue să ofere sau chiar să extindă termenele de plată”, explică Christiane von Berg, economist pentru Europa de Nord la Coface.

Întârzieri de plată: companiile continuă să încaseze facturi la timp

Durata medie de întârziere a plăților a crescut cu 1 zi, ajungând la 28,7 zile în 2022. Aceasta este a doua cea mai mică medie de întârziere a plăților de la începutul seriei cronologice din 2016. În plus, numărul de întârzieri de plată a crescut ușor de la minimul de 59% în 2021 la 65% în 2022. Acesta este încă sub cifra din 2020 (68%) și mult sub media pre-pandemie de 82%.

Întârzierile de plată au rămas corelate în principal de provocările financiare, iar companiile confirmă faptul că aceste dificultăți sunt determinate de creșterea costurilor mărfurilor, a mărfurilor de intrare și a costurilor de producție, de problemele lanțului de aprovizionare, de presiunea competitivă ridicată, dar și de scăderea cererii în Germania. De remarcat faptul că impactul pandemiei de COVID-19 s-a temperat și nu a mai fost invocat de către companii, deși este clar că pandemia este departe de a se termina”, detaliază Christiane von Berg.

Așteptările pesimiste sunt norma

Deși comportamentul de plată rămâne pozitiv, companiile nu au fost niciodată atât de pesimiste în ceea ce privește perspectivele de afaceri. În timp ce viziunea lor asupra situației din 2022 este aproximativ neutră, 38% dintre toți respondenții se așteaptă la condiții de afaceri mai proaste în 2023, în timp ce doar 14% dintre ei sunt mai optimiști pentru 2023. De asemenea, acest pesimism este observabil în aproape toate sectoarele.

Nivelul record de pesimism în rândul companiilor din Germania poate fi ușor explicat prin riscurile semnificative și diverse cu care se confruntă acestea. Întreruperea lanțului de producție global și creșterea costurilor cu mărfurile non-energetice rămân preocupări esențiale pentru perspectivele de export ale companiilor. Dar noi riscuri, cum ar fi războiul din Ucraina, sancțiunile aferente, precum și creșterea prețurilor la energie pun presiune pe companii”, comentează Christiane von Berg.

Situația economică și macro perspectivele par să fi schimbat, de asemenea, modul în care companiile germane văd oportunitățile de dezvoltare a afacerilor. Germania rămâne prioritară ca zonă pentru dezvoltarea afacerilor, deși impulsul este mai slab, iar companiile raportează că sunt mai puțin concentrate pe Uniunea Europeană și pe China acum și mai interesate de SUA și Europa (în afara UE). Aceasta din urmă ar putea fi legată de dorința de a eluda sancțiunile UE împotriva Rusiei și Belarusului.”

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY: programele de transformare au șanse de reușită de 12 ori mai mari prin concentrarea pe factorul uman 

96% dintre programele de transformare ajung în puncte de...

România, cea mai accesibilă țară est-europeană pentru imobiliare

România are cele mai accesibile prețuri la locuințe din...

ANALIZĂ XTB: Pandemia s-a încheiat, dar munca de acasă a rămas. Cum s-a transformat piața și care sunt companiile care profită?

Adevăratul impuls pentru piața software-ului pentru videoconferințe s-a dovedit...