Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) se adresează autorităților, semnalând „cozile de camioane de zeci de kilometri la frontiera României cu Ucraina și timpii foarte mari de așteptare la frontieră, care blochează activitatea transportatorilor rutieri și a conducătorilor auto profesioniști”. Transportatorii își susțin afirmațiile cu date și imagini de pe teren, formulează o serie de comentarii și avansează soluții din perspectivă profesionistă: 
„- Peste 40 km coadă de camioane pe partea ucraineană în punctul de trecere a frontierei Siret (România) – Porubne (Ucraina) – filmare realizată de UNTRR în luna noiembrie 2022 aici: https://www.youtube.com/watch?v=iROLzkGA8dY&t=68s), 

Peste 10 km coadă de camioane pe partea română – filmare realizată de UNTRR în luna noiembrie 2022 aici: https://www.youtube.com/watch?v=Evq_H4OUwOI&t=4s.
De la izbucnirea conflictului, s-au înregistrat, frecvent, timpi de așteptare foarte mari la frontiera dintre România și Ucraina, ajungându-se chiar și la o săptămână de așteptare pentru trecerea frontierei dintr-o țară în alta, fapt care afectează fluxul de mărfuri pe rutele comerciale și activitatea conducătorilor auto profesioniști. Firmele de transport rutier se plâng că situația se înrăutățește pe zi ce trece, iar conducătorii auto profesioniști nu au condiții adecvate de așteptare. 

UNTRR solicită autorităților române și ucrainene să acorde prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – precum TIR, care au predeclarații electronice TIR-EPD transmise în avans prin sistemul informatic către autoritățile vamale din punctele de trecere a frontierei. Prin stimularea utilizării sistemului TIR, timpul necesar formalităților vamale în punctele de trecere a frontierei este redus la minimum și astfel capacitatea de procesare poate crește semnificativ. 

Obiectivul Convenției vamale privind transportul internațional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Convenția TIR) este de a facilita tranzitul internațional printr-o procedură simplificată de tranzit vamal, utilizată cu succes în ultimii 70 de ani la nivel global. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țările de tranzit și de destinație, nu este nevoie de controale fizice la frontieră; vama trebuie să inspecteze doar sigiliile TIR, fiind demonstrat faptul că utilizarea TIR reduce timpii de transport cu până la 80%. România și Ucraina sunt părți contractante ale Convenției TIR. 

Sistemul TIR oferă o soluție imediată pentru facilitarea trecerii frontierei României cu Ucraina 

Prin simpla stimulare a utilizării acestei convenții internaționale de tradiție, sigure, de încredere, cunoscută și aplicată în regiune, beneficiile sunt semnificative întrucât timpul necesar formalităților vamale în punctele de trecere a frontierei este redus la minimum, facilitându-se trecerea mai rapidă a frontierei și astfel mărirea capacității de procesare a autorităților vamale. Acordând prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR, numărul zilnic de camioane care pot trece frontiera României cu Ucraina poate crește de 2-3 ori în 24 de ore. 

În lipsa acordării de prioritate camioanelor TIR, la acest moment s-au creat cozi considerabile de camioane la punctele de trecere a frontierei dintre România și Ucraina. 

Industria transportului rutier are nevoie de intervenția urgentă a autorităților implicate pentru deblocarea cozilor de camioane de la frontiera României cu Ucraina. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită măsuri urgente și coordonate din partea autorităților române și ucrainene prin care să se acorde prioritate camioanelor care utilizează sistemul TIR și aplicația TIR-EPD pentru a reduce timpii foarte mari de așteptare la frontieră și a crește semnificativ numărul de camioane care trec zilnic frontiera RO-UA. 

DISTRIBUIȚI