Rezumat: Educația este principala șansă a unei generații, a unui individ în a-și forma un destin, un drum, o cale la nivelul societății. Educația este principala menire a școlii, a educatorilor, a mentorilor. Așa cum spunea Aristotel, „Educația este cea mai bună provizie pe care o poți face pentru bătrânețe”. Dar ce s-a întâmplat cu educația românilor? Care sunt modelele educaționale spre care se îndreaptă cei mai mulți dintre tineri? De ce unii dintre tineri aleg o altă țară pentru desăvârșirea educației? Răspunsurile sunt multiple, cu conotații social-psihologice, dar și economice.

Contextul învățământului actual din România

În România piața educațională este în formare, o serie de școli au început să perceapă competiția în ceea ce privește notorietatea, adică creșterea cotei de piață[1], manifestată prin deschiderea în raport cu politica educațională din Uniunea Europeană sau alte țări cu sisteme educaționale dezvoltate. Chiar și la nivelul pieței educaționale interne, unele dintre școli, mai ales publice, trebuie să facă față competiției manifestate de unele școli private, respectiv să răspundă cerințelor beneficiarilor actului educațional, elevilor. În acest sens, școlile pot stabili un anumit etalon în ceea ce privește calitatea serviciilor educaționale, complementaritatea dintre programele educaționale și cerințele pieței muncii, pe termen scurt, mediu și lung.
Totodată, bazinul de selecție al elevilor este același, atât pentru școlile publice, cât și pentru cele private. Diferența constă în puterea financiară/accesibilitate, confort/număr de elevi ce revin la un cadru didactic, capacitatea elevului de a alege o serie de discipline care să fie conform propriilor înzestrări, deprinderi, competențe, activitățile adiacente actului educațional standard/cluburile de elevi. Aceste aspecte au fost cele legate exclusiv de manifestarea competiției pe piața educațională, ca premisă a libertății de acțiune pe această piață a tuturor actorilor educaționali, în condițiile unei oferte educaționale elastice și a unei cereri inelastice sau chiar rigide.
Acest fapt conferă un avantaj pentru clienți, consumatorul de servicii educaționale, respectiv elevul, pentru că nivelul prețului serviciilor educaționale este mai mic în raport cu calitatea oferită.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament

DISTRIBUIȚI