Afacerile de familie, o voce în economia românească

Date:

A fost ediția 2018 a reuniunii afacerilor de familie, organizată de Family Business Network (FBN) România. Am luat-o drept conferință, dezbatere, serbare sau orice altceva din rutina stereotipurilor de acest fel și când colo am descoperit o întâlnire cu adevărat de familie, lipsită de emfază, în schimb cu un anume farmec, atrăgător treptat și apoi persistent. „De vină” sunt oamenii acestei familii: la locul lor (nu neapărat de prim-plan), onești și mereu cu treabă de făcut. I-am cunoscut, i-am ascultat în fugă pe câțiva dintre ei.Family

Experiențe care pot salva capitalul românesc

Georgică și Elena Ștefan, soț și soție, remarcabili din prima clipă prin pălăriile imense (domnul, albă, doamna, neagră) de care nu se despart nici la decernarea diplomelor pentru recunoașterea meritelor în business, au început în 1990 cu carte pe care o cărau singuri din București la ei, la Piatra Neamț; librărie, anticariat. Din 1995 au trecut pe auto; de la vocația și profesia doamnei (biblioteconomie) la meseria de-o viață a domnului („tehnic”). Fiii Marius și Dan au crescut în prețuire și pentru cărți, și pentru mașini. Au absolvit școli înalte și acum au un business de închirieri auto (Autonom Rent a Car) cu 45 de filiale în toată țara. Li s-a dus vestea și prin acțiuni de implicare socială. Despre cum e prețuită azi familia Ștefan în orașul ei vorbește faptul că la împlinirea a 70 de ani domnul a strâns în jur de 200 de oameni.

FBN România este formată din companiile Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Autonom Services, Bog’Art, Class Living, Cris-Tim, Dinamic 92 Distribution, Electra, Eximtur, FAN Courier Express, Fildas Trading, Ivatherm, Global Vision, MBT Telecom, M&M Product, Novaintermed, Omnilogic, Secpral Pro Instalații, Skela, Temad Co, Te-Rox, Tecnostar Consulting, Tester Grup, Transavia

 

Anca Vlad, fondator al Fildas Group, apreciază rolul FBN în lămurirea sa și a fiului ei, Alexandru, asupra organizării transferului de knowledge: „Datorită conferințelor FBN la care am participat, Alex, pe de-o parte, și eu, pe de altă parte, am reușit să găsim calea și cred că acum suntem într-un punct foarte bun”. Alex: „E un cadru incredibil de bun pentru oameni în situația mea, de a prelua un business, pentru că-i ajută să înțeleagă cum se procedează”.

Florin Madar familia Tofan
Florin Madar, familia Tofan

Piața românească încă permite creșteri dacă ai o idee bună.

Viorel Tofan

 

E important să primeze interesele în care credem.

Florin Madar

Radu și Cristina Timiș, împreună cu cei patru fii, consideră că afacerile de familie trebuie să reprezinte „o voce în mediul de business”. Cel mai mare dintre fii, tot Radu, accentuează: „Avem datoria să facem schimb de experiență între noi, mai ales că, din păcate, capitalul românesc este în scădere drastică”.

Din tată-n fiu a preluat și Răzvan Neamțu cu soția afacerea (Agricin Brașov), în comerț, agricultură, turism.
Teodora Popa reprezintă a doua generație, după tatăl ei, Ioan Popa, la Transavia. Se gândește la modalități de facilitare a tranziției în mediul familial. La scară macro, îmbină optimismul cu angajamentul: „Sperăm să facem tot mai mult pentru afacerile de familie din România”.

Anca Vlad, Alex Vlad
Anca Vlad, Alex Vlad

Datorită FBN am reușit să ne găsim calea în business.

Anca Vlad

Sursa, resursa și adevărata valoare

 

Camelia Șucu spune fără ezitare că în mediul afacerilor de familie își regăsește „sursa, resursa și adevărata valoare”. Remarcă afluxul de tineri și vede în aceasta o premisă a dezvoltării businessurilor românești: „Am înțeles cât de important este să înveți că dacă nu ne susținem unii pe alții, nu avem ce să le transmitem copiilor noștri”.
Consecventă de 25 de ani în distribuția de echipamente medicale, Maria Iosif (Novaintermed) se declară onorată de apartenența la lumea afacerilor de familie.
„Multă muncă, multă implicare” înseamnă baza reușitei pentru Smaranda Lalescu, antreprenor în materiale de construcții, nepoata marelui matematician Traian Lalescu.

O condiție a succesului, consideră Viorel Tofan (Dinamic 92 Distribution Piatra Neamț), este alegerea cu grijă a oamenilor cu care cineva vrea să înceapă o afacere. În rest, „să aibă încredere că are loc pe piață, pentru că piața românească încă permite creșteri dacă ai o idee bună!”. El a pornit acum 25 de ani o afacere cu adezivi și materiale de construcții, având doi angajați. Ulterior s-a reorientat spre anvelope și are succes.
Frații Mihai și Adrian Neculai (FAN Courier) își amintesc începuturile din 1991 cu materiale refolosibile. Apoi, rememorează, „un prieten făcea curierat și ne-a convins și pe noi”. Azi îi îngrijorează lipsa resursei umane: „Acum cinci ani, găseam oameni, dar nu erau pregătiți. Acum nu-i mai găsim nici p-ăia. Îi formăm noi, numai să vină!”.

Camelia Șucu
Camelia Șucu

Dacă nu ne susținem unii pe alții, nu avem ce să le transmitem copiilor noștri.

Camelia Șucu

Soții Ioan și Paraschiva Istrate din Sebeș, Alba, se recomandă prin sloganul „Noi îndulcim România”, care le definește orizontul de business, de la înghețată la patiserie, legume congelate etc.
Din partea președintei companiei Eximtur, Lucia Morariu, directorul Romulus Crăciun transmite un angajament cu valoarea unei devize: „Prin calitatea serviciilor să fim între cei mai buni!”.

Mihai, Adrian Neculai
Mihai, Adrian Neculai
Teodora Popa
Teodora Popa

În calitate de președinte al Family Business Network România, Florin Madar, el însuși fondatorul unei afaceri de familie (Temad), oferă o caracterizare de ansamblu: „Acum șase ani am înființat Family Business România. Astăzi suntem 25 de membri, 25 de firme foarte importante din România, multe dintre ele lideri pe segmentul lor de activitate. În 2017, cele 25 de firme au avut o cifră de afaceri de peste 1,7 miliarde de euro și peste 23.000 de angajați. Consider că ar trebui să fim o voce importantă pentru această țară”.

2 COMENTARII

  1. […] Camelia Șucu spune fără ezitare că în mediul afacerilor de familie își regăsește „sursa, resursa și adevărata valoare”. Remarcă afluxul de tineri și vede în aceasta o premisă a dezvoltării businessurilor românești: „Am înțeles cât de important este să înveți că dacă nu ne susținem unii pe alții, nu avem ce să le transmitem copiilor noștri”. – fragment din articolul dedicat FBN Romania in revista Economistul decembrie 2018 […]

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...