Interviu cu trei supereroine din programul InnovX BCR

Am mai spus-o și o vom tot spune: doar alături de oamenii potriviți poți organiza un accelerator de business de succes, care să și dea rezultate – motiv pentru care suntem atât de mândri și entuziasmați de echipa de mentori supereroi care s-a format în cadrul programului InnovX BCR. Avem plăcerea să discutăm din nou cu trei dintre aceștia, avându-le alături pe Elena Scherl, mentor cu superputeri în „Networking in the tech world”, pe Adela Ioniță, remarcându-se cu workshopul „Self Reflection”, și pe Camelia Panait, unul dintre noii membri ai acestei echipe de supereroi, care se va axa pe strategia de business, de marketing și de inovație.

Andreea Ioana Vlad: Cum ați ajuns să fiți mentori?

Elena Scherl

Elena Scherl: La Modex, sunt parte din echipa de business development, care se ocupă de relațiile cu partenerii și cu dezvoltarea afacerii, așa că s-a întâmplat în mod natural să fiu implicată și în parteneriatul cu InnovX BCR. Cred că mi se și potrivește. Fiecare dintre cei din echipă are norocul să lucreze într-o companie care ne permite să ne dezvoltăm profesional, unde ne potrivim mai bine și care ne încurajează să creștem în direcțiile respective.


Adela Ioniță

Adela Ioniță: Am primit invitația de a participa la workshopul unuia dintre mentorii programului și, vorbind cu echipa de aici, am descoperit că putem colabora și că pot contribui la curricula acceleratorului cu un training al meu. Probabil ne-am întâlnit în momentul potrivit pentru fiecare.















Camelia Panait

Camelia Panait: Pentru mine mentoratul este un fel de „pay it forward”. Eu am crescut profesional și personal datorită oamenilor cu care am lucrat și am interacționat, fie că și-au asumat acest rol de mentor în mod formal sau nu. Mi se pare firesc să dau cu aceeași măsură.
Cu InnovX BCR am început să colaborez recent. Îmi plac programul, cultura și ambiția lui, îmi place echipa și îmi doresc să pot să contribui la dezvoltarea unor antreprenori de succes. În plus, învăț și eu enorm de la niște oameni care sunt foarte buni în domeniul lor.





Pe scurt, povestiți-mi despre subiectul, structura și conținutul workshopului pe care îl susțineți în programul InnovX BCR.

Elena Scherl: Workshopul pe care l-am pregătit se numește „Networking in the tech world”, adică cum să inițiem și să creștem relații profesionale într-un mediu de business mai degrabă tehnic. Acesta reunește atât lecții din experiența mea profesională, cât și cunoștințe din ceea ce am învățat într-un program de certificare pentru a preda etichetă de afaceri și, desigur, exemple din tot ce a făcut Modex până acum. Iau din toate câte ceva și îmi propun să le arăt participanților cum să comunice mai bine, de la un pitch până la e-mailul acela de început (numit „cold-email”), cum să relaționeze cu oameni de pe diferite niveluri profesionale, cum să se comporte și să maximizeze un eveniment de business, să le expun mai multe despre importanța cunoașterii diferențelor culturale și, evident, despre gafe în mediul de business, cu exemple cu tot.

Adela Ioniță: Workshopul prin care susțin companiile în InnovX BCR este despre gestionarea resurselor interioare și cultivarea abilităților de leadership. Este un workshop intens, concentrat, în care ne uităm la modul în care facem lucrurile, felul cum gestionăm informația și activitățile care ne ocupă timpul.

Descoperim modalități noi de a ne raporta la oportunități, provocări și schimbări. În plus, aducem elemente de „leadership embodiment”pe care antreprenorii să le utilizeze în toate ariile vieții lor, nu doar în business. Pentru că sunt coach, în întregul atelier se regăsesc elemente de coaching sistemic, iar în centrul atenției avem înțelegerea unor tipare comportamentale, descoperirea de modalități prin care să ne folosim de ceea ce avem și suntem deja, fără a mai simți nevoia de acumulare, de încărcare și de a trece prin sentimentul de „nu e niciodată suficient”. Este, aș putea spune, un workshop care ajută oamenii să ia o pauză, să se uite de sus la viața lor profesională (poate și personală) și să reașeze unele elemente la care nu s-au gândit până la acest moment, căpătând astfel o nouă perspectivă.

Camelia Panait: Subiectele pe care le voi acoperi sunt: strategie de business, cum să crești un business, strategie de marketing și inovație. Unde cred eu că pot să aduc valoare adăugată este atenția la client, gândire strategică în înțelegerea clientului și analiza de oportunități și formularea unei propoziții de valoare relevantă și diferențiatoare, expertiză în construcția unui plan de lansare (go-to-market) și atenția la întrebări, prezumții critice și parcursul lor de validare.

Am învățat că singurul mod de a naviga adecvat realitatea este cel pe bază de întrebări catalitice care provoacă prezumțiile cu care operăm, statu-quo-ul și generează idei noi. Ne-am formulat ca organizație întrebările potrivite? Cum putem să formulăm întrebări mai bune la nivel de organizație? La MIT, de exemplu, dar nu numai, există o întreagă cultură a formulării întrebărilor și a interogației cvasicontinue. Mi-ar plăcea să contribui la acest mod de gândire în InnovX BCR.

Ce schimbare sperați să aduceți în participanți ca antreprenori, dar și pe plan personal?

Elena Scherl: Antreprenorii participanți sunt oameni cu idei extraordinare și deosebit de curajoși – să pună suflet într-o idee, fonduri personale și nopți nedormite și apoi să meargă cu această idee în piață necesită curaj. Sper că pot contribui la succesul lor ajutându-i să înțeleagă niște realități din piață și cum să se adapteze la aceste realități: lumea profesională nu este frecventată numai de profesioniști raționali și obiectivi. Oamenii judecă alți oameni, își formează prejudecăți și acordă credit (nu doar financiar) pe baza propriului filtru. Și e bine să știm cum să ne poziționăm față de aceste filtre.

Adela Ioniță: Misiunea mea este să susțin antreprenorii pe drumul lor, lucru care nu este deloc ușor. Pentru fiecare dintre ei, îmi doresc să se schimbe sau să se întâmple ce au ei nevoie pentru ca acest drum să fie unul de creștere și împlinire. Îmi doresc să-și ia din workshop și din interacțiunea noastră o conștientizare asupra rutinei lor, iar eu să le ofer spațiul necesar pentru a-și aduna resursele cele mai utile în atingerea scopurilor pe care le au.

Camelia Panait: Antreprenoriatul este un mediu și un parcurs care aduce cu sine multă ambiguitate și incertitudine pe termen mediu și lung. Prin urmare, și o presiune mare în a avea răspunsurile corecte. Mi-ar plăcea să creăm o cultură a întrebărilor mari, cheie, și confortul de a naviga prin realitate cu ele.

Ce vă place cel mai mult la ceea ce faceți ca mentor?

Elena Scherl: Pentru mine este o experiență de învățare în egală măsură cu experiența participanților. Este fascinant să descopăr procesul gândirii din spatele unui model de business, care pare bine definit și pus la punct dar care este rezultatul a nenumărate ore de muncă. Sunt oameni diferiți, din medii diferite, care pun în joc pentru o idee aproape tot ce au. Este o experiență care mă inspiră profesional.

Adela Ioniță: Îmi place interacțiunea cu antreprenorii, în mod cert. Îmi plac sclipirile din ochii lor când au conștientizări, momentele de bucurie când află ceva util și cele de blocaj și confuzie când descoperă ceva incomod despre ei – știu că acolo se va produce o schimbare. Toate aceste momente sunt neprețuite. Apoi, mă bucură nespus faptul că pot contribui și astfel la dezvoltarea antreprenoriatului, că pot susține tot mai mulți oameni în această direcție. Îmi place să văd cum oamenii cresc.

Camelia Panait: Ca mentor, mă hrănește să facilitez conversații, să provoc o gândire inovatoare și să învăț din întrebările altora.

Ce face echipa InnovX BCR inedită?

Elena Scherl: Echipa InnovX BCR mi se pare ca o familie care îți dorește binele cu adevărat. Ideea de accelerator nu este nouă, însă valoarea unui program de accelerare este adusă de echipa de oameni care-și pun timpul, contactele, cunoștințele la bătaie ca să ridice businessurile participante. Apreciez că acest program a crescut de la an la an și a devenit o platformă nu doar pentru businessuri locale, ci și internaționale. Sunt companii care aplică de prin toată lumea și acceptarea lor în program arată generozitate și dedicare în susținerea ideilor inovatoare.

Adela Ioniță: Aici totul este organizat, bine pus la punct, ritmul de lucru este rapid, iar lucrurile se întâmplă în mod accelerat. Este modelul acela de echipă care lucrează bine, are rezultate, face totul la timp și se îngrijește și de conectarea, socializarea și de consolidarea relațiilor. Când intri în această echipă ai impresia că ai fost aici din totdeauna, iar conexiunile avute în mediile de învățare de și de business sunt neprețuite.

Reputația câștigată, profesionalismul, accesul la o multitudine de resurse pe care le oferă cu generozitate companiilor din program – toate acestea definesc echipa InnovX BCR drept inedită și, cu siguranță, una pe care vrei să o cunoști.

Camelia Panait: InnovX BCR este primul accelerator din România care a pus formarea și educația cohortelor pe primul loc în cadrul programului. Îmi plac foarte mult accentul pe educația antreprenorială și standardele înalte pe care proiectul le oferă, împreună cu comunitatea care s-a format de când s-a lansat programul.

Ce sfaturi aveți pentru antreprenorii din zona de startup?

Elena Scherl: Să-și aducă aminte că afacerile cresc inevitabil atunci când relațiile pe care le inițiem în mediul profesional nu sunt vădit dictate de un interes. Sigur, ne putem justifica că nu avem timp de conversații, că mergem la anumite evenimente și stabilim întâlniri în mod strategic, special pentru a face anumite contacte sau promisiuni de cooperare ulterioară și, deci, este esențial să aflăm cât mai repede într-o discuție cu necunoscuți cine ne poate deveni „folositor” mai apoi sau nu. Însă, fix planificarea aceasta strategică este ceea ce îi face pe oameni să se distanțeze de noi. Cumva iese la iveală imediat orientarea către a vinde, pe a ne prezenta produsele și pe a ne găsi clienți. Și atunci, dacă nu ne plac oamenii aceștia care forțează lucrurile, ar trebui să nu fim oamenii aceștia.

Adela Ioniță: Pune ochii pe țintă, obiectivul în minte și mâna pe tastatură. Repetă zilnic. Sau, mai descriptiv: concentrează-te pe ce ți-ai propus, ține minte ce vrei și, când lucrurile nu merg schimbă planul, nu obiectivul. Lucrează consecvent, îmbină lucrul cu învățarea și observă ce te distrage de la ceea ce faci. Este foarte important să știi să iei decizii – sigur, chiar dacă știi, tot vor fi momente în care vei alege greșit, dar învață procesul decizional – te va scuti de mult timp pierdut și multe regrete.

Banii sunt importanți, să nu ne amăgim că n-ar fi. O afacere care nu face bani, e hobby.

Vorbește cu oamenii, nu te chinui singur, nu te amăgi, nu te lăsa blocat, nu are rost. Sunt mulți oameni competenți care te pot ajuta și sunt dornici să facă asta. În același timp, nu te pierde în învățare și nu asculta pe oricine. Filtrează.

Ia-ți un coach, un mentor sau orice specialist care te poate susține să accelerezi. Nu merită să pierzi timp dacă nu reușești singur – aici nu e loc pentru orgoliu. Înscrie-te într-un accelerator.

Lucrează printre oameni, ieși la o cafea, pleacă de acasă și din birou. Izolarea este foarte la îndemână când ai un startup – nici nu știi când au trecut 10 ore de când tu nu ai ieșit din cameră. O zi așa, o săptămână tot așa, iar în câteva luni te întrebi de ce ești deprimat, unde au dispărut creativitatea, entuziasmul, motivația și de ce pare că totul devine greu.

Învață să gestionezi procrastinarea, distragerea atenției, vorbitul în public, alimentația și mișcarea, relațiile cu oamenii, relația cu tine, relația cu banii, timpul de odihnă, oboseala, relația ta cu schimbarea, pericolul și eșecul.

Camelia Panait: Antreprenoriatul de succes este în bună măsură și un parcurs mental. Modelele mentale cu care operăm ne construiesc realitatea. Ca în orice domeniu care solicită performanța, și în antreprenoriat este important sa ne înțelegem și ne actualizăm psihologia.

Modelul de operare implicit al unui startup este cel de supraviețuire, pe termen scurt. Cred că este important ca orice antreprenor să echilibreze acest tip de gândire cu o viziune și o gândire pe termen lung. Aproape toată lumea gândește pe termen scurt și vizează rezultate imediate de confirmare. Gândirea pe termen lung creează avantaj competitiv. Viziunea și o cultură organizațională puternică vor fi reperele businessului în vremuri complicate. Și vor veni vremuri complicate.

„Data love” și insighturi puternice

Folosesc aici un citat care îmi place mult: „în spatele fiecărei companii de tech interesante există un insight puternic despre psihologia umană”. Cu alte cuvinte, în lumea unui antreprenor, produsul este totul. În lumea celorlalți, produsul lui este doar o bucățică de realitate (în cel mai bun caz, atunci când contează). Revenim atunci la întrebări catalitice: ce reprezintă produsul tău pentru ei (cei care îl vor cumpăra și/sau utiliza) astfel încât să merite un loc și atenție în viețile lor aglomerate? „Data love” este modul de gândire care susține generarea de bună cunoaștere și creștere sustenabilă. 

Interviu realizat de Andreea Ioana Vlad,  startup enthusiast

DISTRIBUIȚI