Evaluări și proiecții managerial-economice dinamice pentru România

Date:

Cea de-a 14-a ediție a raportului de cercetare „Starea de sănătate a managementului din România în 2023” – realizata sub auspiciile Societății Academice de Management din Romania (SAMRO) – are drept conținut 2 categorii principale de elemente:

  1. Evaluări ale situației managementului practicat la nivel de 4 paliere – național, administrație publică centrală si locală, companii și servicii de training și consultanța managerial-intraprenoriale – pentru anul 2023 și în dinamică pentru intervalul 2009-2023;
  2. Proiecții de direcții și modalități de dezvoltare managerial-economică pentru fiecare din cele 4 paliere menționate, structurate pe 2 orizonturi, lung și, respectiv, mediu și scurt.

La baza evaluărilor și proiecțiilor se află rezultatele chestionării a 743 de manageri, întreprinzători, profesori, consultanți și cercetători în management, precum și analize și studii realizate de cei peste 270 de profesori și conferențiari membri SAMRO.

Evaluările și proiecțiile sunt concepute într-o viziune comparativă internațională, principalii termeni de referință fiind situațiile de la nivelul UE în ansamblu și din țările UE din Europa Centrala și de Est, cu contexte și evoluții politice, economice și sociale similare în multe privințe cu cele ale României. Acestea au fost concepute în contextul trecerii la societatea și economia bazate pe cunoștințe și digitalizare, care treptat și rapid înlocuiește societatea și economia care predomină în prezent.

Cu titlu exemplificativ menționăm câteva dintre proiecțiile managerial-economice pe termen lung, prezentate argumentat în cele 519 pagini ale raportului de cercetare, structurate în 2 categorii:

  1. Priorități naționale:
    • creșterea accelerată a productivității muncii
    • construirea unui mediu de afaceri favorizant dezvoltării firmelor
    • relansarea sustenabilă a economiei României, reflectată în creșterea accelerată și „sănătoasă” a PIB-ului
    • amplificarea gradului de ocupare a populației României în sectorul privat de la 13,66% cât era in 2023, la minimul 16% în 2028
    • diminuarea inegalităților regionale
    • asigurarea de resurse de muncă calificate și adaptabile
    • intensificarea inovării și digitalizării performante
    • amplificarea numărului de IMM-uri la 50-55 la mia de locuitori în 2028
    • creșterea gradului de absorbție al fondurilor europene alocate României pentru perioada 2021-2027 și a eficientei utilizării lor
    • continuarea accelerata a amplificării exportului, eficientizarea și diversificarea lui
    • îmbunătățirea indicelui de calitate a guvernării României la minimum 0,075 în 2028, față de 0,059 cât este în prezent
    • profesionalizarea managementului practicat la nivel național, atât a  acelui economic, cât și politic și administrativ.
  2. Modalități manageriale de implementare:
    • situarea în centrul managementului a unor viziuni și abordări predominant prospective, concretizate în stabilirea de priorități realiste și mobilizatoare la nivel național, sectorial și teritorial
    • proiectarea și implementarea de sisteme manageriale riguroase și funcționale la toate nivelurile economiei – național, sectorial, regional, județean, local și agenți economici
    • crearea unui mediu de afaceri predictibil, funcțional și prietenos pentru companii, în special pentru IMM-uri
    • conectarea planificării economico-sociale strategice la procesul bugetar național
    • stimularea dezvoltării culturii și inițiativei intreprenoriale
    • intensificarea transferului de know-how economic și managerial internațional, a celor mai bune practici din Uniunea Europeană în România
    • folosirea intensă și continuă la nivel național, la toate eșaloanele și in toate organizațiile, a sistemelor, metodelor și tehnicilor moderne furnizate de știința managementului
    • identificarea, transferarea  și utilizarea modelelor, metodelor și tehnicilor specifice managementului bazat pe cunoștințe și digitalizare în economia autohtonă
    • stimularea dezvoltării regionale performante
    • accelerarea transformării digitale a administrației publice centrale și locale și utilizarea inteligenței artificiale în cadrul acesteia.

Membrii SAMRO – societatea națională a specialiștilor în management – consideră că analizele, evaluările, prioritățile și modalitățile de acțiune managerial-economice incorporate în acest raport de cercetare ar trebui valorificate în viitoarele strategii și politici naționale, de care România are nevoie și, imediat, încorporate în programele de guvernare în perioada 2025-2028.

Ovidiu Nicolescu
Ovidiu Nicolescu
Ovidiu Nicolescu este profesor universitar, doctor, Director al Centrului Național de Excelență pentru Studii de Management Comparat Internațional, Facultatea de Management , Academia de Studii Economice (ASE) din București, Președinte de onoare al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), vicepreședinte Uniunea Europeană a Artizanatului și a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (UEAPME), Vicepreședinte Asociația Mondială a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (WASME), Membru în Grupul de sprijin pentru IMM-uri privind FP7 – Comisia Europeană, membru în comitetul Fondului Social European.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul tehnologic își propune să transforme potențialul inteligenței artificiale în realitate în 2025

Regândirea și reinventarea modelelor și proceselor de afaceri pentru...

România încotro?

| de Bogdan Petre, Vicepreşedinte al Asociaţiei pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES)

 Accenture Technology Vision 2025: 69% dintre lideri cred că AI va schimba radical modul de funcționare al companiilor

Cea de-a 25-a ediție anuală a raportului Accenture Technology...